Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Magnhild Bang

[#63487] Johan Nicolai Møllerop, hvor kom han fra i Danmark?

Recommended Posts

Gjest Magnhild Bang

Er det noen som har prøvd å finne ut, eller vet hvordan vi skal finne ut, hvor Johan Nicolai Møllerop kom fra i Danmark? I Mølleropsboken fremkommer det at han var gift før han kom til Norge, og var militær. Hadde bl.a. 'stått i replublikken Genovas tjeneste, men kom tilbake til København med kone og barn i 1671'. Han har nevnt en halvsøster, Marie Nilsdatter, i notat i familiebibelen (fadder til et av barna). Har prøvd etterlysning gjennom DIS-Danmark uten resultat, men lurer på om han kan være i slekt med Peder Nielsen Møllerop, forstander på Vestervig kloster i Viborg amt, som døper to av sine barn h.h.v. Johan og Nicolai. Finnes det f.eks. militære ruller i København som kunne være til hjelp? Hører gjerne fra andre med samme interesse. Johan Nicolai Møllerop er min 6. tipoldefar. Jeg er døpt Møllerup Skaten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Jeg har desværre ikke noget bud på, hvor Johan Nicolai Møllerup kom fra, men han burde vel være omtalt i Ovenstads: Norske Officerer.Det ser ud til, at den Peder Nielsen, du henviser til, hed Mollerup - ikke Møllerup. Han var ejer af Vestervig hovedgård i Thisted amt og fik i 1700 døbt en søn Nicolai og i 1710 Johan. Lenke Kammer Assessor Mollerup&hl=da&ct=clnk&cd=2&gl=dkHilsen, Berit Pagh.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Frank Pagh

Har det nogen interesse at få at vide, hvad der står i J.C.W. og K. Hirsch: Danske og Norske Officerer 1648-1814 om hhv. Johan Nicolai og Johan Peter Møllerup ?Hilsen, Berit Pagh.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han er mine barnebarns 8. tipp, så jeg er interessert.Det jeg har om han er følgende:'Helvig (hun må da være hans andre kone) var prestedatter, Johan hadde sin yrkeskarriere i det militære. Da Helvig og Johan giftet seg i 1682 var han major i Den Bergenske marinebattaljon, og da han døde i 1700 var han Oberst og kommandant på Kongsvinger festning.Ellers er det nok vanskelig å finne ut av hans forfedre. I slektsboken står det ' Bakgrunnen og opphavet til stamfaren vår, Johan Nicolai, er framleis ukjend.'Han er dansk undersaat og skriver dansk, og har i utlandet (Italien, Frankrik og Tyskland) vistnok fra 1648 tjent seg opp fra musketer, og sidst staat irepublikken Genuas tjeneste. Da det saa ut til krig hjemme, har han faat (søkt) avskjed og er med kone og barn kommet til Kjøbenhavn i 1671, hvor han foreløbig faar ansettelse som 'enspender i livgarden til hest' fra 1671 - 1673. Kapt. i Trondhjem infanteriregiment 1672, major 1.1.1677. Den 31.5.1676 mønstret han sit kompani paa Moss og var 25.8.1676 chef for 4 kompani leiren ved Grindero i Skjeberg. I februar 1677 var han med sit korps indkvartert i Drammen og den 2.5.1679 laa han med en bataljon i Helsinborg og i sept. samme aar blev hans kompanier indlagt paa Landskrona slott.1681 major for den Bergenske marine bataljon.1685 major foe den Trondhjemske marine bataljon.Oberstløytnant og kommamdant paa Kongsvinger festning (Vinger skanse) 13.7.1689. Oberst karakter 30.12.1699. Besk. 13.1.1770. Iflg. et notat paa 1.bl. i Vingers eldste kirkebok, la oberstløytnant og kommandant paa Vinger skanse: Johan Nicolai Møllerop, den 4. juni 1697, den første sten til en ny kirke i Vinger, under det nordøstre hjørnet i koret. Nærværende var provst Jens Colstrup. Kirken ble indviet 6.1.1699 og kalt Vor Frelsers kirke.'Kanhende det er derfra jeg har dette? Ellers har jeg bare barna han fikk i ekteskapet med Helvig Hansdtr Bugge.mvh Kjellaug R.P.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Magnhild Bang

Jeg har vært bortreist noen dager, så derfor har jeg ikke kunnet svare før nå. I slektsboken står de opplysninger som innlegg (4) gjengir. Jeg oppfatter det som dette er fra den kilden som er nevnt i innlegg (3), men det er interessant også å få vite hva som står om Johan Peter Møllerup, og om det står noe mer enn det som er gjengitt ovenfor. (Opplysningene i slektsboken er gitt av en H. Zartmann, Kjøbenhavn i 1917, som svar på brev fra prost Nils Møllerup. Han refr. til Hirsch manuskript, som oppgis å være 'et kort sammendrag af de Data og Oplysninger, der findes i de militære Arkiv - med kildehenvisning. Kilderne - Dokumenterne i Rigsarkivet - har jeg ikke gennemgaaet.')Mvh Magnhild Bang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Frank Pagh

Hej igen,Indlæg 4 gengiver hvad der står i Hirsch. Det sidste årstal, som nok er en slåfejl, skal være 1700.Hirsch har denne tilføjelse: '* Helvig Bugge f. - 1747 (Ref. Sag. 14/12 1748 § 3Enken ansøger 24/1 1701 om at komme ind i det norske Reglement. (Ref. Sag. 24/1 1701) Hun ansøger i Januar 1706 om Understøttelse til sig og 9 Børn (Ref. Sag. 2/1 1706 §4)Hun nyder 196 Rdlr. af Norges Kasse 28/7 1714 (Krigskommiss. Merckers Regnsk. 28/7 1714 i Geh. Konseill. Arkiv-Relationer fra Statholderskabet) - fra 7/1 1715 faar hun 200 Rdlr aarlig af norske Krigskapitelkasse (Ref. Sag. 17/6 1718 § 9) Hans Segl findes i Indk. Sag. Januar 1682. 'Johan Peter Møllerup:'Seklt. i opland. Infrgmts gamle Reserve 1709 - Seklt. i 1. opland. nat. Infrgmt. 15/8 1718 (Reg. No. 1213/1718) - Vagtmesterlieut. og Garnisonsskriver paa Kongsvinger 2/1 1720 (Reg. No. 28/1720) 15/5 1757 * Anna Margrethe Meyer (f. ), Datter af Hans Hansen Meyer og Cathrine v. Hatten.'Hilsen, Berit Pagh.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Bare en liten rettelse til Berits innlegg 6. Hans Hansen Meyers kone het Anna Catharina Von Hadelen f. 1661 Toten.Hun var datter av Anna Zeitlose (Zitlow) Schenck zu Schweinsberg og Knud von Hadeln.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Frank Pagh

Hej Rigmor,Ja, jeg undrede mig også over navnet Hatten.For at være sikker på, at jeg havde læst rigtigt, har 2 par øjne kigget efter igen - med samme resultat.Så her har Hirsch altså en fejl.Hilsen, Berit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Berit :o)Ja, det er tydeligvis en feil hos Hirsch, men det er jo flott at det blir oppdaget. Her er forresten notatet som Kjellaug nevner i innlegg 4.Det står riktignok på hodet, som så mye annet her i huset om dagen :-)) He-hePermanent sidelenke: LenkeMvh og *Smil* fra Rigmor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.