Gå til innhold
Arkivverket

[#62741] Bergens pantebok 1680-84


Gjest Christian Arentz
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Merkelig,Står det virkelig Rebecca SMED midt på 2. side til venstre? Jeg leser bokstavene som S N E N Dz.Mangler det ikke en strek på hver n for å få frem m istedet?Kan det være feil transcribering i pantebokregisteret?Rebecca g.m. Casper Jordan er i alle de dokumenter jeg har sett om henne omtalt enten bare som Jørgensdatter, Jørgensdatter Pych eller bare Pych.Om hun var datter av en smed må det nærmeste jeg kan finne av farskandidater være en av gullsmedene i Bergen av navn Jørgen på den tiden.Kan noen si noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk for svar, Terje,Enig med deg, Suendz er også mer logisk, og 'n' nr.1 er kanskje istedet en u eller v, selvom n nr.2 ser helt lik ut.(Men slik er det jo med mine egne n'er og u'er også, må alltid plassere en strek over når jeg skriver u, men slurver dessverre ofte med det).Muligheten er vel da tilstede for at Rebecca KAN ha vært datter av en Sven Jørgensen (Pych), om det eksisterte en slik?Spesielt i Danmark kunne hun da også ha vært kalt Rebecca Jørgensen (m.a.o. med etternavnet Jørgensen i likhet med sin far, istedet for patronymet Svensdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.