Gå til innhold
Arkivverket

[#63471] Prester.

Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Alvin (45)'Sure oppstøt' kan vi tåle, vi 12-15 som bruker dette forumet. Det som forunder meg er at du i det hele tatt gidder å følge med hvis det er så ille.Jeg regner med at du heller ikke leser VG, Dagbladet, Aftenposten eller andre riksaviser heller, da det i disse avisene med mange hundre tusen lesere i mange tiår har skrevet tusenvis av artikler om mer eller mindre kjente personer som valgte 'feil' side under krigen.Dette er ikke grafsing, dette er historie, og så lenge vi 10-12 holder oss til tørre fakta og sannheten, så folk flest tåle det, inkludert deg.Men du er uansett velkommen som nr 16 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

HeiTakk for svaret på mitt spørsmål nr 36.Jeg synes faktisk det er interessant å granske anene til disse som ble nasjonalister/nazister under andre verdenskrig. Dette var folk som både hadde ønske om og mulighet til å emdre noe på sitt opphav. Fra gården/e Hovde i Vinjefjorden kommer flere av mine aner. Jeg vet ikke om det var noen av dem som havnetpå feil side under krigen,men for meg er ikke dette viktig. Jeg er mer interessert i anene. Dette er vel ikke grafsing? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Anita (52), du mener vel ikke at de (de norske nasjonalsosialistene), som du skriver, hadde mulighet for å endre sitt opphav ? - Og hva betyr det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Jeg har en antagelse om det var ønskelig å tilhøre bestemte slekter med historie for disse folka. De kunne ikke 'endre' sitt opphav men navn kan vel endres. Personer i maktposisjoner og div innsatte prester kunne vel også ha muligheter. Manglende kirkebøker etc. Dette kan vel du mer om enn meg.Jeg følger bare min egen slekt og ¨kan se muligheter for 'svindel' der. Dette ligger så langt fram i tid at det kan vente. Hilsen Anita (ønsker ikke å trappe noen på tærne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Hun mener vel med det at en forsøker å pynte på hvem anene sine er. Vi hadde jo for endel år siden den famøse boken om slekten Rummelhof som gikk som en gjenganger i avisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vet kke om dette dokumentet kan være av interesse for debattantene Lenke og neste side.Her er også nevnt 'biskop' Hagen. Kan han være identisk med Haga?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et lite tilskudd når det gjelder NS-bispene i Hamar: Kaare Støylen skriver i den boka jeg refererte til i innlegg 47 at Dagfinn Zwilgmeyer gikk av som 'biskop' i Hamar høsten 1943. Han refererer der deler av innholdet i et brev fra Sigmund Feyling (tidligere prost fra Egersund, som i 1941 var blitt innsatt som ekspedisjonssjef i Kirkedepartementet) datert i september 1943 til 'biskop' Ludvig Daae Zwilgmeyer i Skien, der denne avgangen omtales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

jo, Anita, mange pyntet på anetavle si, men det 1) har man holdt på med helt til i dag, og 2) det er ikke (neppe) straffbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

