Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Mikkel Storsveen

[#62556] Stolpestadeie i Ringsaker

Recommended Posts

Gjest Mikkel Storsveen

Eli Svendsdatter oppgis å være 77 år i 1865 og mor til Svend Monsen f ca 1821 . Hvor var hun født. Jeg finner henne ikke i 1801. Hvem var hun gift med? Altså hvem var Mons? Gjerne også hvor var han født?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg finner et par eli Svendsdøtre i Winger i 1801. Legger en lenke her til den som passer best i alder: LenkeDet er ikke så mange Eli Svendsener å finne i 1801.Kan søke litt bedre.Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Ved søk på Fam.s. fant jeg denne Eli Svendsdatter døpt i Nittedal, kan hun være en mulig kandidat? LenkeAlder i folketellinger er ikke så nøyaktige, så denne damen kan passe aldersmessig.Gunn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til den Eli Svendsdatter døpt i Nittedal. Se høyre s. i kirkeboka dåp nr. 2 1786.LenkeSkal se om jeg finner flere opplysninger om denne jenta.Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn 1865-tellingen for Ringsaker her: LenkeDet står Ringsaker som hennes fødested, så da får vi se om det finnes noe i kirkebøker herfra som kan vise noe om hennes opphav?Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Lurt å sjekke vielsen til Svend og Maria først,der får du opplyst fødested og farens navnLenke Viede nr 62 mener jeg må være dette paret. Mvh Else Kari

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Svend Monsen, far Mons Svendsen.Dåp nr 2, v. s. 1821 LenkeMvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg finner kun en Mons Svendsen i Hedmark i 1801? LenkeMulig dette da er fremtidig ektemann til Eli?Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Pussig nok finner jeg en hel barneflokk med Mons Svendsen til far og Eli Larsdatter som mor ved foreldresøk Fam.s.Alle barna f. Ringsaker :I. Karen her Lenkeså kommer Lars f. 1818Sven f. 1821Andreas f. 1823og Elie f. 1826Disse barndåpen og muligens vielsen til foreldreparet burde kunne finnes i kirkebøkene.( Hvorfor hennes etternavn her er nevnt som Larsdatter og ikke Svendsdatter er også litt merkelig)Jeg skal lete litt i kirkebøkene.Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Ja, her ser det ut til at Eli er ført som en Larsdatter, både ved Svend Monsen og Karen Monsdatters dåp?LenkeKan hende dette er hennes rette navn og en av grunnene til at vi ikke har funnet henne i 1801-tellingen.Spennende om hun nå dukker opp.Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

En mulig kandidat her?Lenke Får prøve å finne vielsen , da vil det nok klargjøre saken. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Dette ser lovende ut: LenkeI selve kirkeboka står kan hende fedres navn også? Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Hun er nok en Larsdatter og ikke en Svendsdatter. Her er vielsen i kirkeboka. Nr. 21 h. s. LenkeDessverre står ikke fedres navn nevnt her.Mulig at faddere vil kunne gi svar på om det er den rette familien jeg fant i 1801-tellingen. ( Alder stemmer i alle fall bra)Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Eli Larsdatters dåp i alle fall på denne kilden: LenkeMvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Håper at saken da er løst. Alt tyder på at Eli er ført med feil etternavn i 1865-tellingen.Alt passer ellers med Eli Larsdatter!Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Enig med Gunn,Svendsdatter i ft 65 er nok feil,og heller ikke så veldig uvanlig når det gjelder folketellingene. Mvh.Else Kari

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mikkel Storsveen

Takk til dere begge for nyttig informasjon!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mikkel Storsveen

Jeg sliter også med å finne hvem Marie Pedersdatter er. Hun var gift med Svend Monsen nevnt ovenfor- Marie er nok 3-4 år eldre enn Svend.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Om du ser på vielsen til Svend Monsen, lenke innlegg 6,av Else Kari, så finner du hennes alder angitt pluss fars navn Peder Syversen . Bruden heter Anne Marie Pedersdatter. Her er hun nok døpt: LenkeSå da har du også foreldres navn i Ringsaker.Håper du finner dåpen i kirkebøkene også.Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Og her vil jeg tro du finner moren i 1801 , legg merke til gårdsnavn, stemmer med navn på moren ved dåpen.LenkeDette bør sjekkes i kirkebøkene.Lykke til.Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Thor Bøhmer

Jeg går ikke nærmere inn i materien, men er dette riktig så dreier det seg nok om Strandbakken på Biri og Anne Marie er i så fall tante til Tårnpetter som det er statue av på Lillehammer. Han var nok fra Feiringstua på Biri. Peder Syversen er i så fall fra søndre Feiring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer litt på teorien om at Peder Syversen kom fra Feiring?Eneste mann som jeg finner på Feiring i 1801 er denne mannen, man han virker for gammel?LenkeOm det ikke er en som har flyttet fra Biri på den tiden. Det var ellers artige opplysninger du kom med her , Thor.Kan hende du kan vise til bedre kilder enn de jeg greier å finne digitalisert.Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.