Gå til innhold
Arkivverket

[#62962] Hvem var lensmann Nils Mikkelsen Rundeel i Holt ?

Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Nedenforstående er et innlegg i DIS-forum fra Linda Wathne. Jeg har gjennomgått kirkebøkene for Øyestad fra 1752-57, og finner at Michel er et meget sjelden navn i denne perioden, kun funnet 2 stk, hvorav en kan avskrives, mens den andre finnes i denne lenken. Ikke avskrevet rett og slett fordi jeg ikke kan lese navnene til foreldre og faddere. Noen som kan hjelpe med det ?Lenke- Jeg lurer på om ikke Rundel, Rundeel er navn på en eller annen plass eller gård, stavet litt merkelig, og altså ikke en egen slekt. Det er mest sannsynlig at lensmannen kom fra området. Navnene Mikkel og Mikkelsen er ganske typiske for den delen av Aust-Agder på den tiden.Det ser jo også ut som familien har flyttet litt rundt, siden stedsnavn stadig endrer seg i kirkebøkene.2 aktuelle kandidater til lensmannen ved søk i familysearch:NIELS MIKKELSEN Pedigree MaleEvent(s): Birth: Christening: 15 FEB 1711 Oyestad, Aust-Agder, Norway Death: Burial:Parents: Father: MICHEL NIELSEN Family Mother: MAREN NIELSDR --------------------------------------------------------------NIELS MIKKELSEN Pedigree MaleEvent(s): Birth: Christening: 14 MAY 1699 Oyestad, Aust-Agder, Norway Death: Burial:Parents: Father: MICHEL TERCHELSEN Family Mother: REBECCA NIELSDR ---------------------------------------------- En Niels Michelsen gifter seg i 1742, 26.juli, Øyestad, med Gunhild Jensdatter, de får følgende barn (Familysearch):3. ANNE NILSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 03 MAR 1743 Oyestad, Aust-Agder, Norway 4. ANNIK NILSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 06 JAN 1755 Oyestad, Aust-Agder, Norway 5. MAREN NILSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 17 SEP 1758 Oyestad, Aust-Agder, Norway 6. SUSANNA NILSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 09 MAR 1749 Oyestad, Aust-Agder, Norway 7. TUNJE NILSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 21 NOV 1745 Oyestad, Aust-Agder, Norway 8. ANDERS NILSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 28 APR 1752 Oyestad, Aust-Agder, Norway 9. MICHEL NILSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 23 JAN 1757 Oyestad, Aust-Agder, Norway -------------------------------------------- En annen Niels Michelsen gifter seg i 1743, 20.febr, Øyestad, med Birthe (Berthe) Jacobsdatter, men de ser ut til å kun ha fått 1 barn: Johanne Nielsdatter, født 1744, Øyestad. Men her må du finne ut om/når f.eks konen døde og han gjengiftet seg, eventuelt om han døde tidlig,- bare for å kunne sile dem bort som kandidater.Den mest interessante er jo Niels Michelsen gift med Gunhild, for han har en sønn Michel Nielsen (som kan være han som giftet seg med Allou Jensdatter), og han har en datter Maren, noe som indikerer at det kan være han som er født 1711 med foreldre Michel Nielsen og Maren Nielsdtr. og har oppkalt et barn etter sin mor.Jeg stiller meg litt tvilende til at Jacob Nielsen er lensmannens sønn. Det er i så fall et veldig sprang i alder på lensmann Jacob, som må være godt voksen og vel så det om han ble lensmann i 1760, og bror Michel. Jacob kan imidlertid være beslektet på annen måte. Det er ikke mulig å finne en passende Jacob med far Niels Michelsen via søk i FS...de heter alt mulig annet til etternavn enn Michelsen.Vet ikke om dette ble noen hjelp,- ser mer ut som en haug arbeid å sjekkeMvh Linda W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Helge!Foreldrene til den Michel som er f. i Øyestad (jf. lenken i ditt forrige innlegg) ser ut til å være Niels Michelsen Tingstved og Gunhild Jensdtr. (eller Iversdtr.??). Fadderne: Gunbor Skarpnes, Gunhild Tingstved, Anders Samuels. Lia, Lars Tingstved og Asbiørn Salves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Michel Nielsen ble konfirmert i Flosta i 1771, 18 år gammel, og giftet seg med Allou Jensdatter i Dypvåg 5/1-1777. Det er fristende å tro at Nils Michelsen og Gunhild Jensdatter, som giftet seg i 1742 i Øyestad, kan være hans foreldre, men det kan også være hele Austre Moland/Rundeel-sporet er et feilspor, og at svaret finnes i tilknytning til Brårvig med etterkommere av Oluf Michelsen ref. (16)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Takk for ditt skarpe øye, Oddbjørn. Jeg hadde vondt for