Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#62284] Forfedre til Ole Kristian Olsen Selvig, f. 1. okt.1849 i Lier, Buskerud.

Recommended Posts

Jeg har en løøøøøøøøøøøøøs teori....som IKKE i øyeblikket kan verifiseres.....Ole Andersen Gyltesøeye ( f. 24. okt. 1813) konfirmeres i Sande 4. okt 1829: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=sandkonf&gardpostnr=2582&merk=2582#ovre>LenkeHans foreldre:Anders Olsen og kona Helene olsdatter 'og barna' flytter i fra Sande i Vestfold til Lier 7. des 1841. LenkeI Liers historielags avskrrift av innflyyingslistene seg vi at Anders og Helene flytter til Høvik i Lier. De har ikke sønnen Ole med på flyttelasset.En 22 år gammel ungkarl Ole Andersen flytter i fra Sande i Vestfold til Drammen 26. mai 1836. Dette KAN være den samme Ole som ble født i Sande 24. okt 1813.LenkeEn 24 år gammel Ungkarl Ole Andersen fra Sande sogn er innflyttet til Bragernes (Drammen) 25. okt i 1837.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. II 1 (1830-1847), Inn- og utflyttede 1837, side 460.

Gjest Astrid K. Natvig

hei, under utflyttingen fra Sande i des. 1841, står Anders Olsen oppført som 'enkemann'. Betyr det at Helene er den andre kona hans???? Jeg har for øvrig sett 'løsere' teorier enn denne (!)og har dessuten vondt for å tro at den godeste Ole ble født i Lier.....Astrid

Gjest Grete Botten

Imponerende hva dere kan finne. Skal prøve å finne han døpt andre steder enn i Lier, selv om det ser ut som det er vrient og mye å bla gjennom. Enn så lenge har jeg ikke lykkes. Skal også se noe mer på kirkebøker fra Kongsberg for å se om det er noe mer om anene til Karen Sørine. Jeg har hvertfall fått god hjelp, også til å sirkle inn videre leting noe mer. Grete

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg må ha blingsa, for det står EKTEMAND og ikke 'enkemand' når Anders og Helene flyttet til Lier i 1841 (jfr. innlegg 26) og her er vielsen, øverst på høyre side, 8. juni 1813: LenkeHar du sett på fadderne til barna til Ole og Karen? Ennå vites ikke om Anders og Helene er hans foreldre, men finner du noen i søskenflokken fra Sande blant fadderne, blir det straks mer 'spennende'. Det er unektelig 'interessant' at Sande så ofte kommer inn i bildet.Lykke til, hilsen Astrid

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.