Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#61507] Pernille Olsdatter - Leiret, Vinger - Kongsvinger 1759

Recommended Posts

Gjest Finn H. Bakken

Kan noen hjelpe med foreldre - dåp til denne dame - Hun fikk et uægte barn -døpt 9. mai 1759 i Leiret Vinger,Hedmark. Barnefader Arne Gundmundsen Thejsen Nes, Romerike som døde senere i 1759. Finner henne viet 16.nov. 1762 i Vinger med Niels Arnesen Brandt. De fikk iallefall en sønn Hans Jacob- døpt 1/8-1762 i Vinger. De flyttet muligens til Kongsberg - finner hennes barn Arne konfirmert der 1774- og han giftet seg der 1782. Finner skifte 14.11.1801 på Kongsberg etter afgagne Pernille Olsdatter Vinge- med mann Niels - død 1808 - samt som står gjenlevende Arne Arnesen (Nielsen) Brandt og datter Henrica Mat. Elle. Nielsdt. Brandt- 22 år. Finner ikke Pernille gravlagt Kongsberg og hun er heller ikke på folketelling 1801.det er en 'dame' som ble døpt i Vinger 22.03.1736 med navnet Petronelle, men noen eksperter mener at Pernille og Petronelle ikke stemmer overens. har lett også i Nes, Romerike men ikke noe hell så langt.Er det f.eks en oversikt over de som bodde i Leiren ca. 1760 og hvor de evt. kom fra - er takknenmlig for innspill.mvh finn bakken

• 2 år senere...
Gjest Finn Sollien

Pernille kan ha fulgt med barnefaderen fra annet sted til Leiren under Kongsvinger festning. Har sjekket nabosogna, finner ei i Aurskog døpt 25/8 1720 med far Ole skredder. Ole skredder kan ha vært ved en militæravdeling. Ekstraskatten 1762, har du sjekket den? Mvh. Finn Sollien.

Gjest Finn H Bakken

Takker navnbror Finn (Sollien) for innlegg. Skal prøve få sjekket det.I mitt første innlegg skrev jeg at jeg ikke klarte finne Pernille død/begravet. Etter flere forsøk har jeg klart finne henne begravet Kongsberg den 1. november 1800 - 64 år. - side 274. Dette skulle da tilsi født 1736 pluss/minus. (Kanskje litt for langt unna 1720???) Håper fortsatt hjelp komme nærmere.mvh Finn H Bakken

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.