Gå til innhold
Arkivverket

[#63476] Andreas Olsen Ørbæk, baker i Kristiania


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Den Eneste som passer med navn og yrke i 1900 i Kristiania, er denne mannen:LenkeHan bruker i så fall Lund og ikke Ørbek som tilleggsnavn.Vet ikke om det hjelper deg stort?Har du flere opplysninger om han?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel det er nok en mann her hvor navn og yrket kan passe, 1900 Kristiania med stor familie : LenkeEllers finner jeg ikke mange ved lansomfattende søking.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved søk etter Øebek-navn finner jeg en del i Kristiainia i 1900,LenkeDette er noen av familiemedlemmer som brukte Ørbek som du ser, men ingen Andreas Olsen som du spør etter, dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På DIS gravminner fant jeg en Andreas Ørbæk gravlagt 1954 på Brøttum i Ringsaker,ID nr, 1902292, om du søker på navn i dette registeret: LenkeDet var ikke ført opp fødselsår på denne mannen, heller ikke bilde av gravstøtte.Tror ikke jeg kan finne ut av dette i digitale kilder .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk, Gunn for gode forsøk på å hjelpe igjen. De folketellingsoppgavene du henviser til, har jeg nok sett før. Men Brøttumsporet var jeg ikke klar over. Det skal jeg se nærmere på. Han hadde søskenbarn bosatt der , og det er jo tenkelig at han kan ha flyttet dit på sine eldre dager. Forøvrig er ikke jeg den første som er på leting etter Andreas, en tremenning av meg har forsøkt i årevis uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Håper du kan finne flere opplysninger om mannen som ble begravd i Brøttum. I så fall ble han en svært gammel mann , om ca.fødsselåret stemmer.Mulig du kan få opplysninger om denne mannen hos kirkevergen?Lykke til med fortsatt leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I Brøttumsboka under Ørbæk: Andreas Johannessen Brustuen, f. 1869, døde 1954, bruker 1912-48, gm Anne Olsdtr. Sjøli, f.1874, døde 1953. Så da er det nok ikke han som var baker'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under min leting etter Andreas Ørbæk fant jeg en navnbror her i 1900: LenkeDet er vel lite trolig at denne Ørbækfamilien tilhører samme slekt?Yrket her er oppgitt til Fyrbøtter, og alder passer dårlig, men Ørbæk-navnet ser ut til å finnes flere steder i området.Dette har du sikkert god oversikt over.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den bagersvend jeg fant i Kristiania 1900 tellingen ( innlegg 2) fant jeg vielsen til i Asker.Han oppgis være fra Vang i Hedmarken, ved vielsen.Legger en lenke til vielsen 14 oktober her 1883:LenkeDu får bedømme om han kan være en mulig kandidat ?Hvordan han i så fall har fått et Ørbæk navn, har jeg ingen forklaring på, dessverre,Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Dessverre, Gunn. Navnet stemmer, farens navn stemmer, 'bagersvend' stemmer, Kristiania stemmer, men hans far var ikke gårdbruker på Stenshoel. Andreas var min bestefars bror og født på Ørbekk, hvor faren var gårdbruker, så navnet Ørbæk er jo forklarlig. ('Lund' finnes ikke i Ørbekk-grenda)! Jeg tror nå mest på Brøttum-mannen. Skal undersøke nærmere når jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Så denne først nå. Under FT i 1865 befinner Andreas seg her med foreldrene og en eldre bror - min oldefar Hans: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f60414&gardpostnr=650&personpostnr=3740#nedre>Lenke Ole Pedersen og Ingeborg Marie flytter senere tilbake til Eidsvold, mens begge sønnene Hans og Adreas befinner seg i Oslo under FT 1900. Riktig mann som Gunn har lagt inn i innlegg 2. Andreas var baker i Kristiania en periode, men hadde også prøvd seg som baker i Asker. Han giftet seg med Theodora i Asker kirke nr 18: Lenke hvor også tre barn ble født Alfhild Marie(død samme dag som hun blir født),Osvald Halfdan og Arthur Eugen. De flyttet så til Kristiania hvor resten av gutta er født. Rundt 1904/05 flyttet familien til Flekkefjord. Her blir sønnen Thorbjørn Eugen konfirmert: Lenke Ikke lenge etter at familien flyttet til Flekkefjord dør Andreas:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Terje!Dette var spennede! Nå lurer jeg på om du er den samme slektning av Ola Ljødal her, som jeg utvekslet en del slektsdata med og fikk hjelp av for flere år siden?I så fall ekstra artig å høre fra deg igjen!Håper det er rette folkene jeg da har funnet likevel?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Enda en oppklaring: Navnet LUND har allikevel sin forklaring. I 1865 bodde Andreas på Rosenlund i Vang (Nå Hamar) og har vel tatt Lund-navnet herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.