Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Gaute Zøllner

[#63370] Tyde kirkebok

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner

Jeg er ute etter Christopher Thorersen og lurer på om dette her ham Lenke døpt 24.11 Hva heter foreldrene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Eide

24 Søndag efter TrinitatisBapt. Hans Halvorsen fra Lindstad, hans søn Christopher.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Hvis du mener han som ble døpt 24 søndag etter Trinitatis, så er faren Hans Halvorsen fra Lindestad. Moras navn står ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gaute Zøllner

Ok takk, da er det feil Christopher som vi har her, for faren skal hete Thorer, se denne Lenke nederst på siden nr 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gaute Zøllner

Jeg har nok gått for langt tilbake! Jeg må lete på 1779 ca Feil fra meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gaute Zøllner

men Christopher fant jeg ikke fra 1778 - 1784

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Du sier jo ikke hvem det gjelder mht teksttydingen, men den eneste som er nevnt både i dåpsinnførselen og begravelsesinnførselen er en ved navn Berte?Hvis det er henne det gjelder, så står det vedr. dåpen:'Søndag efter Nye Aar døbt Pigeb. Beerte. Foræld.: Erich Joensen vestre Schoug og Mari Gudmuns(?) Dr. Faddere er: Jngri Christens D. Schoug. Sara Jacobs D. vestre-Schoug. Lars Olsen ibid. Brynjul Pedersen Smestad. Anders Peders. Smestad. Dette Barn var føed d 2den januarij'Mvh Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gaute Zøllner

Hei takk for svaret. Jeg prøver å finne tilbake på disse Lenke som står nederst på høyre side. og Beerte er vel den samme person som Berthe f. 2.januar. Christopher, Berthes mann, døde 25.12.1859 i Skiptvet,80 år skulle finnes på Vestby rundt 1778-2784, men han fant jeg ikke. Gaute

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gaute Zøllner

Navnet Beerte, Berthe eller Birthe blir vel her samme person!?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Det er nok bare varianter av samme navn, ja.I FT 1801 for Skiptvet finnes en Kristopher Thorsen i 'passende' alder (oppgitt til 22 år). Jeg finner en Christopher Thorsen konfirmert i Skiptvet i 1790, 15 år gammel (Skiptvet kb. 3 side 252). Denne gutten finner vi igjen blant de døpte i Skiptvet her: Lenkenr. 16 på venstre side. Kan dette være 'din' Christopher?Mvh Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Jo, det blir det samme. Narn har mange skrivemåter i kirkebøkene,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gaute Zøllner

Ja 80 år tilbake kan dette stemme, far heter jo Thorer. Å skanne opp og ned i kirkebøker, går det ganske rundt i hodet mitt. Det er dette med å lese teksten! Tusen takk for alle svar. Gaute

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gaute Zøllner

En sak til. Under listetype står Trolovede, men det som kommer frem her Lenke for Erich Joensen og Mari i margen, Cop, betyr ikke dette at det er giftemål!?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Når ble copulert (viet i kirken), står i margen. Copulere betyr egentlig 'sammenføye'. Noen prester brukte også 'ægteviet'.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.