Gå til innhold
Arkivverket

[#61200] Pehr /Peder Jonassen født i Sverige i 1822, Død i Norge i 1905.

Gjest Anita Egseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Bagge

Hej Anita!Citat från SVAR: STRÖMS KYRKOARKIV - HISTORIK Ström var redan under medeltiden annex under Hammerdal (från mitten av 1600-talet med komminister). Från Ström avsöndrades 1808 kapellaget Alanäs. 1872 bildade Ström med Alanäs eget pastorat. 1922 blev Alanäs egen menighet. Ström tillfördes 1774 Stamsele by från Ramsele socken och under 1700-talet Hednings- flokälen och Öjarn från Hammerdals socken. Alanäs har egen kyrkobokföring från 1809.Ja, jag har tillgång till Ström 1822. Flyttningslängderna tycks börja först 1863. Det ser ut som det ska bli en regnig eftermiddag, så jag kommer att fortsätta letandet lite senare. Då kommer jag även att titta i Hammerdals och Alanäs böcker, så får vi se om det kan ge nåt. Har redan nu en, dock mycket osäker kandidat och om det är rätt Peter, kan modern ha tagit sig till Norge redan ca 1823-1824? Hon heter Anna Persdr och ska vara född 1797, så det stämmer ju inte helt, därför vill jag kolla mer innan jag skriver det här. Mellannamnet Christina saknar hon alltså. Men du kanske kan följa Peter och hans mor i Norge under tiden så får vi se om vi möts. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej igen!Nu har jag sökt igenom födelseböckerna i Hammerdal, Alanäs och Ström åren 1820-1825 och hittar bara en enda Per född utom äktenskapet och som har en mor som heter Anna Pehrsdr.Så här står det i födelsenotisen: Pehr Oägta född den 7 Oktob. 1822 och nöddöpt. Confirm. den 12 Januarii 1823.Par(entes). Modern Pig. Anna Pehrsdr i Falkberget 25 årTest(es): Anders Tallquist i Strand, Jon Carlsson i Bredgård, Pehr Svensson och Pehr Pehrsson i Strand, Enk. Valborg Carlsdr i Lång…. Anna Pehrsdr i Bredgård, Ingebor Andersdr i Strand, Regina Mårtensdr ibid. Pig. Sara Andersdr ibid. (Ström C:2 sidan 216 1791-1851, Svar A0016761_00115) När jag sedan tittar i husförhörslängden 1822-1834 finns Falkberget på sidan 17 och familjen ser ut så här:Nyb(yggare) Jonas Pehrsson f 4/1 88, gift år 1827H(ustru) Carin Pehrsdr (överstruket) Ersdott skrivet ovanför, f 1787, gift år 1827Dot: Anna Pehrsdr f 25/8 97 – rymt, dvs hon har flyttat utan att meddela vart (det står faktiskt dotter, men det kan hon ju inte vara. Möjligen är hon syster till Jonas Pehrsson. Jag har kollat födelseboken, men hittar ingen av dem.)Dot: Marget Jonasdr f 12/9 14Anna Brita f 23/11 18Eric f 17/7 24,Att Anna fått en oä son Pehr är inte inskrivet. Hela familjen har flyttat till medelp. Bör väl betyda till Medelpad. Jonas Persson o hustrun Carin har anteckning om att dom varit med vid förhöret 4/11 1827.Anna Brita och Erik är det en klammer om och det står oäkta – vems barn framgår ej. (Ström A1:3 sid 17, gid 2223.11.52600)Vigde den 1 april 1827: Nybyggaren Jon Pehrsson i Falkberget och Pigan Carin (Pers överstruket) Ersdotter från Borgvattnet. (Ström C:2, gid 223.17.93100)Jag har även försökt hitta barnen i födelseböckerna, men inte någon enda lyckas jag finna. Nybygget Falkberget hittar jag inte heller i det tidigare hfl A1:2 1804-1822.Som du ser är det många frågetecken att försöka få klarhet i. Att denne Pehr och hans moder Anna Pehrsdr skulle ha flyttat till Norge framgår inte någonstans. Så detta är fortfarande en mycket osäker kandidat till den du söker. Och jag tror inte jag kan få fram mer, tyvärr. Om du har möjlighet att göra ett besök på Landsarkivet i Östersund, så kanske det går att hitta mer i deras handlingar. Allt är ju inte skannat och tillgänligt via SVAR o Genline. Och på museet Jamtli kan forskare i länet få hjälp i sin forskning av Heimbygdas Forskningsgrupp med t.ex forskningsmetodik, källhantering. Skriftliga frågor kan skickas till heimbygda (at) jamtli.com. