Gå til innhold
Arkivverket

[#61387] Kjenner noen til omstreifer Vilhelm Fredriksen Støleggen? Opdal S-T 1900

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Haugros

Se på dette: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Veldre i Ringsaker, Ministerialbok nr. 16 (1891-1904), Fødte og døpte 1895, side 26. Permanent sidelenke: LenkeBorghild, dåp nr. 3 1895, kan det være samme Wilhelm Fredriksen som er far til Marit f. 1896 på Tynset?Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Randi. Det er nok utvilsomt samme mann. Og denne gangen var der antydet et fødselsår på ham, vilket det ikke var i 1896.Når det gjelde Fredrik Pedersen/Berthelsen i innlegg nr.17 er forvirringen rundt etternavnet delvis avklart. Fredrik ble født utenom ekteskap 15.08.1827 på gården Søndre Eeg i Bransval, og moren , Berthe Jonsdtr. Lepengen som var sindssvak, ville ikke oppgi navn på noen fader til barnet.Ved konfirmasjonen 08.10.1843 står han oppført som Fredrik Bertheson. Se forøvrik debatt nr.61626. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Jeg har sett litt i bygdeboka for Brandval under Sletholen. Det er riktig at Fredrik Vilhelm Fredriksen, f. 1866, ikke er nevnt der. Men foreldrene er nevnt: ' Deretter støtter vi på Amund Sjønnesen fra Strøm i Odalen, som i 1820 giftet seg med Kari Gundersdatter. Amund var født i 1787 ................Kari Gundersdatter var født 1793 og døde 40 år gammel i 1833. Hun etterlot seg 3 små barn.'De tre barna er: (sitat fra boka): Eldste sønnen Sjønne hører vi ikke mer om. Eldste datteren, Karen, blir gift med sønnen på Mellem under Brauter, og nest eldste datter, Anne, ble gift med Fredrik Pedersen.'Videre: ' ......Det bruket som ble fraskilt ble overtatt av svigersønnen til Amund Sjønnesen, Fredrik Pedersen, f. 1827, og hustru Anne Amundsen...........'I 1891 er det en annen familie som bor på bruket.Men det gjenstår fortsatt å finne en vielse på Wilhelm Fredriksen ..... Jeg leter fortsatt .... Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen.Fredrik og Anne hadde bl.a. datteren Alette født i 1849. Jeg tror det er henne vi finner som enke på gården Sletholen i 1900.LenkeDe skal også hatt barna Karen f. 1854, Karl f. 1861 og Didrik f.1872.Men jeg finner ingen av dem i 1900-tellingen i farten. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Krokann

Fant noen opplysninger på denne lenka:LenkeDa Borghild ble døpt var det opplyst at det var farens 2. leiermål. Tynset-turen førte da trolig til hans 3. leiermål.Det kan godt hende at det er feil når det står at han var gift ved FT 1900.Hilsen Knut Krokann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Knut for en svært interessant lenke. Det ser dessverre ut til at vedkommende som har laget den slektsoversikten også har hatt problemer med å spore opp Vilhelm Fredriksen. Trolig må kirkebøkene for Hedmark tråles etter eventuelle nye opplysninger. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg står bom fast i spørsmålet om hvem Vilhelm Fredriksen var.Jeg kan ikke finne ham født eller konfirmert i Odalen (søndre eller nordre). Og jeg finner ham ikke i 1865 tellingen, vilket kunne tyde på at han var født etter 1865. Er der noen av Digitalarkivets mange brukere som har snublet bort i denne karen?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Har ingen opplysninger eller kjennskaper i saken, men p.g.a navnet legges inn et leilighetsfunn. født Kvikne, Nord Fron 3.12.1865 Fredrik Julius foreldre: Wilhelm Fredriksen og Anne Kristine Olsdtr. tatere. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Tor Kvien

