Gå til innhold
Arkivverket

[#61387] Kjenner noen til omstreifer Vilhelm Fredriksen Støleggen? Opdal S-T 1900


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Er det noen som har kjennskap til opphavet til hestekjører og omstreifer Vilhelm Fredriksen Støleggen? Han befinner seg på gården Støleggen i Opdal, Sør-Trøndelag i 1900. Da er han gift med Aneka Maria Larsdtr. som også er oppført som omstreifer.Han skal være født i Sør Aurdal men hun skal være født på Gol.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Rune!Vilhelm Fredriksen Støleggen, f.13-10-1844 i Aasen aneks til Frostad, konf. i søndre Aurdal, død 10-7-1902 på Morken i Opdal og gravlagt 19-7-1902 i Opdal.Foreldrene hans: Kari Fredriksdatter Hartmann, f.2-11-1822 på Teigen i Nore, dpt.1822 i i Hol kirke i Ål i Hallingdal (Ål 1815-1829 s183), reiste sammen med (kalt 'svensken') (Hans?) Fredrik Gustavsen, f.25-1-1824 og døpt samme dag i Tugthuus-kirken i Christiania, død 1853.Annika Marie Larsdatter Steitin, f.ca.1842 på Gol.Foreldrene hennes: Lars Larsen Steitin - 'Svart-Lars' / 'Hesteskjærer-Lars', dpt.1802 i Lesja, død 16-12-1891 i Fredø. Han het egentlig Lars Henriksen [ -se Bør'ane ], men kalte seg Lars Larsen etter stefaren. Han reiste først med Guri Jakobsdatter [ -se Bør'ane ], f.1803.Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for interessant svar Jonny.Jeg hadde et håp om at du ville se innlegget mitt.Vet du noe mer om Vilhelms liv og lagnad?Jeg vet ikke om det er samme karen, men jeg jakter på en Vilhelm Fredriksen som fikk en datter Marit i 1896 utenom ekteskap i Tynset. Barnets mor het Gidsken Larsdtr. og barnet vokste opp hos sin mor på Støeng i Tynset, Hedmark. Ved dåpen i 1896 var faren omtalt som omreisende skræppehandler Vilhelm Fredriksen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Rune! Jeg tviler på at det er 'rett' Vilhelm Fredriksen. Riktignok var det omstreifere som reiste som skreppehandlere, men de ble sjelden - etter det jeg kan huske - kalt 'Skræppehandler'. Der var imidlertid mange buro'er som reiste som skreppehandlere uten å ha noe med omstreiferslekter å gjøre, og det ligger nok noen slike kofferter her og der i diverse hjem i Norge etter dem. Det er derfor kanskje like sannsynlig at det er en buro som har vært utom seg her, selv om navnet i særdeleshet er forbundet med Hartmann-slekten innen omstreiferslekter. Men de fleste navnene innen omstreiferslekter finnes selvsagt også innen buro-slekter. Uansett blir det jo bare spekulasjoner inntil denne skreppehandleren kan bli identifisert. Hvis en skreppehandler Vilhelm Fredriksen ble funnet andre steder i kirkebøker, er det kanskje mulig å ringe ham inn. Beste hilsener Jonny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk igjen Jonny for verdifull informasjon.Det var kanskje et lite skudd i mørket, men det hender jo iblant at man treffer mål. Nå er det jo heller ikke sikkert at mannen oppgav rett navn.Nå spør jeg ganske sikkert dumt, men jeg er av den formening at de dummeste spørsmålene er de som aldri ble stilt. Hva er en buro? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Der finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar... 'Buro' er rommani for 'bonde', men dekker alle som ikke er av reisende folk. Det KAN bli brukt nedsettende av reisende, men behøver ikke. Nå til dags er det nok for de fleste reisende bare en betegnelse for ikke-reisende. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Jonny.Jeg er jo selv en reisende, om enn i en annen betydning av ordet. Jeg har vært og er selger og har reist langs veiene i Sør og Vest-Norge i 38 år. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Alle mine 16 tippoldeforeldre reiste - i betydningen omstreifere / tatere eller hva nå enn en skal kalle oss, og selv bor jeg i Kenya og reiser til Norge to ganger i året :-) Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Krokann

