Gå til innhold
Arkivverket

[#63313] Slekt på Island

Gjest John Simonsen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Simonsen

Jeg sendte inn spørsmål om slekt på Island. Har nok kommet helt ut på jordet med spørsmålet. Jeg vet at faren min bodde der muligens i tidsrommet 1909 til 1926. Spørsmålet er hva han kan ha av etterslekt. Han het John Martin Simonsen og var født i 1889. Hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til siste innlegg. Du er ikke kommet ut på jorde med spørsmålet ditt. Det er svarene som er havnet der.Slekt og slektsinformasjon på Island kan være interessant også for oss nordmenn - av forskjellige grunner. Som du ser i et av mine innlegg er tellingen fra 1870 kommet på nett, de andre skal komme etter hvert.Hva med kirkebøker i øyriket, går ut fra at de har det. Kan disse være en mulighet for deg om du vet hvor vedkommende er født? Telling for 1925 kan det bli lenge å vente på og den er ikke nevnt i listen i innlegg 11.Personlig synes jeg det er interessant å få kunnskap om registreinger av folketallet på Island gjennom tidene, og ikke minst: hvor langt er de kommet med digitaliseringer av slike opplysninger.Ser ut som interessen er stor - derfor de mange innleggene som kanskje ikke i første omgang gir svar på ditt spørsmål.Håper noen kan hjelpe deg videre.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg fikk e tbrev i går fra det islandske håndskriftinstituttet, Stofnun Árna Magnússonar í íslenskum frædum (Árnagardi Sudrgötu, IS 101 Reykjavik) med tilbud om forhåndssubskribsjon på et nytt tobindsverk med islandsk ættesoge, forfattet 1645-1660 av Tord Jonsson (1609-1670). Verket utgis innbundet og koster islandske kroner 12.900, med forhåndbestillingspris isl. kr. 9.900. Jeg har foreslått at Norsk slektshistorisk forening kjøper inn et sett. Prisen virker billig, siden verket er solid innbundet og på 1012 sider. Innholdet dekker den islandske ætter langt bakover i tiden. Kan bestilles til den nevnte prisen innen 3. nov. 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Ragnar Böðvarsson

En nordmann ved navn John Martin simonsen giftede seg den 23. des. 1916 med piken Þórunn Vihjálmsdóttir. De fikk tre barn: 1)Ottó födt 19. sept. 1916. Hans sön: Eggert Snorri Simonsen Jóngeisla 43 113 Reykjavík2)Klara födt 10. des. 1918. Datteren hennes, Þórunn, var berömt pianist når hun var en ung pike og hun er gift med en berömt russisk pianist, Vladimir Askenazy. 3) Guðrún födt 1920. Jeg tror ikke hun har noen etterkommere. Håper dette hjelper.Mvh Ragnar Böðvarsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Er det mulig å få opplysninger om min tantes aner på Island?Hun het Christiane Cyrene Møller og var født 4. mai 1911 i Isafjord, Island. Hennes far het Einar Lauritz Møller, og hans navn er alt jeg har. Han emigrerte til Norge med sin familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.