Gå til innhold
Arkivverket

[#62244] Anne Christensdatter f. ca 1775 - amme for Sartz/Bugge Larvik 1801


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Takk skal dere ha, Lisbeth og Gunn. Mathias Sartz THIIS er vel det riktige? Jeg må tenke litt på hvordan det kan henge sammen... Det er jo 60 år senere. Såvidt jeg skjønner er denne Mathias Sartz Thiis oldebarn av Elisabeth Bøckmann som ble født i Larvik 1743 og giftet seg med Thomas Thiis i Risør. Kan ikke se at Sartz-navnet kommer inn i dene familien på annen måte enn ved oppkalling og kanskje vennskap?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Da har jeg forstått at du har fått litt å tenke på, og må sortere litt. Mye informasjon her. Jeg har funnet litt mer som kan være interessant, men for å ikke skape full forvirring lar jeg det være med ovenstående, og ønsker deg lykke til videre!MvhLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg har bedt om skifte etter Anne Christensdatter og mannen hennes Christopher Jacobsen fra Statsarkivet i Kongsberg. Desverre ble det ikke funnet annet enn en bevilling til å sitte i uskiftet bo for Anne Christensdatter da hennes mann døde i 1821.Hva betyr det - utover det at det ikke ble forestatt skifte? Er det da sannsynlig at det ikke ble foretatt skifte før hun døde i 1861, eller kan det tenkes at man må lete i hele tidsrommet mellom 1821 og 1861 for å finne opplysninger? Arkivet lette i tidsrommet fra Anne C's død og 6 måneder framover uten å finne noe.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Hei igjenSå vidt meg bekjent kan hun sitte i uskifta bo fram til sin død. Men dersom hun gifter seg på nytt må hun skifte med barna fra 1.ekteskap - de skal ha sin farsarv før hun inngår nytt gifte.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk for svaret ditt, Lisbeth. Men nå ble jeg ikke så veldig optimistisk med tanke på å finne noe skifte etter henne hvor den ukete datteren Maren kan være nevnt. Hun giftet seg jo ikke igjen, i og med at hun er benevnt som 'Christopher Jacobsens enke' når hun dør i 1861. Når arkivet ikke har klart å finne noe skifte i løpet av de første 6 månedene etter hennes død, er det vel lite trolig at det er noe der, eller?Det er mye å lete gjennom hvis man skal gå gjennom hele protokollen fra 1825 til 1861 for å finne om arven etter hennes mann ble fordelt før hennes død...Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Hei igjenMulighetene er der!Jeg har benyttet skifter mye i min forskning, og har faktisk opplevd at skiftet etter avdøde er holdt nesten 2 år etter. Det er lenge, og jeg har ikke funnet ut årsaken. Jeg har også flere ganger funnet skifter avholdt ca 1 år etter at personen er død.Noe av årsaken tror jeg kan være at det er vanskelig å finne fram til noen av de personene som skal nevnes i skiftet.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg har vært på arkivet på Kongsberg mange ganger. Jeg finner noe hver gang, nesten. For meg er det dagstur dit - langt å kjøre. Så jeg ringer på forhånd å forsikrer meg om at jeg får tilgang på materialet jeg ønsker. Jeg tar også med meg litt 'reserve' å lete på i tilfelle det skulle bli 'skjæring' med de opprinnelige planene. Jeg drar også på de dagene det er langdag. Da er det god tid til å lete.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.