Gå til innhold
Arkivverket

[#63143] Bruk av yrkestitler i etternavnfelt problemer mellom Standard 4G og Kyrre


Gjest Remi Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Remi Pedersen

Vi i DIS-Kongsberg har registrert en god del dåper mellom 1721 og 1743 fra Kongsberg kirkebok. Vi startet å registrere i Augustus 1 som bruker Standard 4G som sin registreringsstandard. I Standard 4G står der i punkt 3.3: ' I tilfeller hvor yrkestittelen inngår i personens navn - eks. 'Ole Olsen Tambur', bør yrkestittelen registreres i feltet for slektsnavn med ett blankt tegn foran. Man vil da få alle med yrkestittel i navnet sortert og samlet først i alle alfabetiske lister. I tillegg bør yrkestittelen registreres i feltet for yrke.'I Kyrre finner jeg ikke noe nevnt om hvordan slikt skal registeres.Mitt problem er at vi har registrert 3/4 av perioden i Augustus 1, resten blir nå registrert i Augustus 2 som bruker Kyrre som registreringsstandard. Alt som er registert i Augusus 1 vil bli konvertert inn i Augustus 2. Hva skal jeg gjøre med disse yrkestitlene som er registrert i etternavnsfeltet? Skal jeg fjerne dem fra Stilling og stand? Skal jeg fjerne mellomrommet foran vært yrkesnavn i etternavnsfeltet? Hvordan skal jeg registere noe sånt som Jørgen Anderssøn Glasmester eller Hans Muurmester som er navnene på noen av fedrene i dåpslistene?Håper noen kan gi meg noen logiske løsninger.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

I slike tilfeller vil jeg nok foreslå at yrkestittelen blir en del av etternavnet og gjentaes under stilling. Jeg ser ikke hensikten med å ha et mellomrom før tittelen sålenge dette registreres for å bli søkbart og da vil blanke tegn enten forvirre eller miste sin funksjon i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.