Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp tyding Troms fylke, Tranøy, (1829-1844), , side 273.


Kolbjørn Karlsen
 Del

Recommended Posts

Trenger hjelp til å fullføre prestens merknader ved dette dødsfall:

Jeg har sålangt fått fram dette:

"Barnet brev lagt ihjæl. Foreldrene opgiver dødsmaaden saaleder; Moderen havde Barnet i Sengen ved siden af sig,efter at have givet(?) sit Bryst, og i Søvne vendte hun sig fra det; ????? laae hendes andet Barn, 5 Aar gamelt. Da Moderen vaagnede om Morgenen kl 6, fant hun det 5 Aar gamle Barns ene Fod liggende over den nederste Deel af Maven og Fælden bedækkede? aldeles Barnets Ansigt. Den nederste Deel af Maven og det øverste af Laarene var blaat.

Hun ???? Gud til Vidne, at hun er uskyldig i Barnets død.

Hun er 39 Aar gamel. Det var hendes 4 Barn, de 2 første avlede hun med Ole Thygessen(?) af Oxholm, og de 2de sidste med Anfind Rasmussen. Ingen har været gift af disse(?). Han 34 Aar gamel, født i Lenvig, hun født i Løddingen."

 

Er det ellers noe feil i min transkripsjon, takker jeg for innspill.

 

Permanent sidelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9673&idx_id=9673&uid=ny&idx_side=-239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Korsnes Hagen

Dette er det jeg klarer (med noen små korrigeringer av det du skriver)

 

Barnet blev lagt ihjel. Forældrene opgav Dødsmaaden saaledes: Moderen %hade% havde Barnet i Sengen %hos sig% ved Siden af sig, efter at have givet det Bryst , og i Søvne vendte hun sig fra det; %og% ???? laae hendes andet Barn, 5 Aar gamelt. Da Moderen vognede om Morgenen Kl 6, fandt hun det 5 Aar gamle Barns %B% ene fod liggende over den nederste delen af maven og felden bedekkede aldeles Barnets Ansigt. Den nederste deel av maven og det øverste af laarene var blaat. Hun paakalder Gud til Vidne om, at hun er uskyldig i Barnets Død -

Jeg greier ikke å tyde det ene ordet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

"Barnet blev lagt ihjel. Foreldrene opgave Dødsmaaden saaledes: Moderen havde Barnet i Sengen ved siden av sig, efter at have givet det Bryst, og i Søvne vendte hun sig fra det; yderst laae hendes andet Barn, 5 Aar gamelt. Da Moderen vognede om Morgenen kl. 6, fandt hun det 5 Aars gamle Barns ene fod liggende over den nederste deel af Maven og felden bedekkede aldeles Barnets Ansigt. Den nederste deel af Maven og det øverste af laarene var blaat. Hun paakalder Gud til vidne, at hun er uskyldig i Barnets død. Hun er 39 år gamel. Det var hendes 4 Barn, de 2 første Børn avlede hun med Ole Thygesen af Oxholm, og de 2? sidste med Anfind Rasmussen. Ingen har været gift af disse. Han 34 aar gamel født i Lenvig, hun født i Løddingen."

 

Spørsmålstegnet bak totallet er ikke mitt; jeg tolker det slik at presten har ført det inn. Kanskje fikk han ikke antall barn til å gå opp?Jeg har ikke tatt med overstrykninger her.<br>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal stå "2de sidste" - altså ikke spørsmålstegn bak totallet.

 

Ja, det ville jo vært logisk, men jeg synes ikke det ser slik ut (bl.a. er prikken under tegnet ganske tydelig). Og presten skrev jo "de 2 første" like ovenfor og ikke "de 2de første". Men på den annen side; inkonsekvente prester var det vel nok av på den tiden også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle sammen for god hjelp. Jeg tror jeg har saken i boks nå. Ved nærmere gransking tror også at presten har anført spm.tegn etter antallet, men uvisst av hvilken grunn, iallefall er en sønn f. 1837 også ført med Anfind Rasmussen som far, så antallet barn med han skulle være greit.

Men kanskje presten tvilte på det ?

 

Uansett, takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.