Gå til innhold
Arkivverket

[#62401] Hvor havnet Erik Nilsen Tveit/Langeland f. ca 1729 i Samnanger? I Fusa?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er det jeg har om han fra Samnanger bygdebok. Han giftet seg den 19/10 - 1755 med Marta Olsdtr Langeland (finner henne ikke i bygdeboka) Like under midten høgre kolonne: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1755, side 116. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11615&idx_id=11615&uid=ny&idx_side=-120>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Mile etter 1755 fikk Erik skøyte på jord i Langeland, men i 1960 fikk Nils Monsson Våga skøyte på denne parten av Erik Nilsson. Siden finner jeg dem ikke igjen i Samnanger.Erik var sønn til Nils Pederson Stålby og Anna Pedersdtr Tysse. Anna bodde på Langeland med sin andre mann.De hadde jo og forbindelse til Hope i Fusa og der finner jeg en enkemann i akkurat passe alder i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, når har jeg jo funnet skiftet etter Anna Pedersdtr og ser jo at Erik Nilsson er på Hope.Her er forresten skiftet som barna hennes satte opp:'Undertegnede, som dels paa vore egne Vegne, dels paa vore Hustruers Vegne, som myndige Arvinger efter Peder Tomasen Langelands Hustru Anna Pedersdtr., som for kort Tid siden er død, hvis Børn vi eller vore Hustruer er, og efter Skifteakord tikommer vi nemlig: Eric Nilsen Hope 60 Rd., Nils Nilsen Kvitingen 60 Rd., Tomas Pedersen Børdal 60 Rd., Peder Pedersen Langeland 60 Rd., Peder Andersen Samdal paa min Hustru Kari Nilsdtr.s Vegne 40 Rd., Johannes Arnesen Tveteraas paa min Hustru Marita Nilsdtr.s Vegne 40 Rd., Knud Jonsen Svensdal paa min Hustru Seselie Nilsdtr.s Vegne 40 Rd., Elias Magnusen Bourcheland paa min Hustru Anna Nilsdtr.s Vegne 40 Rd. og Johannes Eliasen Mæhle paa min Hustru Brita Nisdtr.s Vegne 40 Rd.' Dagsett 3. mai 1780 (Panteb. A 3 fol. 304 b)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.