Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#63194] Bergen; Jochum, Thor og Henning (Hennig/Heming) Foss Smug i Rode 1 eller 2?

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Dette burde jeg kunne finne ut av, men hittil har jeg ikke klart det. Legger det derfor inn i håp om at noen av Bergensekspertne ser det.I Sjømilitærrullen fra 1727 er flere personer nevnt med adresse J og H Foss Smug. Jeg tror det bør være i rode 1, kanskje rode 2, men i hvertfall NKs sokn (Nordneshalvøyen). Vi ser at en Jockum Heningsen Fos også er med i listen. Har sett i Grunnebøkene for 1686 og 1753, men jeg klarer heller ikke ut fra dem å plassere dette smauet/disse smauene sikkert på kartet.Her er de som er nevnt i databasen: Lars Simensen i Henig Fos Smug Peder Iversen Øverst i Henig Fos Smug Aser Andersen i Jockum Fos Smug Olle Tomesen i Jockum Fos Smug Hans Nielsen Kiøbenhavn i Thor Fos Smug Anders Edenberg i Hening Fos smug Peder Olsen i Jockum Fos smug JOCKUM HENINGSEN FOS hos Hening Fos Morten Nielsen i Jockum Fos smug Erich Nielsen i Jockum Fos smug Morten Nielsen i Jockum Fos smug Erich Nielsen i Jockum Fos smug Haldor Olsen Bergen i Hening Fos smug Jackob Knudsen Kiberg i Hennig Fos smug Arne Nielsen i Hening Fos smug Olle Andersen i Heming Fos smug Olle Ommundsen i Hening Fos smug Tønnes Christensen i Hening Fos smug Jockum Steffensen i Henning Fos smug Joen Ingebretsen i Hennig Fos smugEr det noen der ute som kan hjelpe meg med å plassere smauet/smauene på kartet. NB! Smauet eksisterte ikke lenger ved overgang fra roder til gateadresser. Det er heller ikke nevnt i Bergen Byleksikon.Takknemlig for hjelp. Mvh Arnfrid

Gjest Terje Sande

I Bergen byleksikon s. 332 sies det at H. Foss smaug ble til Nagelgaten i 1857.Men der sies det også at smauet første gang ble nevnt i 1766. Nagelgaten gikk mellom Nordnessmauget og Granesmuget.Ikke funnet noe om det andre smauet.

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, nå fant jeg det også i Byleksikonet på side 332 under Nagelgaten.Da skulle det være avklart hvor omtrent det lå. Jeg tolker det slik at det ble første gang nevnt som Nagelgaten i 1766.Takk, Terje,Arnfrid

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.