Gå til innhold
Arkivverket

[#62587] Hallo Danmarkspesialister ! Søkehjelp på Anders Sørensen Mørck ?

Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Takk for din foreløpige innsats, Oddbjørn, og for et interessant tilleggstips. Jeg er ikke direkte i familie med Mørch-familien, men Sandøya som sådan er mitt favorittområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en liten korreksjon (riktignok av underordnet betydning i denne sammenhengen) av en opplysning i innlegg 25. Thor Thorsen var min oldemors bror - ikke fetter.Ellers fantes det en litt original navngiving i deler av Anders Sørensen Mørcks etterslekt. Amandus er jo ikke av de vanligste navnene i denne delen av landet. Og han hadde en bror (om jeg ikke husker feil) som hette Martin Luther Mørch - intet mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Du husker rett, Oddbjørn. Martin Luther ble født som det siste og 10. av Andreas barn, og Andreas var 62 år gammel da Martin ble født! Martin var matros og tømmermann, men drev senere som forretningsmann, bosatt i Hartford, Connecticut, USA. Han ble gift med Anna Axelsen fra Sandøya, og de feiret diamantbryllup i 1959. Med henvisning til din debatt om Guds Menighet på Vegårsheia kan jeg nevne at Andreas og Anne Evine hadde en tjenestepike hos seg, som drev med kreaturstell i år 1900. Hun var med i Guds Menighet, og det var ellers på slutten av 1800-tallet 'masseutmeldinger' fra Statskirken av Sandøy-boere, da pinsemenigheten på øya ble etablert, og øyas bedehus ble oppført. Striden mellom kirke og menighet medførte heftig debatt, både mellom forskjellige familier, og internt mellom familiemedlemmer. Idag er bedehuset omgjort til et bed- and breakfast hotell, kalt Maria's gjestehus, hvor man sågar kan nyte alkohol, og få åndelig føde gjennom kunstneriske arrangementer istedet for tungetale. Menighetens 100-årige historie på øya beror imidlertid ubeskrevet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bedehuset blitt hotell? Det var nytt for meg. Ellers var det, så vidt jeg vet, Guds menighet på Vegårshei som bygde bedehuset på Sandøya. Pinsevennene overtok det senere. Det samme skjedde på Staubø i Flosta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølging av innlegg 29, selv om det er litt utenfor tråden:Ifølge bokverket Norges bebyggelse ble bedehuset på Sandøya (gnr. 15, bnr. 38) oppført i 1880 av Guds Menighet på Vegårshei, og så sent som i midten av 1950-årene var det fremdeles 'vegårsheiingene' som eide det. Guds Menighet på Vegårshei utviklet seg imidlertid etter hvert i økumenisk retning og lånte ofte ut bedehusene sine til andre menigheter og organisasjoner. På Sandøya og Staubø gjaldt det særlig pinsevennene på Eydehavn, som 'øy-forsamlingene' sorterte under som såkalte utpost-menigheter. På mitt hjemsted Strengereid var det særlig organisasjonene innenfor statskirken som lånte Guds Menighets bedehus (Misjonssambandet, Indremisjonen m.fl.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.