Gå til innhold
Arkivverket

[#62603] Opplysninger om eiendommer

Gjest Geir Alsaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Alsaker

I følge Statens Kartverk er alle opplysninger om eiendommer før 1936 ( grunnbøker m.m. ) oversendt til Statsarkivene.Jeg søker informasjon om gården Steinsvik ( gbr 39 ) i gamle Fana kommune, spesielt om kjøp av en del av gården i ca 1916-1920.Min bestefar, Johannes Alsaker, kjøpte ca 32 mål av denne eiendommen i dette tidsrommet.Finnes slike opplysninger i Statsarkivet og er disse tilgjengelige? Jeg har søkt i Fana bygdebok, men fant ikke nærmere opplysninger der.Med vennlig hilsen Geir Alsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er riktig at statsarkivene har det tinglyste materialet til utgangen av 1935, (og noen statsarkiv har materialet helt opp mot 1960).Vi ser at Lars Guttormsen Alsaker kjøpte bruk 5 av Steinsvik i Fana 25. april 1917 for kr. 19000, og han solgte bruket til Ingolf Bjørnstad 6. februar 1918 for kr. 21000.Jeg har ikke funnet Johannes Alsaker som kjøper av noen parsell av Steinsvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Alsaker

Jeg takker Statsarkivet for svaret. Det var jo flere gårder i det samme området og i følge Bergen byleksikon og kartet der( side 172) kan det være gnr 120 Sørås eller Gnr 121 Nordås som er det den riktige gården. Kan Statsarkivet være så vennlig å se på disse to gårdnummerne? Min far fikk en tomt av Johannes Alsaker, den har nå adresse Steinsvikskrenten 59, 5046 Rådal.Med vennlig hilsen Geir Alsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.