Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Reidar Oddløkken

[#63052] Personnummer

Recommended Posts

Guest Reidar Oddløkken

Er det noen som husker hvordan identiteten til folk ble holdt adskilt før personnummeret ble innført i 1967? Jeg har glemt det.

Guest Karin Lothe

Da gikk det nok på navn, fødselsdato og sted . Husk at det var manuelle rutiner som gjaldt da

Guest Torgeir Ryen

Her finner du en informativ artikkel om temaet.Lenke

Guest Reidar Oddløkken

Takk til dere to, det var bare litt fundering rundt dette etter at byråkratiet greide å sende personnummeret til hele Norges voksne befolkning til avisene.

Guest Ivar S. Ertesvåg

Ein mann eg kjenner, fortalde denne sjølvopplevde historia frå ca. 1950: Han voks opp ein mellomstor norsk by. Familien hadde eit nokså vanleg sen-etternamn, og faren delte namn med 6 andre menn i byen. Det gjekk stort sett greit med saker og ting - og om det vart litt krøll og feilsending, så visste dei om kvarande. Men ein dag kom det brev om at skilsmisse var innvilga....Den dagen samla faren familien til familieråd for å skrive søknad om nytt etternamn.

Guest Reidar Oddløkken

Jo da, jeg skjønner problemstillingen, og at et enkelt system for å skille identiteter er på sin plass, men jeg syns vel at de som er ansvarlig for å passe på dem gjerne kan skjerpe seg.

Guest Hanne Line Osberg Eide

Det heter fødselsnr (11 siffer). Personnr er kun de 5 siste sifrene.- hanne line -

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.