Gå til innhold
Arkivverket

[#63501] Asta Sigurdsen voksendøpt i Tønsberg 6/4-1907. Hvem var moren? Kjempeproblem.

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Ved konfirmasjonen er det opplyst at Asta ble vaksinert 5/6-1895. Er dette forsøkt utnyttet? - Nå er det rett nok ikke ført vaksinerte i kirkebøkene på denne tida, så det er vrient. Men kan det finnes andre kildeserier vedrørende vaksinerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Kan det være bevart skoleprotokoller/lister hvor Asta kan finnes ? Ellers har vi jo materialet fra SSB Folkemengdens bevegelse på Statsark i Oslo. (Vet ikke hvor mye av dette som er ordnet og tilgjengelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian (26):Nå er jeg ukjent med vaksinasjonslistene, men hva bruker å stå av opplysninger der? Og hvor er de? Kommunen?Solveig (27):Skoleprotokoller kan kanskje også være noe å jobbe med. Takk:-)Ellers vet jeg ikke hvor Asta var mellom 1892 og 1900. I 1900 er hun i Åsgårdstrand Lenke sammenmed det jeg lenge trodde var henes mor Ellevine. Men den Ellevine i FT ble gift med Ole Olsen i 1890, så det kan umulig være hennes mor, selv om det kanskje teoretisk er mulig. Men hvorfor er Ole Olsen forsørgeren til Asta? Er de også en fosterfamilie? (Astas nålevende datter er sikker på at hennes mor vokste opp hos en fosterfamilie og at hun var mye i Åsgårdstrand)Så er det et 'hull' mellom 1900 og 1907 hvor hun dukker opp i Fayesgate 4 (i FT 1900 het gaten Store Kammegate 8)Og hva finnes av dokumenter vedrørende fosterhjem den tiden, og hvor befinner de seg i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Her i kommunen såg i alle fall ein jordmorprotokoll på helsestasjonen (!) for knapt 20 år sidan som gjekk tilbake til 1890 (ca); der sto liste over dei vaksinerte og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

