Gå til innhold
Arkivverket

[#61200] Pehr /Peder Jonassen født i Sverige i 1822, Død i Norge i 1905.


Gjest Anita Egseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Bagge

Hej igen Anita!Lite att börja med:1770 6 Dec. föddes och d. 16 döptes Dragon Hindric Löfbergs och Hustr Anna Jönsdotters dotter Gertru. Faddrar: Fältväbeln Hindric Krus, Halfwar Ersson i Norrhög, Mad: Stina Lisa Busk, Enk. Maret Olsdr i Högen ( Rätan C:1 sid 169, gid 2229.9.65200)Husförhörslängderna börjar inte förrän 1827 så jag kan inte se hur familjen såg ut året hon föddes. Jag letar vidare så får vi se om jag finner mer. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Hei Ulla! Og takk for svar:-)Hva er Dragon? Er det et navn eller tittel?Da har jeg fått med meg at foreldrene til til Gertru heter Hindric Løfberg og Anna Jønsdotter. Videre at Gertru er født 6.des 1770 og døpt 16. des 1770.Stemmer det slik?Blir spennende å se om du finner noe mer:-) Hei så lenge:-)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Nehej, nu är det slut på flytet - Jonas Persson f 4 jan 1788 i Säfsen ser jag inte i födelseboken där.Vem som var far till Anna blir nog svårt att få fram. Som du kan se i svaret från Karl Göran Eriksson i inlägg 48, är hans namn inte inskrivet i boken utan han uppges bara vara från Norrige.Om du följer i länken i inlägg 44 och klickar på Georg Hanssons namn i vänsterspalten får du fram hans profil och där hittar du adress till hans hemsida. Han har lagt ut bl.a kartor över byarna i Ström och Alanäs, olika register och mycket annat. Kanske kan ev. syskon till Anna finnas där. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Dragon är en militär titel. Han är en 'kavallerist som förflyttar sig till häst, men mestadel strider till fots. Dragon är ett mellanled mellan lätt och tungt kavalleri' enligt min ordbok för släktforskare av Kent Andersson och Henrik Anderö.Militära grader vet jag inte så mycket om och kan tyvärr inte berätta mer utförligt om vad det innebar. Skulle tro att det var ett tungt och slitsamt och fattigt liv. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.