Gå til innhold
Arkivverket

[#62616] Steinar Øysteinsson Bratt

Gjest Turid Stensrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Turid, jeg tror du kan ha nytte av å se på den slektstavla for Steinar Bratt som står i Genealogen 1/1999. jeg tror dette tidsskriftet finnes på Skedsmokorset allerede (hos Romerike historielag).Navnet bratt har vært oppfattet som et personlig tilnavn på 1400-tallet, og betyr en brå eller steil person. Derfor kan også navnet ha vært anvendt om personer som ikke er i nær slekt med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Stensrud

(26) Det tror jeg også. Skal forøvrig stikke innom biblioteket på Skedsmokorset, rett fra jobb idag. Har lest at bratt betyr brå, steil, så den forklaringen du her gir på mitt spørsmål er begripelig grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Finn Oldervik (20)- kunne du ta deg bryet med å gjøre greie for teorien om at Steinar Øysteinsson Bratt var gift med Jorunn Ivarsdotter, evt. kilder og begrunnelser? Det er jo interessant, og sikkert nytt for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til (28)Legg merke til at eg kallar 'påstanden i (20) for ein laust fundert hypotese. Ikkje noko meir.Hypotesa prøvar å setja ein del historisk kjende personar frå same sammfunnslag inn i same slektskrins ut frå dei kjeldene vi har. Mesteparten av desse kjeldene er gjort greie for i debatten om Olav Engelbregtsson og det må understrekast at alle dei personane som er nemnd i innlegg (20) er nemnd i ein eller fleire kjelder som kronologisk plasserer dei slik at hypotesa kan vera rett. Dessutan kan det gje svaret på kvifor ein søskenflokk frå Andenes kunne nytta slektsnamnet Bratt, samt same seglføringa som ei Bratt-ætt frå Gudbrandsdalen. Då held det ikkje lenger med å forklara bruken av Bratt på den måten som Tore gjer i innlegg (26). Diverre har eg ikkje tid til å gå grundigare inn i dette no, då eg held på å klargjera for ei lengre reise som tek til i morgon tidleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er enig i (og har selv tidligere på trykk hevdet at) adelsslekten Bratt med tilknytning til Andenes og slekten Bratt på Bjølstad i Heidal er samme slekt Bratt, - og at de har opphav i Ringsaker. Derfor våpenlikheten. Anderes-Brattenes mest kjente person, superintdententen i Trondhjem Torbjørn Olavsson Bratt, døde i Ringsaker. Slekten Bratt på Bjølstad stammer fra Ringsaker via et kvinneledd.Men dette vedkommer ikke Steinar Ø. Bratt, som er av Vågå-slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Er dette noko anna enn ei laust fundert hypotese då Tore? Kva slags kvinneledd er det du siktar til, og fordi om Torbjørn døydde i Ringsaker på ei reise heim frå Danmark, treng vel ikkje det på nokon måte å vera prov på at denne Bratt-ætta var frå Ringsaker? Etter mitt syn er det like sannsynleg at det berre var ei Bratt-ætt i Gudbrandsdalen som at det var fleire. Så vidt eg veit er ingen av påstandane prova.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er rett at du har nemnd nokre personar som nyttar ættenamnet Bratt i ein artikkel i Genealogen, men du har da ikkje ført noko prov for at desse ikkje kan vera av same ætt. Det einaste må vera at du så langt ikkje har vore i stand til sjå at dei er av same ætt. Det er to ulike ting og ikkje prov på noko som helst.Og kva om det verkeleg var to ved same namn i Gudbrandsdalen på den tida, - ein eldre som tente kongen og ein yngre som tente erkebiskopen? Er ikkje det eigentleg meir naturleg enn at same mann tente to herrar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Finn, du etterspør i innlegg 31 om jeg kan argumentere for at slekten Bratt ætter fra Ringsaker. Det har jeg vist godt nok i Genealogen 1999.Men du tar opp en helt annen sak i innlegg 33. Nå sier du at jeg ikke har bevist at slekten Bratt på Bjølstad IKKE er i slekt med Steinar Ø. Bratt (eller omvendt). Her har du helt rett. Dette har jeg heldigvis ikke motbevist. Og jeg kommer heller aldri til å forsøke et slikt motbevis. Jeg bruker ikke tid på motbevis av dette slaget. Jeg anvender heller tiden min til å bevise slektskap - f eks i Gudbrandsdalen - ikke til å motbevise det. Jeg vil også fortsette å publisere mine resultater, og oppfordrer deg til å gjøre det samme med dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Finn - takk for svar. Jeg ser frem til en fortsatt diskusjon om dette emnet med innspill fra både deg og Tore samt de andre kunnskapsrike folkene som pleier å dukke opp i disse middelaldergenealogi-debattene! Forøvrig - ha en god tur imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Stensrud

Enig med (35). Jeg, som interessert og nysjerring nybegynner, følger nøye med på denne debatten og leser andre web-debatter jeg har funnet. Og lurer veldig på følgende: Steinar Øysteinsson Bratt, f. ca. 1385, d. ca. 1452, g.m. Eldrid Eriksdatter eller kanskje ikke/og kanskje Jorunn Ivarsdatter, hvem var evt. 1. og 2. kone? Var ikke Eldrid mor til Jartrud likevel? Var det Jorunn (20)? Eller en tredje? Hvordan passer årstall for giftermål inn vs. barn? Steinar Bratt rømte til Sverige i 1449 har jeg lest, og døde på Bjørke ca. 1552. Fikk han 'grid'? Gidder ikke unnskylde meg for å stille spørsmål,den som ikke spør, blir heller ikke klokere. Gjør de vel? God helg allesammen og god tur til den (29) langtvekkreisende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis Steinar var gift med Jorunn (20), faller vel alt om etterkommere i Fron bort (innlegg 8), både Gudrid og Gjertrud. Men kanskje Nils blir igjen, sammen med Jorunns barn nevnt i innlegg 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.