Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Margaret Miller

[#63456] Familie på Sund Hordaland 1900 tallet

Recommended Posts

Guest Margaret Miller

Ole Alfred Hass Iversen f. 1878 i Brønnøy ble gift 1901 Sund HO med Inger Karia Simonsdtr. Bosted fra minst 1908-1912 var Solvang Sund. Kan noen si oss bosted og død for Ole Alfred?

Guest Agnar Fitjar

På gravminner til DIS fant jeg Ole Alfred Melkevik født 22/6 1878. Han døde i Sund kommune 2/11 1957. Han ble begravet ved Telavåg gamle kirke.

Guest Lars Johannessen

Ved dåpen til sønnen Hilmar f. 27.12.1911 står det faktisk bopel Solvang Lenke Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sund i Sund, Klokkerbok nr. B 3 (1882-1911), Fødte og døpte 1912, side 97.

Guest Tore Nordvik

Ole Melkevik var først gift med Inger Karia Simonsdtr Kausland. De bodde nok på bruket Solvang under garden Nygård i Sund, (Gnr. 6, bnr. 4). Såvidt meg bekjent tok de navnet Melkevik fra det stedet. Etter at Inger var død giftet Ole seg for andre gang med Brita Sivertsdtr Øvretveit. De flyttet trolig en gang på 30-tallet til Midttveit i Telavåg. Totalt hadde Ole Melkevik 18 barn, 10 i første ekteskap og 8 i andre. Er du Margaret i slekt med Ole?

Guest Margaret Miller

Nei, det er jeg ikke i slekt med Ole, men jeg skriver slektshistoria for bygdeboka for Brønnøy. Siden han var født der, tar vi han. TUSEN TAKK til alle for gode svar!

Guest Margaret Miller

Hvor ligger Telavaag? Er dette en gaard i Sund?

Guest Bjørn Davidsen

Telavaag er en bygd (mange gaarder) nordvest i Sund (sørvest for Bergen, ut mot havet). Alle hus ble sprengt under krigen av tyskerne (som straff for at noen norske agenter fra England skjøt noen tyskere der i april 1942); noen innbyggere derfra ble henrettet for kontakt med agentene, andre, 72, ble sendt til konsentrasjonsleirer i Tyskland (hvor flere, 31, omkom) og resten (stort sett kvinner, gamle og barn) sendt til ufrivillig opphold i Hardanger.T. ble bygget opp igjen etter krigen. Navnet T. er i dag et nasjonalt symbol på kampen mot den tyske okkupasjonsmakten. Har eget museum om krigen og nordsjøfart.Se: http://www.allsang.net/telavaag/telavaag.htm

Guest Margaret Miller

Takk Bjørn for svar. Det var et interessant website.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.