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Hei Ulla:-)Takk for hjelpen:-)Du har jo funnet mye, som jeg kan ha som utgangspunkt for videre søking.Jeg ser at det står at Pehr er født 7 okt 1822 og nøddøpt. Videre står det at han er konfirmert i 1823? Det kan vel ikke være samme Pehr? :-) Er vel en skrivefeil:-)Faren til Pehr var gift med ei annen kvinne når Pehr ble født, så så langt stemmer det jo at han var 'uekte' født.Jeg skal se om jeg finner noe mer om når de kom, har ikke funnet noe så langt, men leter videre:-)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeVed Pehrs dåp i Rødøy i 1845 står det helt til høyre: 'ei hjemmedøpt'. Han hadde ikke blitt døpt i Norge før konfirmasjonen om han var hjemmedøpt og dåpen var blitt stadfestet i kirken fra før.Konfirmert i innlegg 27 betyr her at hjemmedåpen er blitt 'confirmed', stadfestet i kirken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Hei Erling:-)Takk for oppklaringen, trodde det var en skrivefeil, :-DMen kan han ha blitt hjemmedøpt i Sverige som liten før de dro til Norge? Og at han derfor ikke står oppført som 'ei hjemmedøpt' i norske kilder? For han ble jo ikke hjemmedøpt i Norge, når han ble født i Sverige.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

En annen ting er jo at det er litt merkelig at ikke fulle fødselsdata på Pehr er oppgitt på dåp, konfirmasjon og giftermål, når han var så gammel som 23 år når han døpte seg.Kun årstall og sverige er oppgitt. Ikke fulle navn på far er oppgitt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Anita:Det er mye som blir ren gjetning her i denne saken, siden nødvendige data mangler. Jeg vil tro at Ane Christiane Pedersdatter er en kvinne, (kanskje fra Nordland, kanskje Svensk, muligens uten fast bopel, 'omstreifende'?) som tilfeldigvis er blitt gravid med en gift svensk mann som hun kun vet fornavnet på, og siden har hun født sitt barn på et tilfeldig sted i Sverige hvor hun befant seg ca. 9 måneder etter at barnet ble unnfanget(fødselsmåned og -dato mangler jo også). Siden har hun på et uvisst tidspunkt havnet i Rødøy, hvor gutten så er 'snappet opp av systemet' og blitt gitt dåpsopplæring for så å kunne bli døpt og konfirmert som voksen(altså er han verken hjemmedøpt eller døpt fra før, verken i Sverige eller Norge). Dåp og konfirmasjon har vært en forutsetning for et kirkelig ekteskap og et 'verdig' liv. Enkelte bostedsløse omstreifere reiste jo rundt og fødte barn som ikke nødvendigvis ble døpt, de ble heller ikke sett på av samfunnet som 100% ekte borgere av riket. Din Pehr er blitt døpt, omsider, og er kommet med i 'det gode selskap'. Siden ble han gift og fikk barn.... og finnes i folketellingen 1865 osv.LenkeVed ekteskap ser det ut til han bor på Rødø prestegård, og en hypotese kan jo være at han, og eventuelt moren, kan være 'tatt hånd om' av det offentlige/ prestefamilien, slik en del omstreifendes barn ble, for at han skulle få kristen dåp og at han og moren skulle få et liv i mer bofaste former.Men alt dette er jo også bare gjetning fra min side. Uansett må du til med litt sannsynlighetsberegning. Du må ta et valg om du skal peke ut en kandidat som barnefar som du syns virker sannsynlig, eller du må unngå å 'peke ut' en barnefar inntil det skulle dukke opp et spor som kan bekrefte Pehrs barnefar 100%. Det finnes tusenvis av mulige Jonas-er i Sverige.... men du må jo selvsagt ha lov å gå ut fra din hypotese om at 'din' Jonas bodde i Strøm...Jeg syns Ulla har gjort et fantastisk research, og som hun selv konkluderer: Her er det en del som ikke stemmer helt.Jeg skjønner godt ditt ønske om å finne en far til Pehr. Mitt råd er å la han få sin 'rette' far, om det kan lykkes deg å finne han, og ikke ta til takke med en 'kanskje'-far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg legger ved liste fra 1842 over Eilert Sundts 'fanteliste', her finnes ikke din Ane Christiane eller sønnen Pehr Jonassen nedtegnet. Listen legges ved for å gi deg et innblikk i samfunnets arbeid med å kartlegge de omstreifende. Målet var å komme omstreiferlivet til livs, og gjøre disse folka til 'gode, kristne' bofaste medborgere av samfunnet.Dette trenger jo ikke nødvendigvis ha noe med dine folk å gjøre, men fra min side blir det et mulig 'spor' å henge Pehrs bakgrunn på.http://www.lor.no/lor/1845.