å få det til å bli Niels Michelsen, men heller også til Iversdatter, som kanskje tyder på et ekteskap nr. 2. Ellers er jo kirkeboken fra Flosta ganske tydelig på at 'min' Michel var 18 år i 1771, så kanskje Øyestad er et villspor også. Når det gjelder Rundeel undrer jeg på om vi må til Danmark ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at Tingstveit-sporet i Øyestad er relevant. Det er nok ellers ingen dårlig idé å tenke i retning Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også registrert at Rundeel har vært brukt som slektsnavn både i Sverige og Finland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Jeg har notert det, Oddbjørn - en svensk adelsslekt, og flere personer i Finland. Jeg har sendt en forespørsel til en finsk slektsforsker idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Nedenforstående er et utdrag av en artikkel i det finske tidsskriftet GENOS, som taler for at Sverige er rett plass for Rundeel-familien:Det har hittills - av Jully Ramsay (Wasastjerna är i dessa punkter föråldrad) - uppgivits att Gustav Adam von Qvantens älsta dotter Margareta Magdalena ( 1762) var gift med löjtnanten Karl Gustaf Rundeel, före 1728 (antagligen långt förut) och att en andra dotter Maria skulle varit gift med kornetten Johan Procopaeus. I rättelserna till sitt arbete ändrar fru Ramsay dock denna uppgift därhän, att Margareta Magdalena i ett andra gifte hade Procopaeus. Denna rättelse måste dock betvivlas, enär Margareta Magdalena von Qvanten ännu året för sin död kallas »änkefru löjtnantskan Rundeel».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Min finske venn har følgende informasjon on Rundeel, som påpeker at han er født i Finnland. Dessverre er det kun notert en etterkommer av Karl og Margareta, en datter Helena f. 1706. Men hadde Karl brødre tro...?'Around 1701 Karl Gustav Rundeel married Margareta Magdalena von Qvanten. Karl Gustav was born in 1677 in Kangasala, east of Tampere (Tammerfors). The marriage took place in the Qvantensberg manor in Sahalahti, east of Kangasala. Karl Gustav was a lieutenant in the Swedish army. There's no exact information of Karl Gustav's death, but it's been before 1728'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Er det ingen som har noen opplysninger om hvordan denne svenske adelsslekten havnet i Norge ? Er det en frilesønn av Karl Gustav som endte opp som lensmann i Holt og Austre Moland tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Hvilken svensk adelsslekt havnet i Norge - og når - og til hvor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hallo Tore, jeg er på jakt etter forfedre til en lensmann Nils Mikkelsen som det er referert til i mitt innlegg (1). I Dypvågboken omtales han med etternavn Rundeel, likesom hans ettertreder som lensmann, Jacob Nilsen Rundeel, og den eneste slekt jeg hittil har funnet med dette navn er slekten Rundeel med røtter i Finland og Sverige, som tok navnet Rundeel da Anders Costianus ble adlet i 1650.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Helge Berntsen

Etter å ha gjennomgått et antall kirkebøker fra Ålborg-distriktet fra 1850-tallet, dukket plutselig navnet Rundhel opp. Er det noen Danmarks-spesialister som kjenner denne slekten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Det går ikke an å lage direkte vedlegg til de danske kirkebøkene - men det er vel denne karen du mener:Aalborg, Budolfi 1855Født 22. mars: Jacob Thustrup Rundehl, døpt 8. juli. Foreldre: Sadelmagermæster Christian Rundehl oh H(ustru) Frederikke Plum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den transkriberte folketellingen kalles sadelmakeren for Runchel:Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Vester Gravensgade, 1ste Rode, , 119, FT-1850, C9967Christian Runchel 37 Gift saddelmagermester husfaderen Aalborg Aalborg AmtFrederikke Plum 28 Gift hans kone Aalborg Aalborg AmtGeorg Christian Runchel 1 Ugift hans søn Aalborg Aalborg Amt------Og han kalles Christian Runchel også i ft 1855 - så da er vel han uaktuell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sjekket på nytt i den skannede kirkeboka for Budolfi sogn, og det står nok Runchel der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt i orden. Og jeg ser ikke bort fra at det kan være fornuftig å fortsatt tenke i retning Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.