Gå til innhold
Arkivverket

[#63039] Normann slekt i SOGN på 1600-1700 tallet ?


Gjest mona falch
 Del

Recommended Posts

Gjest mona falch

søker en Anders Jenson Normann født ? gift med Rebakka Karsteindtr Buck født 1670 så eg regner med at Anders er født rundt dette, lurer på Slektskapet hans til slekten Normann i Norge. dei bodde i Sogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Johanne Falch

ho er født i Bergen der faren Karsten Tomason var Bøkkermester,han eigde Bukken i Bergen, som ågså var i eie i den forrige genrasjon. hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er i alle fall tre barn med far Carsten Thomassen, men ingen av dem heter Rebekka…Thomas, døpt i Nykirken 1669 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=dp12011668&gardpostnr=37041&personpostnr=109281&merk=109281#ovre>LenkeKaren, døpt i Nykirken 1673 LenkeEn datter, døpt i Nykirken 1675 LenkeHer giftermålet til kipper Carsten Thomassen i Nykirken 1668 Lenke. Kipper er vel det samme som tønnemaker, også kalt bøkker.I 1689 er Carsten Thomassen registrert med tre døtre LenkeI 1683 er han registret med døtrene Karen, Lisbet og Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det hun som dør her? Lenkehos Lars Clemmedsen, 88 år i 1758, gr l fra KK.Mona; kan du gi oss kilden til Rebekkas vielse med Anders Jensen Normann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Knut Bryn

Dette ser ut til å være den samme Anders Jensen som jeg etterlyste opplysninger om igår, Mona. Se innlegg 66021. Det jeg vet om Anders, er at han drev gjestgiveriet på Bukken i Sund 1686-1701. Deretter bodde han trolig i Bergen et par år før han flyttet til Årdal i Sogn. I februar 1713 flyttet han tilbake til Bergen og bodde der i alle fall fram til høsten 1714. Etter dette har jeg ikke funnet noen opplysninger om ham. Hvilke kilder har du som forteller at han bodde i Sogn?? Og hvilke kilder forteller at han brukte Normann som etternavn??Jeg tror det stemmer at det er kona hans som døde i Bergen i 1758. Du skriver at Rebekka var datter av Carsten Thomassen. Det er jeg ikke så sikker på. Jeg tror hun heller var datter av Carsten Olsen som drev gjestgiveriet på Bukken på 1670-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 7. Legg merke til at Thomas Carstensen Beech tar ut søksmål mot sin svoger Anders Jensen, så eg trur at de som nevnes i dette innlegg er riktig. Sjå også Sollied skifte etter Sara Carstensdatter, som Vidar også viser til i innlegg 66021. LenkeThomes Charstensen Beech hafde wed Lensmandens vaanlige stefne maal Ladet Warsle Hans Swoger Anders Jensen Boende i Bochen, til at Betalle Citanten Hans Resterende Rente af fæderne, og Møderne Arf, samt at giøre forKlarlighed om huusene paa Bochens Leijemaal Bestaaende, Paa Anders Jensens Weigne Møtte procurator Anders Bagge og Suarede det hans principal Er Loulig stefned Citanten Tomes Beech, Mundtlig forKlarede, det hans svoger eij udj Mindelighed hannem til datto Betalt, der fore nu en schadesløs dom Begierede, S/igneu/r Bagge paa Anders Jensens Weigne der Imoed svarede først, Begieres af Tomes C: Bech, hand maatte tilholdes orrigj\n/al obligation at fremwijse, huor eftter Han fordrer, og for det andet En Special Reigning huad hans fordring er for Capital og Renter, saa schal nermere til Sagen, naar det scheer til sagen Swares, fordj Ingen Lougyldig Bewijs nu Er fremlagt, huor wed nogen Sum er meldet, og det paastefnte, Kand eller Bør fordres, med formoding førend, som Meldet Loulig Kraf, med Bewijslighed Indgifves, Hans principal Ingen dom Bør over gaa, eller afsiges, Langt Mindre med Retten over Illes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg lyt vel kanskje trekke tilbake for bastante sluttninger om kven som er faren til desse Carsten-barna, har ikkje noe bevis for at det ikkje kan være Casten Olsen.Anno 1679 den 15 Novembr/is blef og Retten betient paa for/schref/ne Schouge Tingstue. Casten Olsen Gastgefuer i Bochen Stefnt Lars Husmand Ved Sund formedelst hand brygger og Selger Øl til fremmede folch og andre hannem til Indpas i hans Næring imod Øfrighedens beuilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.