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Ser i länken som Erling lagt in i inlägg 32 att det står Sverige - Rödö prestegeld.Hur tolkar ni det? Jag frågar eftersom det finns ett Rödön i Jämtland. Menas det Rödö(n) i Norge eller Sverige? Rödön har utflyttningslängder 1825-1864 och jag kan ta en titt om ni tror att det kan avse orten på denna sida gränsen. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Dette står i listen over fødested/ oppholdssted, altså må det tolkes som at Sverige er oppgitt fødested, og Rødø oppgitt oppholdssted ved konfirmasjon. Jeg syns det står Rødø Prestegaard, ikke prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Erling: Takk for god hjelp:-)Du har noen gode poeng her. Helt klart at det kan være slik som du antyder.Og jeg har ikke tenkt å ta til takke med en 'kanskje far', det blir ikke riktig, og det er jo derfor jeg er nysgjerrig på om det kan komme fram noe i svenske kilder:-)Ulla: Takker for din gode hjelp, du har funnet mye, og det er fint om du kan se på Rødøn i Sverige, i tilfelle det kan komme fram noe mer der:-)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Jeg ser at Ulla ikke finner fødsel på barna, altså på Jonas Pehrson og det som muligens kan være søsteren Anna i fødselsboka for Strøm, og eller ikke Marget, Anna Brita og Eric.Et søk i Ministerialregistret for Jämtland har en Jonas Pehrson født 1788-11-08 i Värmon, Alsen med foreldre Pehr Larsson og Brita Ersdotter. Dette ekteparet har flere barn, bl. a datteren Anna f. 1785-03-02. Fødselsår stemmer Jonas og Anna i Falkberget, men ikke fødselsdato.Jeg finner ingen Anna Pehrsdr f 25/8 97 hverken fra Strøm eller Alsen i Ministerialregistret, men derimot to ved navn Anna født henholdsvis i Klövsjö og Överhogdal. Søk på disse tre barna : Marget Jonasdr f 12/9 14, Anna Brita f 23/11 18, Eric f 17/7 24, med far Jonas Pehrson gir heller ikke treff i Ministerialregistret.Men jeg finner Anna Brita f. 1818-11-23 med mor Catharina Ericsdotter, piga, Skyttmon, Borgvattnet med fader okänd. (Borgvatnets kyrkoarkiv (ÖLA/11044 C:1 s. 62), og Erik, f. 1824-01-19, med mor Catharina Ersdotter, piga, Skyttmon, Borgvattnet, med fader okänd (ÖLA/11044 C:1 s. 76)Jeg finner ingen Catharina Ersdatter født 1787 i Borgvattnet.De opplysningene som jeg har hentet fra CD'en Ministerialregistret i Jämtland må sjekkes med hovedkildene. Det hadde vært fint om Ulla har tid til det. Jeg ville også ha sett på hfl i Alsen på familien til Jonas og Anna i Värmon, Alsen, og se om det står noe om utflytting.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg må rette meg selv på det jeg skrev i innlegg 37: 'Et søk i Ministerialregistret for Jämtland har en Jonas Pehrson født 1788-11-08 i Värmon, Alsen med foreldre Pehr Larsson og Brita Ersdotter. Dette ekteparet har flere barn, bl. a datteren Anna f. 1785-03-02. Fødselsår stemmer Jonas og Anna i Falkberget, men ikke fødselsdato.'Det skal stå: 'Fødselsår stemmer på Jonas i Falkberget, men ikke fødselsdato, på Anna stemmer hverken fødselsår eller dato.'Som Ulla skriver, Anna født 1897 kan være søster til Jonas, men hun kan vel også tenkes være piga i Falkberget med samme etternavn som husbonden?Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Erling, javisst när jag putsar läsglasen ser jag också att det står Rödö Prestegaard! Tar ändå en titt i Rödön så får vi se om den idén leder nån vart.Randi, vad bra att du har tillgång till Ministralregistret. Då vet vi att den Anne Christine Persdotter och sonen Per som vi letar efter inte är med där.Och jag kollar gärna mot dom skannade originalkällorna så snart vi vet att Anne Christine Persdr är identisk med Anna Persdr i Falkberget.Om Anna är piga, som kan stå för tjänste-piga eller ogift kvinna, och inte alls är släkt med övriga i hushållet, det kan mycket väl tänkas. Det kommer väl fram så småningom om vi lyckas fastställa att hon är Anne Christine. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ulla, jeg finner ikke noen som passer med Anna Pehrsdotter i Ministerialregisteret, men jeg finner den samme Pehr som du har funnet: Så här står det i födelsenotisen: Pehr Oägta född den 7 Oktob. 1822 och nöddöpt. Confirm. den 12 Januarii 1823.Par(entes). Modern Pig. Anna Pehrsdr i Falkberget 25 årFra Ministerialregisteret: Barnets namn: Pehr, datum: 1822-10-07. Far: Mor: Anna Pehrsdotter, piga, Falkberget, Ström, Jämtland. Arkiv: Ströms kyrkoarkiv (ÖLA/11093) Volym: C:2 s. 216.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ved søk på Anna Christina f. 1797 i Ministerialregisteret får jeg denne: Anna Christina f. 1897-08-13 i Stugun, med foreldre Jonas Blom, capellpredikant og Brita Henningsdatter. Neppe den vi leter etter........Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anita, nu har jag varit en sväng till Rödön och det var en återvändsgränd.Tittade i födelseboken 1820-1825 efter Pehr. Och i både inlflyttnings - o utflyttningslängderna från det dom börjar 1825 till 1845 efter Anne Christine Pehrsdotter och sonen Pehr. Tyvärr inget spår efter dem. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Hei Ulla, takker veldig mye for god hjelp:-)Jeg får bare prøve å lete videre her i norske kilder. Ikke lett det her, kan nok være slik erling antyder det, og da leter vi litt i blinde egentlig:-) Men jeg har fått litt informasjon om hva som finnes i Sverige for aktuelle plass, så jeg skal se videre her i kildene for Rødøy.Takk til dere andre også for gode innspill:-)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeLegger inn dåpen til Justina f. 1831... her står flere av de aktuelle opplysningene om Anne Christiane Pedersdatter som fremkommer i innlegget til Karl Göran.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Vilket break, Anita!Om du, efter du sammanställt allt, vill att jag följer upp någon av personerna i dom svenska böckerna, kan jag göra det nästa vecka. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Per Jonassons mor Anna Persdotter (1797-1854) var, som uppges i Anbytarforum, född i Rätans sn, Jämtland. Någon fader uppges inte utan det står endast 'en från Norrige som tjent i Ofvansjö och Medelpad vid namn [utelämnat]'. Annas mor var Gertrud Henriksdr f.1770 6/12 i Rätan och d.1820 1/7 i Ström.Sedan vederbörande diskussion har Georg Hansson utrett saken ytterligare, vilken finns publicerad i hans häfte om familjer i Alanäs 1650-1820 sid. 14-15 [platsen för det f.d. nybygget Falkberget ligger numera i sistnämnda socken]. Där framgår att Pers far, tillika hans mors Anna Persdotters styvfar Jonas Persson var f.1788 4/1 i Säfsnäs, Dalarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Nei men har du sett! :-) Hvem skulle tro at det fantes så mye. Jeg har vært bortreist et par dager, og kommer hjem og finner dette:-)Dette var virkelig artig:-)Har ikke vunnet å sett så mye på det ennå, så det her blir spennende.Takker så mye:-)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anita Egseth

Hei Ulla:-)Jeg takker gjerne til hjelp til å se om det finnes mer bakover på moren og stefaren til Ane Christiane Pedersdatter i Sverige:-)Moren Gertrud Henriksdatter født 6 des 1770 i Ratens prestegjeld, død i 1820 Strøm. Stefar Jonas Persson født 4 jan 1788 i Safsnes, Dalarne i Sverige. De giftet seg i 1815. Eventuelt om Ane hadde søsken, og hvem far til Ane var?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.