Gå til innhold
Arkivverket
Gjest erling t. endresen

[#62679] Fosterdatter fra Askøy, Hordaland til Eigerøy, Rogaland. Vergerådsvedtak?

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Inger Johanne Olsdatter (kalt Olsen siden) ble født sommeren 1871 på Askøy, av ugifte foreldre som giftet seg på hennes dåpsdag i juli 1871. I september samme år dør moren, Marte Malene Johannesdatter Laxevaag, opprinnelig fra Vaagenes, 27 1/2 år gammel, samme som ved ekteskapet.Inger Johanne Olsen skal ifølge konfirmasjonsopplysning i 1886 i Eigersund landssogn, med bosted Leidland, være vaksinert i november 1872 av Vaagenes (som vel er et manger- eller askøy-gårdsnavn eller deromkring).Faren til Inger Johanne, Ole Andersen Kjørstad, får i Modum hvor han opprinnelig kommer fra barn i 1884 med en tjenestepige som han i 1886 som enkemann gifter seg med i Evje, Aust-Agder. De får enda 2 barn, før konen dør i Modum i 1889 og faren gifter seg igjen med Hella, og disse bor i tellingen 1900 i Øvre Eiker, Buskerud.Nå lurer jeg på om noen vet hvordan jeg kan finne ut hvordan og når Inger Johanne kom til Eigerøy, som fosterdatter? Var det vanlig å sende 'foreldreløse' barn så langt av sted? Tilfeldig bragt med av en fisker? Som resultat av et vergerådsvedtak? Vet noen hva slags kilder man kan lete i?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t. endresen

PS:Jeg ser nå at Jakob Vaagenes vaksinerer barn i Manger (frem til 1867, lengre går ikke protokollen), så Inger Johanne Olsen kan ha bod hos morfar og mormor eller annen slekt i på Vaagenes Manger da hun ble vaksinert av Vaagenes i 1872, kanskje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.