26/28: Jeg er bare kjent med vaksinasjonslister slik de ble ført i kirkebøkene i henhold til kirkebokskjemaet av 1820 (erstattet i 1877). Der står navn, alder/fødselsdato, bosted og fars/foreldres navn.På slutten av 1800-tallet ble vaksinerte sjelden eller aldri innført i kirkebøkene lenger, men det må være skapt (og forhåpentligvis bevart) annet arkivmateriale som dokumenterer vaksinasjonene. Aase (29) har gitt et eksempel.Siden du ikke vet noe om Asta mellom 1892 og 1900, må opplysninger fra 1895 være nyttige - nær sagt samme hvor omfattende de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vedrørende vaksinasjon: Søk i Felleskatalogen for Arkivverket (Lenke) etter ordet 'vaksinasjon' innenfor tidsrammen 1890-1910 gir noen tips om hva slags arkiver opplysninger om vaksinerte kan befinne seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innlegg, og jeg kan opplyse følgende:Jeg har fått bekreftet fra Interkommunalt arkiv for Vestfold Buskerud og Kongsberg at Asta gikk i 1. klasse på skolen i Åsgårdstrand, men i 2. klasse var hun 'borte', sikkert flyttet. Ingen ytterligere opplysninger om bosted eller foreldre.Da har vi Asta her i 1900: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00704&gardpostnr=21&personpostnr=97&merk=97#ovre>LenkeEllevine og Ole gifter seg her (nr8): LenkeDe melder flytting fra Sem i 1902 med flyttedato 1901 (?) til Tønsberg her (nr 2 1902):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har vært på 'bærtur' hele tiden.Jeg hadde avskrevet å finne Astas far, sjømann Sigurd Andreassen, men så fikk jeg en mail fra Statsarkivet i Kongsberg i ettermiddag som kanskje kan belyse dette problemet med Astas mor.Arkivet har funnet 1 (en) Sigurd Andreassen i annotasjonsprotokoll nr. 7 for sjøinnrulleringen i Tønsberg med patentnr. 3202 - gitt for to perioder: 12.03.1886-01.01.1891 og 20.03.1893-01.01.1895. Han er oppgitt å være bosatt i Tønsberg, født 27.08.1878 i Oslo og konfirmert i 1892. Hans foreldre er oppgitt å være maskinist Andreas Sigulsen(fra Sverige) og Inger Olea Olsdatter (fra Tønsberg).Nå begynner de virkelig å bli komplisert her. Hvis dette er rette far (og det tror jeg) er det to muligheter:1) Han var ikke mer enn 14 år da Asta ble født2) Asta er yngre enn oppgitt (født før 1892)At man blir far som 14-åring har skjedd før, og da kan det jo hende at Ellevine også var så ung at hun måtte gi fra seg barnet.Eller tenker jeg feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Da er vel dette Sigurds foreldre i 1900 LenkeAlderen på Asta er nok riktig siden hun er funnet i 1.klasse skole i ÅsgårdstrandDet har nok skjedd noe som ikke tålte 'dagens lys',når vi ser på innføringen av Astas dåp og konfirmasjon står det i rubrikken for f.år på forelder.Kan ei oppgivesKan det finnes en Ellevine som er f.ca 1875-1878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Dersom det er rett som det står lenger oppe at syster til Asta har vendt seg til presten i 1907 må dette vere ei syster som er ein del eldre, og dermed kan ikkje mor Ellevine vere så pur ung heller når Asta kjem til verda.Dette blir meir og meir spennande!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Eller kanskje det var moren som sa hun var Astas eldre søster ? Her kan allt skje.... Denne saken blir jo utrolig spennende efterhvert !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig (36)Det er riktig familie i 1900Carsten:Takk for to nye kandidater :-)Aase:Ja det er litt merkelig dette, men 'søsteren' kan ha vært datteren til fosterfamilien kanskje?Og jeg har funnet en kandidat til faren Sigurd i FT 1900 Tønsberg: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f00705&gardpostnr=208&personpostnr=952&merk=952#ovre>Lenke. Det står føde sted T, men mannen er jo i utlandet så det er velandre som har svart for han. Uansett, hvis vi ser på familien til Sigurd i FT 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Innlegg (32)Artikkelen i denne lenken sier noe om ugifte mødre som satte bort sine barn privat.(artikkelen gjelder Christiania men jeg vil tro dette også gjaldt for andre steder i landet)En ny lov som kom i 1892 sier at alle barn under skolepliktig alder som ble bortsatt skulle meldes til sunnhetskommisjonen som førte tilsyn med fosterhjemmeneSå,da kan man jo håpe på at det finnes noe papir ett eller annet sted i arkivene i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SolveigTakk for tipset. Sunnhetskommisjoenen må sjekkes ut. Sender en mail til Kongsberg i morgen.Ellers tror jeg (magefølelse) at Asta kom i et fosterhjem som hadde en slags tilknytning til moren eller farens familie. Ellers hadde nok fattigvæsenet vært på banen.Vi har jo beboerlisten (skattepliktige) i Fayesgate 4 (innlegg 20), og jeg har en følelse av at det kan finnes et spor der, enten på fars eller mors side.Men når Asta gifter seg så er fødested Slagen(Sem), ikke Kristiania, og hvis det er riktig er det vel nærliggende å tro at moren kom derfra. Men i denne saken spriker opplysningene, så man kan ikke stole på noeMen den kandidaten Carsten kom med i 38 må sjekkes ut. Der var det også mye sjømenn i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Vestfold fylke, Stokke, Ministerialbok nr. 9 (1872-1883), Fødte og døpte 1877, side 69. Permanent sidelenke: LenkeDette er den Ellevine som Carsten ref til Ser moren heter Andrine,var det ikke snakk om navnet Andrine også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig (44)Jeg tror vi kan glemme navnet Andrine nå, det ble et ledende spørsmål fra meg til en gammel dame, så det stoler jeg ikke på.Grete: Ja dette er spennende.Jeg tenkte litt på navneoppkalling med Asta, selv om det ikke kanskje var så vanlig den gangen? (jeg er kalt opp etter mine bestefedre), men jeg ser at Asta var et motenavn i Tønsberg den tiden, så det tror jeg vi kan glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Lars Ove - ikke glem Andrine helt ennå. Moren til Ellevine fra Stokke het dette. Kan være at din svigermor har blitt fortalt dette navnet en gang, og at sammenblandingen har skjedd senere.Navneoppkalling for ca 100 år siden var vel preget av motepåvirkning. Inntrykket mitt er at første boksteven i navnet var tenkt som en oppkalling likevel. F.eks Harald med Hans til bestefar. Kanskje Asta er 'oppkallet' etter Andrine på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Om eit par års tid har vi ei folketelling til å leite i. Kanskje kan du finne meir om desse folka då! (Mager trøst, eg veit det)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.