I innlegg 45) gav jeg uttrykk for hva jeg mente om denne debatten. Legg merke til at jeg skrev: 'Jeg oppfatter denne debatten etc', og at jeg ikke sa at debatten var det. Dette har avstedkommet en rekke kommentarer. Men unntak av en er alle holdt i en saklig tone hvor debattantene har fremlagt sitt syn. Til innlegg 49) du sier at du ikke husker rettsoppgjøret etter krigen. Det er selvsagt helt greit og du er fullt meningsberettiget. Jeg har en annen bakgrunn. Jeg opplevde 9. april i 1940 og krigsårene i Nord-Norge. Jeg fikk kjenne krigen direkte på kroppen, og på begge sider. Og folk, og deres etterkommere, fra begge sider har jeg til dags dato god kontakt med. Jeg mener å kjenne hva begge parter har hatt og fremdeles har å stri med. Det er ikke bare de på den 'gale' siden som har hatt problemer. Det var svært ofte tilfeldigheter som avgjorde på hvilken side man havnet. Jeg har lært meg å respektere folk og deres meninger. Jeg hadde håpet at dette forumet skulle være et forum for en seriøs meningsutveksling når det gjaldt slekt etc. og da spesielt bakover i tid, men ikke et organ i konkurranse med VG, Dagbladet eller Se og Hør. Det bør ikke alltid være jussen som avgjør hva som kan skrives, men vanlig, sømmelig folkeskikk. Herr Lars Ove Wangensteen innlegg 51): hva er det som berettiger deg til å karakterisere og irronisere over hva jeg gir uttrykk for som sure oppstøt og videre? Skjønner du ikke at det sier mest om personen som kommer med slike utbrudd, og at det virker ødeleggende for debattnivået i forumet. Kanskje bryr du deg ikke om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Nå synes jeg at debatten har tatt en vending som ikke er verdig forumet. Når det gjelder innlegg 49 så mener han at han ikke er gammel nok til å huske rettsoppgjøret, selv om det har funnet sted. Det som har kommet frem er informasjon som er fritt tilgjengelig. Om noen føler seg truet over at noen av deres aner er nevnt og en sannhet og to har kommet frem. Har selv blitt offer for det, men nå er jeg den jeg er og ikke den personen som nevnes. Personen som nevnes må selv ha gjor opp status for seg selv. At ikke alle har aner som er plettfrie bør ikke komme som noen overraskelse. For å beskytte oss som personer har en lov som heter personvernloven og flere til. Vi er ikke et nyhetsbyrå som dra frem informasjon om personer som lever uten at det er fritt tilgjengelig, f.eks. Wikipedia. At noen dummer seg ut en gang i blant må en tåle. Hva skal en si om slekten til ordfører Stang, der er det flere forhold som ikke er bra. Noe er nevnt i i boken Den Fredrikshaldske slekt Stang som faren Thomas Stang ga ut i 1959. At LOW ga den en tilbakegang som du ikke likte får stå for seg selv, og det må en forholde seg til. Et tips er ikke å ta alt så personlig som du gjør nå, det ganger ingen, og spesielt ikke deg selv.For å gi deg et tips, fortell oss om hvordan DU opplevde krigen. Det er det mange av oss som gjerne vilhøre. Mye er ikke fortalt bl.a. ved at det er døyvet ned eller glemt. Vi er mennsker alle sammen som gjerne vil lære mer om vår nære historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Alvin: At nokon gjorde teneste i embetsverket til okkupasjonsmakta (med 'nasjonalt' haleheng) er på ingen måte 'privat'. Og det var vel neppe 'tilfeldig' kven som vart 'biskop' etter 24. feb. 1942.Anita (m.fl): Det kan hende at det var meir vanleg i nazi-venlege/NS-miljø å 'pynte' på slektstreet sitt enn utanfor. Men det har nok vore temmeleg mange utanfor desse miljøa som også har pynta på trea sine. Det er vel klokast å ikkje kople dei to tinga for nær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvin (62)Jeg har ikke til hensikt å avspore diskusjonen ytterligere, men jeg vil gjerne svare deg på ditt utsagn:' Herr Lars Ove Wangensteen innlegg 51): hva er det som berettiger deg til å karakterisere og irronisere over hva jeg gir uttrykk for som sure oppstøt og videre? Skjønner du ikke at det sier mest om personen som kommer med slike utbrudd, og at det virker ødeleggende for debattnivået i forumet. Kanskje bryr du deg ikke om det. 'Grunnen til mitt 'ironiske' svar med en alvorlig undertone var ditt tydelige angrep på denne debatten, andre debatter, samt redaktøren. Og din antydning til de 12-15 som har 'klippekort' her inne.Etter min mening har vi i denne debatten holdt oss godt innenfor gjeldene lovverk når det gjelder personvern og som du kaller det 'vanlig sømmelig folkeskikk'At det finnes debattanter, eller lesere, som til tider kan føle seg støtt av det som blir debattert, er vel ikke til å unngå, og jeg skjønner at det finnes mennesker som kan bli støtt av hva som skjedde i de respektive familier, feks kriminalitet, incest, drap, NS-medlemsskap osv, men så lenge dette er historie som kan innhentes i andre fora, ser jeg ingen grunn til at dette skal 'skyves under teppet', så lenge vi holder oss til gjeldene lovverk.Når det gjelder denne debatten så har jeg utvidet min horisont. Jeg har lært mer om hvordan prester og biskoper fungerte under krigen, noe jeg ikke visste fra før. Navnet på den debatterte presten/biskopen har jeg sikkert glemt i løpet av uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å gi et eksempel på hva folk kan reagere på.For noen år siden hjalp jeg en dame (av litt 'finere' familie) med å finne sine aner. Der fant jeg bla en drapsmann og bygdas største 'rundbrennere' (med dom).Jeg satte dette pyntelig opp i et slektsprogram og overleverte det. Etter en dag ringte hun meg og spurte om jeg hadde mulighet til å forandre oppsettet. Jeg spurte hva hun ville forandre på, hvor hun da svarte:'Det er greit med han drapsmannen, men kunne du slette det om han som var 'rundbrenner'?Ønsket ble innfridd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det var mulig det var meg det var myntet på, i innlegg nr. 63. Hvordan jeg opplevde krigen ? Hvordan ville du ha opplevd krigen hvis du var fire år ved freden i 1945 ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Eianr Nielsen

Re. Haakon HovdinTil Anita Bakken:Haakon Hovdin er født på bruket Eidslia i Hemne. Hans far var første tilsatte lærer på Vinjeøra, men er egentlig født i 1821 på Kjøl, Eide på Nordmøre.(Han var bror av min tippoldemor) Han ble gift med den mye yngreEllen Halvorsdatter Hovde, f.25 Oktober 1848. see www.hemneslekt.net. Han tok senere navnet Hovdin. Broren, den kjente skolemannen og nynorskmannen Peder tok navnet Hovdan. Alle barna, det var også to søstre, tok utdanning og flyttet ut av Hemne,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.