Gå til innhold
Arkivverket

[#61076] Sønderborg-barna; når var de født, hvor ble de av, etterslekt?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei, hei.Jeg har dåpen til alle barna til Johanne Pedersdatter Sønderborg og Engel Hope, 5 ialt, samt dødsfallet til sønnen Peder i 1732, så let ikke etter dem!Jeg mangler videre opplysninger om barna Anne f 1728 og Peder f 1735. Dessuten om Hans f 1732 hadde barn i sitt første ekteskap med Siseilie Johannesdatter Tysseland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Videre vedr Johanne Pedersdatters barn;Jeg leter nå frem dåpshandlingene til hennes barn med Hans Hansen Gaugstad; Marta, Ellen, Engel, Hans og Mons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

#226, det har jeg svart på før, de gifta seg i 1755 og da var Seselia over 50 år! (f. 1702)- hun kadde kun en datter Kari Andersdtr (min 4. tipp) med sin første mann - ihvertfall som vokste opp.Jeg leita ikke etter disse barna, 'datt' bare over det og hadde ikke fått med meg at du allerede hadde dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det ser ut for å være stort avvik mellom Fusa-soga og det jeg finner i KB:Johanne Pedersdatter Sønderborg ble gift for annen gang med Hans Hansen Gaugstad 29. juni 1737. Bygdeboken oppgir at de bodde på Hope fra 1737 til 1767 og på Nedre Boge fra 1767. Bygdeboken oppgir videre at de fikk 5 barn; Marta 1739, Ellen 1741, Engel 1742, Hans 1746 og Mons 1750.Jeg finner imidlertid flg: 1) Maritte [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11618&idx_id=11618&uid=ny&idx_side=-36>Lenke i 1738 med fødested Boge. 2) Knut Lenke i 1738 med fødested Boge.De to var tvillinger. 3) Johannes Lenke i 1739 med fødested Gaugstad.4) Anne Lenke i 1740 med fødested Gaugstad.5) Eli Lenke i 1741 med fødested Nordre Holmefjord.6) Engel Lenke i 1744 med fødested Nore Holmefjord.7) Hans Lenke i 1746 fødested Holmefjord.8) Mons Lenke i 1750 med fødested Holmefjord.Så dør det en Ole Hansen Gaugstad i 1742 4 år gml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til (231):Det er ikkje umiddelbart sikkert at _alle_ dei borna du nemner i (231) er born av _din_ Hans Gaugstad. Hans er eit vanleg namn, også på Gaugstad i Fusa. Johannes i 1739 og Anne i 1740 _kan_ òg vera born av ein nabo som med namnet Hans. Men tvillingen Knut i 1739 er nok rett, og han er vel ein som døydde som ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg er klar over det, og uken før Hans Hansen og vår Johanne giftet seg i Fusa kyrkje, så giftet Hans Olsen Gaugstad seg med Britte Johannedatter Stranden. Dette må nå ses opp mot Fusa-boken igjen, slik at vi får luket bort de som ikke skal være med. Var der noe skifte etter noen av disse mon tro? Ja, dette er vel vår Hans Hansen [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=skifshor&gardpostnr=4479&merk=4479#ovre>Lenkeog dette vår Johanne Pedersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Da ser vi at i1776 levde disse av Johanne Pedersdatters barn: 1776: Engel, Hans, Peder, i Bergen, Engel, Hans, Mons, Marthe, 38 og Elie, 30.I 1782 levde disse av Hans Hansen og Johanne Pedersdatters barn: Engel, 40, Hans Nordre Holmefjord, 36, Mons, 32 år, Marithe, 44 og Elen 41.Mao var Engel d.e., Hans d.e. og Peder i Bergen Johannes barn med Engel Engelsen, mens Engel d.y., Hans d.y. Nordre Holmefjord, Mons, Maritte og Eli var Johannes barn med Hans Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei kan dere se på denne dåpen i Haus. Står der Sønderborg blandt fadderene? Mor er Ellen Pedersdatter. Fadder Mallene Pedersdtr. Sønderborg?Øverst venstre. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hva er fars navn? xxxx Pedersen, i København???Barnets navn Nilske.Var der noe skifte etter Ellen da hun døde i 1741? Noen som husker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje det ikke er så merkelig. Magdalene ble jo gift med Ole Brøgger som vel holdt til i Haus og/eller Hosanger/Hamre på denne tiden. De ble imidlertid ikke gift før 1732, men kanskje Magdalene har vært i tjeneste hos noen der. Kan godt være at verken barnets mor eller far er 'våre', men noen helt andre. Men jeg skulle ha likt å få tolket hele innførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

238) Står det 'faderen ble angivet Hendrig Pedersen'?Blant mandfadderne er det en capitain des armes Sjur Jørgen ..ubbesøn Acherberg (står det Ravn over?)Blant Quindfad. leser jeg og Malene Pederdstr Søderborg, Thale Helene ..iobke (?)og Maren Hansdtr 239) Enig med Arnfrid, barnet het Nilske. Husker ikke om vi har funnet noe skifte etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Legger dette spørsmålet inn her fra en annen debatt:Faddere for Anne Pedersdatter Sønderborg 21. sept. 1698 Lenke Samuel Loss, Niels Andersen, Margareta Hoffmand, Maria Loss, Maria Synderborg. Hvem kan sistnevnte være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er ikke godt å si, men jeg mener at vi tidligere i en annen sammenheng fant ut at det var flere av Sønderborg-slekten som kom til Bergen. Vi vet jo om Ulric i Bergen, men han var neste generasjon, f på 1700-tallet som sønn av Peder Sønderborg i Agder.Kanskje en hypotese kan være at hun er en søster eller svigerinne av Peder Pedersen Sønderborg.Det er tydelig mange personer både i Loss og Sønderborg som ikke er plassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Her er vel Peder Pedersen Sønderborg fadder Dom. mihesi 1689 i Os, Sunnhordland for en Siri Joensdatter: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os i Os, Ministerialbok nr. A 1 (1669-1722), Kronologisk liste 1689, side 41. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kan dette være Peder Pedersen Sønderborgs far?: Peder Pedersen begr. Dnc 2 post Epiphan 1685 i Os, Sunnhordland, 66 år gml (4. innførsel til v.): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os i Os, Ministerialbok nr. A 1 (1669-1722), Kronologisk liste 1685, side 31. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.