Jeg vokste opp ca. 7 km fra Stølegga, gnr. 14 bnr. 1 i Oppdal. Plassen ble lokalt kalt Faugelegga, altså Fuglegga og jeg antar at det var Vilhelm som ble kalt Faugeleggfanten. Gården var en del av det som kalles Morka-gardene og det var nok derfor Morken var opplyst som bosted ved hans død i 1902.Jeg tror ikke at denne Vilhelm var far til Marit født 1896 på Tynset. I klokkerboka står det Vilhelm Fredriksen fra Odalen var faren. Ved FT 1900 var det på Stræte i Våler en Wilhelm Fredriksen, tilreisende handelsmann f. 1863 i Nordre Odalen som trolig er den rette personen.Hilsen Knut Krokann, Markaplassen 381, 7054 Ranheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Knut for et svært interessant innlegg, som trolig avdekket den rette Vilhelm Fredriksen. Jeg har vært innom denne karen selv, men hadde ikke fått med meg opplysningen fra klokkerboken om at han skulle være fra Odalen. Ellers var det jo ikke mange aktuelle kandidater i 1900-tellingen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til innlegg 5 og 6, jeg har også lurt litt på hva 'buro' betyr, men stiller et dumt tilleggsspørsmål, hva betyr da 'Burobengen' som Helge Borglund synger om i ei skillingsvise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har forsøkt å finne denne Vilhelm Fredriksen født/konfirmert i Nord-Odal, men uten hell. Kanskje det er noen som ser bedre enn meg?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! For de som lurer på hva burobengen betyr, så er det nok en en noe finslig 'oversettelse' det vises til med sangen... Buro betyr bonde og beng betyr djevel, så kan jo folk selv sette ordet sammen... Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei Rune!Kan dette være en mulig far til Marit Vilhelmsdatter f. 1896 på Tynset: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Brandval, Ministerialbok nr. 1 (1864-1879), Fødte og døpte 1866, side 22. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8880&idx_id=8880&uid=ny&idx_side=-21>Lenke Fredrik Vilhelm Fredriksen f. 21. mai 1866 med foreldre hm Fredrik Bertelsen og Anne Amundsdatter, Sletholen.Her er konfirmasjonen, nr. 3: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Brandval, Ministerialbok nr. 2 (1880-1894), Konfirmerte 1880, side 120. Permanent sidelenke: LenkeJeg ser at det er oppgitt forskjellig etternavn på Fredrik Vilhelms far ved sønnens dåp og konfirmasjon: Fredrik Berthelsen (dåp), Fredrik Pettersen (konfirmasjon)Dette skulle vel være familien i ft. 1865 på Sletholen, Brandval:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Håper dette blir riktig lenke til vielse: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 8 (1847-1858), Ekteviede 1848, side 246. Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Randi for verdifulle og interessante bidrag. Lenkene dine virket ikke (unntatt 1865 tellingen) med jeg hadde ingen problemer med å finne sidene du refererte til.Nå er jeg langt fra stø i geografien i Hedmark, og spør sikkert dumt, men hvor ligger Brandval i forhold til Nord-Odal? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Erling. Jeg oppdaget nettopp det samme selv, og ser at det er lagt ut melding om det på fremsiden av Digitalarkivet. Vi får bare smøre oss med tålmodighet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Randi og Reidar for geografiundervisningen. Så gjenstår det å se om det er mulig å knytte Vilhelm Fredriksen Nord-Odal til Fredrik Vilhelm Fredriksen i Brandval. Det faktum at jeg ikke har funnet noen Vilhelm Fredriksen født eller konfirmert i Nord-Odal svekker i alle fall ike muligheten for at vi snakker om samme mann.I 1900 tellingen er det oppgitt at Vilhelm bodde i Solør og at han var gift. Om det siste stemmer ville det vært flott om vi kunne funnet giftemålet hans. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.