Gå til innhold
Arkivverket

[#63175] Wakkerø - hvilken kirkebok finner jeg oppl. om fødte?

Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Man skulle absolutt tro at det menes Bogstad, men det skal nok være Baastad (i en eller annen staveform), det går frem av fortsettelsen 'ved Saugene' (Sagene).Teksten: Olia, uægte barn, Moderen Ingebor Larsdr:, som sidst har tient hos hr. Clausen ved Møllene, anmelder som barnets Fader Ole Arnesen ved det 2, Aggersh. Capit(aine) Blixes Comp:. Hun har forhen været besvangret en gang: hun ligger hos Poul Trotz i Baastad Gaarden ved Saugene. T: Kari Erlandsdr:, Aase Gudmundsdr:, Marthe Maria Larsdr:, Poul Trotz, Christopher Nilsen, Petter Knudsen.Håper jeg slapp trykkfeil i farten. Poul Trotz var like i forveien (11.01.1799 i Slottskirken) gift, senere til Moss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fantastisk Geir! Jeg hadde nettopp kommet fram til at navn på fadder kunne være Poul Trotz, så kom du med utfyllende opplysninger her.Da blir det fortsatt et mysterie om hvem det paret med samme navn som blir foreldre til Karen 1790, Marthe 1797 og Maren Larine f. 1803 . Merkelig langt sprang mellom fødsler i det ekteskapet, men det kan vel være barn som er døde og ikke funnet i kilder?Skal bli spennende å se om det går an å finne kilder til dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette er den Karen Olsdatter, Wækkerø som ble konfirmert i 1805. LenkeHun kan passe bra med alder på den Karen f. 1790, første barn av ekteparet Ole Arnesen og Ingebor Larsdatter.Lurer på om det finnes kilder som opplyser far til konfirmantene i Aker?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden jeg har hatt store problemer med å finne en Ingeborg Larsdatter, som er gift og kan passe som hustrue til Ole Arnesen, tar jeg med denne damen:LenkeFinnes det noen opplysninger om disse som sonet dommer her?Må ta i bruk fantasi for å løse dette tror jeg.Det kunne være en forklaring på hoppet i barnefødseler mellom 1797 til 1803?Bare en tanke?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei igjen Gunn,Jeg lurer på om dette er riktig Ingebor, i så fall er foreldrenes navner Lars Kjellsen og Signe Christophersdatter fra Smedstad, ikke langt fra Lysaker i grunn der barnefar Ole Arnesen oppgis å være fra. 18 mars 1772. Men helt sikker ennå er jeg jo ikke.Ellers har jeg funnet flere Brill'etterkommere som emigrerte eller besøkte slekt i USA via emigrantlistene.Takker for lille Olia, har desverre ikke funnet mer ut om henne ennå, hilsen Kikki

bilete5711.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Til Geir Kamsvaag Berntsen, LøvenstadHjertelig tusen takk for at du bidrar som er så proff, jeg må innrømme at jeg er forferdelig forvirret og trenger tid på å forstå det dere har funnet ut siden det er flere aktuelle kandidater og barn. Er så glad for at dere ser lyset når jeg ikke får til å se sammenhenger.med vennlig hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gunn.Siden du kanskje trodde det var noe galt ang. perm. sidelenka tok jeg meg den frihet og spørre i Arkivforum. Her er spørsmålet og svaret. Lenke Men kanskje du har funnet ut av det i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen , Berit, for den informasjonen! Ja, jeg forstod at det måtte være noe slikt, men godt å få det bekreftet.Til Kikki!Jeg har også hatt trøbbel med min gamle datamaskin, og mistet mine gamle e-poster.Har fortsatt men samme adresse så om du vil kontakte meg privat igjen på ghug@frisurf.no ,så er det veldig hyggelig.Jeg greide dessverre ikke finne din e-mail i går. ( Er nå tilbake i Norge)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.