Gå til innhold
Arkivverket

[#63167] Hans Olsen Aasen's forfedre


Gjest Arve Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Arve Rye

Faktisk så synes jeg dette begynner å bli interessant. Som Johan Marius sier, kanskje det kan være mulig å nøste opp litt i 1500 årene til å begynne med. Det Roger de Robelin sier kan være interessant, uten at en amatør som meg, har så mye rede på dette. Men at Hans Olsen Aasen skulle ha sin bakgrunn i Gauldalen, er jo nytt og ukjent. Hva med de fra Myrgården om nesten årlig kom til Røros og Aasengården til stevne? Har alle i så fall tatt feil? Venter på fortsettelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

At Hans Aasen kom fra Gauldalen, strider i så fall med all tradisjon. Spennende å høre hva Roger de Robelin sier om dette.Jeg mener stadig at Hans Aasen kom fra Tennes i Herjedalen, og at han også kan ha vært beslektet med slekten på Orrgården(Grannes) i Hede (...slik som den muntlige radisjonen i Hede forteller..).Sistnevnte slekt hadde forøvrig også forbindelser til Selbu.Dette bekreftes bla gjennom et upublisert diplom fra 1589(LA, Østersund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arve Rye

Dette med lakksegelet til Hans Olsen Aasen. Initialene 'HJS', hva kan de stå for? Det eneste som umiddelbart slår meg er; 'Hans Jønsson Sätteraas', men det er sikkert mange andre mulige tolkninger. Roger de Robelin har jo i lang tid forsket bl.a. i Skanke-ætten, så det blir interessant å følge med på hans vurderinger. Håper han legger inn dette i dette forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Astrid: (29), ja, du har helt rett i tolkningen...Det var også det jeg forsøkte å si i mitt nr. (21). Det viser jo at også Holden i sin art. i Genealogen, konkluderte helt riktig ! (”Hans Aasen på Røros- forsøk på en oppklaring” av Finn Holden, Genealogen, nr.1/2001, side 58-63.)Synd er det jo, at den godeste Holden ikke kjente til de dokumenter som Roger de Robelin refererer til. Da hadde han uten tvil knust alle tidligere påstander om at Hans Aasens patronym skulle være Olsen.Jeg håper jo også at den godeste Roger de Robelin vil dele med oss i dette tema, de dokumenter han har kopiert og det segl han besitter foto av.. (...om ikke, ligger det vel an til en 'Røros tur' ).Jeg mener ihvertfall at (de mulige bevisene for) at Hans Aasen hadde patronymet Jonssønn og ikke Olssønn, er oppsiktsvekkende, tatt i betrakning at han er tillagt patronymet Olsen i svært mange kilder. (..Dog viktig å merke seg de kilder nevnt tidligere i mitt innlegg (18), der ihvertfall en, nevner Jonssønn som patronym..)Jeg hadde videre ønsket at Roger de Robelin også kunne argumentere for sitt syn om Hans Aasens tilknytning til Gauldalen (..contra Herjedalen..). Jeg betviler at Hans Aasen hadde slektstilhørighet vestover (..annet en til Selbu..), og mener stadig hans slekt er å finne I Herjedalen.Mot dette kan det selvfølgelig argumenteres med at hans mulige forfedre i Herjedalen nok kom fra Trøndelag, men i så fall tror jeg vi taler om Selbu, og ikke om Gauldalen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arve Rye

Som en fotnote til Hans Aasens bosted før han kom til Røros om det var Gauldalen eller Härjedalen: '- Under Aasen-stevnet på Røros i 1949, kom det 2 busser med unge og eldre fra Tännäs sokn, deriblant innvånere på Hans Aasens fødested Myrgården'.'- Under Aasen-stevnet i år 1957 stiller Per Halvarsson fra Tännes spørsmålet om Storvola ved Røros er oppkalt etter Stolvåla i Tännes der Hans Aasen kom fra'.Det må derfor være en klar oppfatning i Tännes at Hans Aasen er født der. Som Johan Marius nevner i(30), kunne det sikkert være nyttig å se de samme papirer som Robelin har kopiert. Det er vel Bjørn Aksel Aasen som disponerer disse idag, hvis det da ikke er Røros-museet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Johan Marius Setsaas

Er det enighet om at Hans (olsen) Aasen virkelig egentlig hadde patronymet Jonsen, og altså hette Hans Jonssønn Aasen ?Kan han så ha vært en sønn av den Jon Guttormssønn, som nevnes som vikar prest i Holtålen rundt 1570 ? En Jon Guttormssønn nevnes også i D.N. i et diplom fra Tennes, som kan dateres til 1557. Videre, er også en Jon Guttormssønn nevnt i NJR for 1557 i Herjedalen, der denne ble bøtelagt for å ha 'gravd i en gravhaug'Ser en igjennom de få kildene som vi har for Herjedalen i denne perioden, er det ikke mange som kan ha vært Hans Jonssøn Aasens far, ihvertfall ikke om denne (...som de muntlige tradisjoner nevner..), skal ha vært beslektet med Jon Granne i Hede.Denne siste persons forfader, kan ikke være noen annen enn den Jon Guttormssønn som nevnes i et upublisert diplom fra 1589 (LA-Østersund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til (32). Dersom man går ut fra at Hans Aasen hadde patronymet 'Jonson/Jonssønn' og var sønn av Jon Guttormssøn som var prest i Holtålen, så er det jo i nærheten av Gauldalen (som de Robelin nevner). Men alt tilsier jo at det er mer sannsynlig at denne 'Jon' kommer fra Härjedalen et sted, der det jo også er flere 'Jon'er' i samme tidsrom. Det nevnes også Jon Granne i Hede, men hva er da forbindelsen derfra til Myrgården i Tännes? Og hvor kommer 'Olsen' i Hans Olsen Aasen fra? Har lest et eller annet sted at han kalte seg Hans Orsa Myren før han kom til Røros-traktene. Må også ta i betraktning at han først bosatte seg i Brekken før han fortsatte til Røros. Dersom de Robelin har synspunkter på dette, er det interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til (32). Dersom man går ut fra at Hans Aasen hadde patronymet 'Jonson/Jonssønn' og var sønn av Jon Guttormssønn som var prest i Holtålen, så er det jo i nærheten av Gauldalen (som de Robelin nevner). Men alt tilsier jo at det er mer sannsynlig at denne 'Jon' kommer fra Härjedalen et sted, men der det jo også flere 'Jon'er' i samme tidsrom. De nevnes også Jon Granne i Hede, men hva er da forbindelsen derfra til Myrgården i Tännes? Og hvor kommer 'Olsen' i Hans Olsen Aasen fra? Har lest et eller annet sted at han kalte seg Hans Orsa Myren før han kom til Rørostraktene. Må også ta i betraktning at han først bosatte i Brekken før han fortsatte til Røros. Dersom de Robelin har synspunkter på dette, er det interressant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.