Gå til innhold
Arkivverket

[#61671] S&F: Oppslag Ættebok for Lavik

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Heggø

Gjertrud Torsdtr Fusketun gifte seg med Jørgen Andersson(?) Raae, han var 54 år i 1701 (ÆB s 190,nr 130)Anders Torson har kanskje vore gift to gonger, han døyper dottra si Christi i 1710 og det var vel vanleg å kalle opp ein ektefelle som er borte. Forøvrig er Ætteboka svært rotete når det gjeld Fusketun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(28) Takk Kjell. Jeg tror så absolutt vi skal holde denne Anders Torsen Fusketun - Lavik - Ytre Torvund varm. Ja, jeg tror at han må ha vært gift 2 ganger. Trolig vil skifte etter han kunne avklare dette noe.(29) Kurt. Du lager et nytt innlegg på Arkivforum. Kall det f eks Ønske om skifteopplysninger fra Lavik, så skriver du i selve innlegget at det gjelder skifet etter Tor Andersen Lavik 1698-1700 , så legger du inn lenken LenkeHøyreklikk på linken her over, velg kopier, og så lim inn i det nye innlegget med ctrl v eller med lim inn-knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

I dokumentasjonen for skiferegisterene i Ytre Sogn står det blant annet:Denne registeret dekkjer skifteprotokollane for Ytre Sogn 1698-1853 med unntak av åra 1733-1738 då skifteprotokollen manglar.Det er desverre nøyatig det tidsrommet skiftet etter Knut Anderson Lavik ville vært holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er skiftet etter Tor Andersen:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 13.8.2008 08:25 (2)Skiftet er holdt 10. og 11. mai 1699, enke Baarni Johansdatter, og hans barn Anders Lavik, Arne Lavik, Dorthe, Knud Sæthres kone, Kari, Ifr Engesætters kone, Giertrud, Jørgens Raas kone og Syndeve, Olle Hielmelands kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, Terje og Kjell, Var noen av barna til Tor og Baarni banløse? Hva sier bygdeboken om det? Hvis ikke er det ikke noe poeng å følge dem videre i forhold til Hans Andersens herkomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Vet ikke om det er av interesse her, men Haldis Andersdtr. Torvund også var gift med Nils Danielson Frivik, og hadde barna Daniel og Kristi med ham.Nils' far, Daniel Sjurson Frivik, hadde søkenene Brita og Sigrid Frivik som begge var gift to ganger. Foreldrene til disse tre var Sjur Larsson Frivik og Barbra Jensdtr. Løbø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skiftet etter Anders Torsen Ytre Torvund:'Dato 20. mai 1721, enke Brite Josephsdatter, og hans fire barn. Sønnen Knud Qvamen hadde han med sin tidligere døde kone, døtrene Haldis, Marj og Christi hadde han med sin 'itzige' kone. Arne Ladvig var formynder for dem.'Det vi kan lese ut av dette skiftet er at Anders var g to ganger. Med første konen hadde han Knut, med andre konen, Brite Josephsdatter hadde han Haldis, Mari og Christi.Så vet vi fra før at Anders var gm Christi Hansdatter. Altså må det være hun som er mor til Knut, som skal være f ca 1677, mens Brite altså er mor til jentene, Christi f 1711 (oppkalt etter Christi Hansdtr), Haldis og Mari. Der var trolig også noen barn som var døde før skiftet etter faren i 1721. Haldis skal ha blitt gift 1. g. i 1721, så hun må ha vært født langt tidligere enne Christi, som er født i 1711. Så her skurrer det litt igjen. Forklaringen kan selvsagt være at det ble f en Christi før Haldis, men at hun døde før Christi f 1711 ble født.Mht om Hans Andersen kan være Anders barn f ca 1719, så er det fortsatt en viss mulighet for det. Dersom han var uekte født vil han ikke være nevnt i skiftet.Jeg tror eneste mulighet er å pløye KB over dåpshandlinger og konfirmasjoner i aktuelle perioder en gang til. Så er det det som foreligger av Pantebøker ol fra 1700-tallet i Lavik. Der har jeg som sagt alt for gårdene i Kyrkjebø i 1714, men ikke det som hørte til Brekke og Lavik. Er det noen som har avskrifter av disse eller andre aktuelle bøker/protokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Unnskyld meg, Arnfrid at jeg blander meg inn her! Men jeg har en Lasse Anderssen, f. 1657 Østerbø (min kones slekt). Er det en som hører til disse forskjellige Lasse-ser?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Hei. Jeg vet at 'uektefødte' barn som oftest ikke ble døpt i hjemmehørende sogn, men i nabo-sognene. Så om 'vår' Hans A.L. var uektefødt så kan han finnes i kirkebøkene i andre sogn. Mvh Gunn-Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(45) Og de aktuelle KB er, som før nevnt Gulen 1716-1722, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=11438>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=11438 når det gjelder dåpen ca 1719, mens konfirmasjonen bør kunne finnes mellom 1727 og 1735/39 i Gulen 1727-1735 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=11432 (her står det feil i KBs tittel), Vik (Arnafjord) 1727-1739 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=16798 , Vik (Kvamsøy) 1727-1740 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=16800 , Vik (Kyrkjebø) 1727-1740 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=16799 og Vik (Vik) 1727-1740 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=11752NB! Dåpsprotokoller for perioden rundt 1719 foreligger ikke for Vik prg.Ekteskapsbevigningen kan også være aktuelle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Et innspill til fra meg:'År 1755 går ei ådstadssak i Kyrkjebø, og dokumenti i denne saki syner at garden [Kyrkjebø] i mange mannsaldrar har tilhøyrt ei presteslekt i Lærdal [Leyerdal-slekten]. I 1742 selde sokneprest Hans Jonassen Leyerdal Kyrkjebø til Gunder Halvorsen Dale (Høyangsfjord), men på den Condition:'At når nogen av rette arvinger eller odelsbørne den igjen ville indløse fra ham, hand da skulle den avstå og lade følge den minste modsigelse.' Ein bror av soknepresten, Magister Owe Christian Leyerdal lektor ved Semenarie Fredriciano i Bergen rådde seg til kjøp av garden av Gunder Halvorsen. Han var elles gift med ei dotter åt ANDERS DAAE, Vik. Men denne handelen gjekk ikkje enka etter presten med på (ALIDA CHATRINE GEELMUYDEN LEYERDAL). [ALIDA og HANS LEYERDAL var forresten Fritjof Nansens oldeforeldre, og Leyerdal er også min slekt]Ho kom i 1755 og gjorde krav på garden for sonen - 'myndligen Jonas Hansen Leyerdal, som den rette og nærmeste ohlsmand.' Retten vart sett på Kyrkjebø den 17. juli 1755 med sorenskrivar Brandrup og meddomsmennene HANS ANDERSEN LADVIK,..... ' og 7 andre meddomsmenn. Saken fikk et langt forløp som jeg ikke skal komme inn på her,MEN,Dersom HANS ANDERSEN LAVIK virkelig hadde vært ANDERS DAAEs sønn var han altså her meddommer i en sak der hans egen svoger OVE CHRISTIAN LEYERDAL var en av partene. For ordens skyld; MARIE DAAE og OVE CHRISTIAN LEYERDAL ble viet i 1752.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Unnskyld meg! Jeg hadde notatet fremme tidligere i dag, men nå kan jeg ikke finne det igjen. Men jeg fant i alle fall Anders Lassesen, født 1794 i Vadheim. Han giftet seg i Lavik16.6.1822 med Ingeborg Gunnersdatter, f. 1800 i Lavik.Når jeg finner igjen notatet så skal du få besjed!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.