Gå til innhold
Arkivverket

[#63293] Hvem er foreldrene til Birigt Halvorsdatter Røisland (1724-1783) - Uvdal


Gjest Arne Kjell Øverland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjell Øverland

Birigt Halvorsdatter Røisland (1724-1783) - Uvdal, Buskerud var gift med Tore Gjermundsson Grøtjordi (1718-1758) den 20 mars 1739.Hun ble senere gift med Torstein Torgeirsson, og de hadde datteren Ingeborg Toresdatter f.1754Birgit flyttet til Etne og døde på Auastad, Stødle sokn, Etne Hordaland i 1783, 59 år gammelEr det noen som har anene til Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Er du sikker på at de giftet seg 20 mars 1739?Fant dette på FS. Thore Giermundson og Birgit Halvorsdatter giftet seg 29 mars 1840 i Rollag,Buskerud: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100083101816&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Busk&juris2=Busk&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Buskerud&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Vielsen fra kirkeboken(høyre side) LenkeTrolovelsen(høyre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

MÅ DOBBELTSJEKKES MOT KIRKEBOKEN! Ifølge FS skal foreldrene til Birgit Halvorsdatter Røisland hete Halvor Tovsen Røisland og Guri Larsen.[url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700111479180&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Busk&juris2=Busk&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Buskerud&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeParets øvrige barn:Thor,døpt 11 juli 1721: LenkeThor giftet seg med Anne Tollefsen Bakke den 22 mars 1747: LenkePå FS er samme Thor også kalt TOV: LenkeKirsti,døpt 23 aug 1722: LenkeKirsti giftet seg med Peder Olsen Husebe den 22 mars 1739: LenkeLars,født omkring 1725: LenkeGunhild,døpt 1 jan 1730: LenkeReier,døpt 13 jan 1732: LenkeSjur,døpt 14 juli 1736.Døde 9 okt 1739: LenkeRagnhild,døpt 13 juli 1738: LenkePeder,døpt 9 juli 1741(tvilling?): LenkeSjur,døpt 9 juli 1741(tvilling?).Døde 7 jan 1742: LenkeSjur,døpt 21 juli 1743.Døde 12 jan 1744: LenkeWilhelm,døpt 27 sept 1744: LenkeGuri,døpt 3 okt 1749:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Kanskje har du rett, så at du hadde skrevet 1840, men det er nok 1740 du mente. og da er det nok riktige personer jeg har fått skal sjekke det nærmereAKO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Opplysningen om giftemålet fikk jeg fra Arnulf Pedersen på mail som henviste til bygdeboka for UVDAL band 2 side 2120Se ellers sak nr 62648 Lenke kjell&nr=5&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#ankerMen er dette feil må jeg selvsagt korrigere datoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Takk skal du ha for opplysningen ,Arne!Stusset veldig da jeg leste forlovereklæringen.Den var jo i 1740,og derfor fikk jeg det ikke til å rime med vielsesdatoen i innlegg 1,som oppga vielse i 1739. Greit å få det avklart. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Da er det neste ledd, tror at far til Birgitt heter Halvor Torsen Røisland, men hva heter hans foreldre da ?Tor (NN son) Røisland, og som kanskje var gift med en Kirsti (?)Håper noen har svar på hva som er riktig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Halvor Tovsen Røisland og Guri Larsen giftet seg 18 okt 1720 i,Rollag.Halvor skal være født omkring 1695.Guri skal være født omkring 1698: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100381982390&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Busk&juris2=Busk&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Buskerud&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeVielsen,fra kirkeboken,på høyre side: LenkeForlovererklæringen,nederst på høyre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Kan stemme bra da en av døtrene heter Gunhild, da er vi et steg videre, men jeg finner ikke Tore Gjemundson død i 1758 i kirkeboka for Rollag, er det rette plass eller er det en annen bok jeg må lete iFinner ikke kirkeboak for NORE/UVDAL i det tidsrommet den slutter 1714 og begynner igjen 1836, er det da i en annen kirkebok ?? (Rollag ??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Har dere forsøkt søke i http://slekt.ttn.li/nore1/Trykk så på 'Oppslag i familieregisteret, Uvdal'Søk deretter på 'Birgit Halvorsdotter'. Dere finner ei med adresse Røisland.Trykk så på 'K.slekt', og foreldrene vises. Nå kan vi gå videre med foreldrenes aner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Ellef!Den basen oppgir feil vielsesår på Birgit Halvorsdatter. De står at hun er gift 1739,men det riktige er 1740.(innlegg 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Dette var da fantastisk, så enkelt var det og da faller alt på plass, synd at det ikke er mulig å få frem sidene i boka også, men her er jeg sterkt hjulpetTusen takk til dere som har hjulpet meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Synd at det kun er giftemål som vises i denne basen, skulle gjerne hatt fakta om født/døpt og når tid de døde ca.Er det noen som kan foreta oppslag ?? og si hvilket band det står i samt side ?Legger ved et anetre slik jeg har funnet det ut i fra opplysningene i basen

bilete5736.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Hei! Jeg var i dag innom biblioteket som har filial her oppe hver torsdag og lånte med meg bind 2 av Uvdalsboken og fant dette under Røisland:Birgit ble døpt 10.09.1724. Foreldrene hennes var:Far: Halvor Tovsson Røisland, dpt. 12.06.1701 – jf. august 1780 Mor: Guri Larsdtr. Kveta, dpt. 20.01.1704 – jf. januar 1794. De giftet seg 18.10.1720. Iflg. Boken fik de 17 barn. Dette er den største barneflokken som er registrert i Uvdal med en og samme mor. Guri hadde ”jønnhelse” som de gamle sa. Den ene datteren, Ragnhild, nådde den uvanlig høye alderen 102 år.Farfar: Tov Halvorsson Røisland, f. ca 1652 – jf. 02.06.1732 Farmor: Gunhild Pedersdtr. Haranger, f. ca 1666 – jf. 20.03.1735 De ble gift ca 1695 og fikk 4 barn. Tov var vise-lensmann i 1696 og lensmann fra 1701.Farfars far: Halvor Olson Røisland, f. ca 1615 – d. Før 1697 Farfars mor: Reiersdtr. Eiterklepp (ingen alder oppgitt) De ble gift ca 1650 og er oppført med 4 barn. Farfars fars far: Ole Røisland som ble gift ca 1610-20 med ukjent kvinne. De hadde 3 eller 4 barn. (Kilde; Kåre Sønsterud: Nore-Uvdal i Forn og Nye. Bind II. Frå Ståland til Grønneflåta. 1997. Sidene 960 til 966).Boken som omfatter Harangen (Birgits farmor) har jeg ikke, så her må du vente en uke hvis det ikke er andre som kommer med opplysninger.Jeg ser at du har navnet Bakke på Birgits mor, mens det i Uvdalsboken er brukt navnet Kveta, begge kan vel være rette, ser at du har Kveta på mormoren. Det ser ut som om Guri Larsdtr. Kveta/Bakkes slekt er fra Nes i Buskerud, både Eidal og Langslett er navn fra Rukkedalen i Nes, mens Slettemoen vel er fra Hol.Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Dette var bra, har du tilgang på skanner slik at du kunne skannet og sendt meg de sidene hvor infoen som du nevner er, slik at jeg får med meg alle barn som står nevnt. Dersom du ikke har skanner, må jeg takke deg for den supre servicen som du allerede har gitt megAKO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.