Gå til innhold
Arkivverket

[#62438] Peder Andersen på Løvtangen, Åsen.


Gjest Trond Gellein Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Gellein Løkken

En av mine aner var Peder Andersen på Løvtangen i Åsen, i Nord Trøndelag. Han ble gift med Anna Henricha Lyster som ble født 1712 på Prestegarden i Støren og døde 1786 på Løvtangen i Åsen. Hun var datter av sogneprest Christen Henrikson Lyster på Støren, og hans kone Anna Ebbesdatter Horneman. Anne Henrich ble døpt 2. juli 1712 i Støren kirke.Anna Henricha Lyster ble gift første gang med Jochum Sem som døde 1736. De fikk to barn, Anne Sophie Sem (1730-1811) gift 1754 med Samuel Prom (1726-1758) og andre gang 1761 med Johan Christian Schminche (1734-1803) apoteker og doktor i Christiania og Margrethe (Grethe) Sem (1731-?) gift 1757 med Hans Christophersen Skaar, gardbruker på Skaar gard på Herøy.Så langt jeg har funnet ut, så hadde Peder Andersen og Anna Henrica Lyster et barn, Marthe Christine, født omlag 1731. Hun ble gift med jekteskipper og kjøpmann Thore Olsen Sandberg i Trondheim.Peder Anderson døde i 1771, og skifte etter ham ble holdt i 1771; og Anna Henricha Lyster døde i 1786.Er det noen som har vært i kontakt med denne familien, og kan hjelpe meg med hvem er foreldrene til Peder? Hadde Peder og Anne flere barn? FInnes det bygdebok for Åsen, og kunne noen gjøre et oppslag der for meg? Alt av oplysninger vedrørende denne familien er av interesse.MvhTrond Gellein Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

De opplysningene du har har stemmer ikke helt overens med det som står om denne familien i bygdeboka for Åsen bind 5 side 251. Dessverre kan jeg ikke se at det står noe om foreldre til Peder Andersen. Tar likevel med det som står der om denne familien:Peder Andersen og kona Anne Henrikka Christensdatter Lyster var husmannsfolk på Løvtangen fra før 1767, til Peder døde i 1767. Av skiftet etter Peder Andersen i 1767-68 går det frem at arvingene i 1766 også har arvet 604 riksdaler etter prostinne Hornemann, og 450 riksdaler etter Ebbe Carstensen frue Anne. En påtegning fra 1733 viser at Anne Henrikka Lyster var datterdatter av assessor Ebbe Carstensens kona Anna. Ebbe Carstensen var forøvrig fra 1704 eier av Reins kloster, og klosterets mange eiendommer rundt i Trøndelag.Anne Henrikkes forelddre var Anne Hornemann(1693-17113), og Christen Henriksen Lyster(1677-1738). Han var i sin tid sogneprest i Melhus. Det er da merkelig at med slike aner så skulle Anne Henrikke havne på en husmannsplass i Åsen. Dødsboet etter Peder Andersen hadde en total formue på 997 riksdaler, og det ble 941 daler til deling på arvingene. Anne Henrikka og de yngste barna ble trolig boende på Løvtangen til i midten av 1770-årene.Anne Henrikka var født på Støren i 1712, og hun og Peder Andersen er ført med disse barna:1)Martha Christina Pedersdatter, som ble gift før 1768 med jekteskipper Thore Olsen Sandberg i Trondheim.2)Anne Pedersdatter født 17413)Ebbe Pedersen født ca 1743-45, og bruker i Åker i Åsen. Han fikk skjøte på Åker fra skifteforvalteren i Ole Johansen Åkers dødsbo for 420 riksdaler den 04.01.1774, og eide gården i 3 år. Han var ugift, og var sannsynligvis den Ebbe Pedersen Sem som var 40 år da han døde i 17854)Anders Pedersen født ca 1743, og hadde i 1767 kjøpt seg en gård og fått forskudd på arven til dette formålet.5)Henrika Pedersdatter født ca 1744, og var i tjeneste i Trondheim i 17686)Ingeborg Pedersdatter som var hjemme i 1768, og født ca 1750. Gift i 1773 med Hågen Guttormsen Hommelvikmoen født 1744. De var brukere i Åker. Det var han som fikk skjøte der etter hennes bror Ebbe. Ingeborg døde under en barnefødsel i 17867)Jochum Pedersen født ca 1757, og er kanskje den Jochum Pedersen som var 44 år og daglønner i Brandhaug -lykken i Trondheim i 1801. Han var da gift med Gunhild Larsdatter8)Nils Pedersen født ca 1759, og død før 1767 .Beklager at jeg ikke finner noe i bygdeboka om Peders foreldre, men kanskje er det noe å hente hvis du greier å finne noen av de yngste barna her som døpt i kirkeboka. Du kan jo være heldig selv om kirkeboka for Frosta som starter på 1750 er mangelfull. Det er kanskje noe å hente blant fadderne, som kunne være slektninger. Jeg har alle bygdebøkene for Åsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.