Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#63470] Kongens fortjenstmedalje

Recommended Posts

Gjest Eli Gjone Morvik

Susanne Halvorsen, sykepleierske, f 1874 (min grandtante), fikk Kongens fortjenstmedalje 1.7.1939 (kilde: Kongehuset.no).Jeg leter etter hvor hun arbeidet og hva som gjorde at hun fikk medaljen, men finner intet. Mener hun var menighetssøster, muligens i Hedrum.Noen som vet hvordan sykepleierutdannelsen var den gangen?Kriteriene for tildeling av Kongens fortjenstmedalje ser ut til å være endret siden den gang. Noen som har den gamle ordlyden?Og hvis noen skulle kjenne til Susannes liv, er jeg glad for opplysninger om dette. Vet om fødsel/dåp/konfirmasjon, men lurer på om hun døde i 1950 eller 1952, og hvor.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/148853-63470-kongens-fortjenstmedalje/
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg søkte på yrker som begynte på Syg i 1900-tellingen. Da kom det fram en hel rekke betegnelser for sykepleiere,Sygepasser, sygepleier , sygevogter, pluss en mengde andre varianter. Eneste dame med navn som begynte på Susan var denne damen i Kristiania:LenkeHun var f. i Mandal.I Osloområdet var det vel flere steder som utdannet sygepleiere, og også i de største byene.Ville tro at Susanne Halvorsen var utdannet sygepleier i 1900?Mvh. Gunn

Gjest Eli Gjone Morvik

Tusen takk for utvist interesse. Har fått en del nytt lesestoff, men dessverre intet nytt å 'putte inn'. Ja, Gunn; mora var jordemoder, og ja, Kristian; oppholdssted i 1900 er kjent. Egentlig har jeg vel snart et Gedcom-ønske, men er så utrolig lite datakyndig. Vet jeg har lest oppskriften et sted, men trenger ting inn med teskjeer, på norsk språk (ikke 'data'-ord). Kan noen hjelpe en stakkar med det, tro?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.