Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Remi Pedersen

[#63143] Bruk av yrkestitler i etternavnfelt problemer mellom Standard 4G og Kyrre

Recommended Posts

Guest Remi Pedersen

Vi i DIS-Kongsberg har registrert en god del dåper mellom 1721 og 1743 fra Kongsberg kirkebok. Vi startet å registrere i Augustus 1 som bruker Standard 4G som sin registreringsstandard. I Standard 4G står der i punkt 3.3: ' I tilfeller hvor yrkestittelen inngår i personens navn - eks. 'Ole Olsen Tambur', bør yrkestittelen registreres i feltet for slektsnavn med ett blankt tegn foran. Man vil da få alle med yrkestittel i navnet sortert og samlet først i alle alfabetiske lister. I tillegg bør yrkestittelen registreres i feltet for yrke.'I Kyrre finner jeg ikke noe nevnt om hvordan slikt skal registeres.Mitt problem er at vi har registrert 3/4 av perioden i Augustus 1, resten blir nå registrert i Augustus 2 som bruker Kyrre som registreringsstandard. Alt som er registert i Augusus 1 vil bli konvertert inn i Augustus 2. Hva skal jeg gjøre med disse yrkestitlene som er registrert i etternavnsfeltet? Skal jeg fjerne dem fra Stilling og stand? Skal jeg fjerne mellomrommet foran vært yrkesnavn i etternavnsfeltet? Hvordan skal jeg registere noe sånt som Jørgen Anderssøn Glasmester eller Hans Muurmester som er navnene på noen av fedrene i dåpslistene?Håper noen kan gi meg noen logiske løsninger.Hilsen Remi

Guest Anette Skogseth Clausen

I slike tilfeller vil jeg nok foreslå at yrkestittelen blir en del av etternavnet og gjentaes under stilling. Jeg ser ikke hensikten med å ha et mellomrom før tittelen sålenge dette registreres for å bli søkbart og da vil blanke tegn enten forvirre eller miste sin funksjon i systemet.

Guest Remi Pedersen

Takk skal du ha, Anette.Hilsen Remi

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.