Gå til innhold
Arkivverket

[#62402] oldemor i Egersund

Gjest Grethe Elise Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Jeg vokste selv opp i 'Perane' stiftet 1901, altså Det Almindelige Samfund, der stifteren het Per O. Nodland.Det var en 'avlegger' av Bernt B. Lomelands menighet som kalles Menigheten Samfundet, 'Lomelenderne'. Så har du 'di Olske' eller 'Larsane', etter Ola Hetland/ Abraham Larsen, de 2 første forstanderne, nemlig Det Almindelige Lutherske Samfund, stiftet 1952 som en avlegger av Perane, altså Det Almindelige Samfund.Forvirret?At noen var triste og noen glade, er første gang jeg har hørt den karakteristikken. Artig, ny vri ;-)Men at kvinnene offisielt gikk i skjørt, og bruker hatt ved kirkegang, stemmer nok. Dvs, det er nok min tidligere menighet som i dag helst holder på det at skjørt og kjole er påbudte kvinneantrekk.Hvorvidt Amalies familie hørte til disse 'samfundsfolka', skal jeg gjerne se nærmere på.mvhErling T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Forresten: Det blir nok riktigst å si at det var 'de andre' som kalte 'oss' for Perane, Larsane og Lomelenderne... da medlemmene selv nok helst oppfatter disse benevnelsene for upassende og lite presise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja litt forvirret, men veldig morsomt å få vite litt om dette:)Tante sa også at mormor ble sint på morfar i anledning begravelser,for da sang han og var 'glad' Det du sier angående at kvinnene gikk i skjørt og hatt minner om Smiths venner,en menighet som er utbredt her i omeng. Vet du om disse har noen forbindelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Absolutt overhode ingen forbindelse med noen andre kirkesamfunn... De oppsto i 1890 og frem til i dag har de kun akseptert deltagelse i egne kirkelige handlinger, dvs dåp, konfirmasjon, bryllup og brgravelser... til og med gjelder det med sine nærmeste som ikke tilhører menigheten(e). De 3 menighetene i Egersund aksepterer heller ikke hverandre... men lever forsåvidt i 'fred' side om side, uten å kunne delta hos hverandre.Det Alm. Samfund, hvor jeg var født og oppdradd, finnes kun i Egersund... så du må hit om du vil døpes inn i den eneste rette kirke som fører til frelse :-)mvh Erling.Men forresten, Hvem av din slekt skulle ha tilhørt Samfundet? Amalie ble jo født og gift, og dro fra byen, før Samfundet ble stiftet i 1890?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Finner ingen Torstensen, Tostensen eller Kydland som medlemmer av 'Samfundet på vestlandet' eller 'Sterktoende' som de ble kalt i folketellingen 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge tante var det Amalies slekt som var i menigheten, men jeg skjønte ikke helt dette da du skrev at den ble stiftet i 1901!Nå tenker jeg høyt.. jeg vet at familien bodde på Søndre Land i 1900 og at Andreas døde i Vennesla i 1910, det kan jo tenkes at familien bodde i Egersund igjen i denne perioden og har blitt med i menigheten... Jeg har ikke klart å finne ut hvor de bodde mellom disse årstallene. Alikevel er dette rart også, for min morfar var alt annet en religiøs!!!Dessuten døde jo Amalie når morfar var 6-7 år,så hun kunne jo ikke ha hatt så stor invirkning på hans tro.Dettte er merkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.