Rune, det pågår i øyeblikket en lang diskusjon på NorwayList om etterkommere til Vilhelm Støleggen på bakgrunn av etterlysning fra etterslekt i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Rune, det pågår i øyeblikket en lang diskusjon på NorwayList om etterkommere til Vilhelm Støleggen på bakgrunn av etterlysning fra etterslekt i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Tor for ny informasjon. Jeg skal prøve å tråle meg gjennom debatten du viser til. Det var jo ganske mange innlegg. Nå er det trolig ikke samme karen som jeg er på jakt etter, se innlegg 4, men likevel en debatt verdt å følge med på.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei. Denne lenka var kjempefin. Kommer rett til slekta mi som bodde på Støleggen i Oppdal. Wilhelm Fredrik Fredriksen (Hartman) og Aneka Marie Larsdatter Steintin.(Dette er omstreiferfamilie)kjempe spennende.. Mange av disse barna enigrerte til Amerika, det har jeg i mine notater. Det var mange innlegg, men får prøve å tråle igjennom.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Thank you for showing interest in this message.Yes, a few years ago I threw out some comments on this list..I received this information re:Stoleggen farm name and the association with my ancestors.Not really sure how it was decided they lived on this farm.I am trying to find information on my grandmother, Carrie Williamson as I knew her.She was born in Norway ( as she told me) on March 24.1977. She came to America by boat (Oscar ll)I have been told.I am trying to find out if she came to America by way of Ellis Island or perhaps, Canada.....The story is, she was not my biological grandmother but and aunt who raised my father...not sure if there was a legal adoption of evan a birth certificate, as she was a midwife and delivered lots of family babies...I have been told my father was her brother's child and his name was Magnus Williamson. He came to America but went back to Norway and never returned to America, as far as I am aware..I am trying to find out if there are any records of where he returned to in Norway and who the biological mother was (I realize I may never find this out on-line).Again I appreciate your help and this sounds a little confusing but I will answer any questions necessary to try to unravel this.Thanks,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Nina.Dette var greit å lese. Hun etter lyser Kari Gustava Wilhelmsen som sin bestemor. Kari var tante til min farmor Laura Wilhelmsen, Laura var datter av bror til Kari, (Daniel Nicolai Wilhelmsen Støleggen). Vet at farmor skrev brev ned noen av de som emigrerte til Amerika, det var hennes onkler, tanter og søskenbarn. Har tatt vare på et brev som er i fra Kari Dahlberg.Er veldig dårlig på å skrive engelsk, men skjønner det meste.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Har lett etter Magnus Fredrik Andersen (Anderson)/Karl Johan Magnus Fredrik. Født 8 Februar 1882 Undersaaker, Sverige i Emigranter fra Kristiania (1871-1921)uten resultat. Kan det da bare være Kari som har emigrert. Kari Gustava Gurine Vilhelmsadtter emigrerte 10 april 1908 til Minnesota. Hjemsted adresse. Maridalsveien 140. Oslo.Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Det er ikke umulig at Magnus også kan ha reist, men senest 1915 er han tilbake i Norge. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Det er ikke umulig at Magnus også kan ha reist, men senest 1915 er han tilbake i Norge. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Kom over disse i kirkebok for Tingvoll N Møre. Født 1886 Vilhelm Fredrik. Far Vilhelm Fredriksen Stølseggen Oppdal f1843. Mor Marie Larsdatter f1845. Begge omvandrende.Barnet ble født på Eikrem. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja det er det store spørsmålet Unni.For da kan han være far til barnet. Har mindre tro på at faren var Karis bror Magnus(Alexander).Og Jonny. Du sier Magnus Andreassen var her ihvertfall i 1915,Kan du si litt om det?De undrer på hvor det ble av han i Amerika.Ble han gift igjenn og fikk barn?f.eks.Det er hans mulige barnebarn som spør i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Nina. Problemet er dette: Vi vet hvor Magnus var ved folketellingen 1900. I 1901 ble de understøttet i Horg på grunn av at kona var syk. Så vet vi at Karen Gustava emigrerer til Amerika i 1908. Om Magnus var med, vet vi ikke. Men i 1915 får han et barn i Rindal, så da reiser han med en annen kone som han etter hvert får mange barn med. Han KAN med andre ord ha vært over dammen en gang mellom 1901 og 1915. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Fint at dere følger opp denne problemstillingen her. Håper at noen tar ansvaret for å fortelle resultatet til Freda som kom med etterlysningen på NorwayList hvis det dukker opp noen konklusjoner på spørsmålet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.