Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anne C Strandslett

[#62029] Tosten Tostensen f 1766 i Eiker - Strygen?

Recommended Posts

Gjest Anne C Strandslett

Som en oppfølging til tidligere tema: 9892: Brødrene Tostensen i Hurum 1801.På stadig leting etter opphavet til Tosten Tostensen f ca 1763.Den 21 september 1766 i Eiker ble en Tosten døpt. Hans far var Tosten Pedersen Strygeneie og mor var Mari Nilsdatter.I 1801-tellingen bodde Tosten Tostensen 38 år, sammen med kone og to barn (Maren og Tosten) på Graver i Hurum - sammen med dem bodde en 76 år gammel enke ved navn MARI NIELSDATTER.Hvor i Eiker-bygdene ligger Stryken? Finnes det noe om Tosten Pedersen Strygeneie i noen bygdebøker? Kan dette være opphavet til Tosten Tostensen Graver i Hurum? Eller er dette nok en gang er et villspor...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne C Strandslett

Nei, men det passer jo meget bra! Dessuten kan det bety at teorien til Per stemmer ihht til brødrene.Takk, Jon!Da gjelder det å finne Niels f ca 1757 og kanskje en Hans også...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne C Strandslett

og en datter Marj i 1772 i Røyken... Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne C Strandslett

Og så var det stopp!Ikke finner jeg Mari Nielsdatter død etter 1801. Ikke finner jeg vielsen mellom den forannevnte Mari og Tosten Pedersen.Eiker, Røyken og Hurum - hvor kan de ha vært før det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Holte Rosenkilde

Krødsherad?, Sigdal? Numedal?, Hallingdal? Det er vel grunn til å anta at de har fulgt det vanlige flyttemønsteret fra innlandet rundt kysten.Jeg går ut fra at du har jobbet mer med saken enn meg, og sjekket begravelser i Røyken også.En mulighet videre nå kunne være å sjekke panteboka for Eiker. Det kunnne hende husmannskontrakten er oppført, og at den sier noe om hvor Torsten Pedersen kom fra.Per

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.