Gå til innhold
Arkivverket

[#63501] Asta Sigurdsen voksendøpt i Tønsberg 6/4-1907. Hvem var moren? Kjempeproblem.


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Håklev

Vedr.(64) Sjømannsrullenes innhold. I boka 'Våre Røtter' av Stoa og Sanberg står det at de inneholder de enkelte på og avmønstringer,hvilket skip,reisemål,reisens varighetSå jeg forstår ikke at de kan si de ikke har noen opptegnelser Kanskje de er makulert ??Har selv masse sjøfolk i fam.og har alltid fått kopier av disse papirene(Rett nok fra Kristiansand)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette er hva Statsarkivet skrev til meg:'Sjømannsregisteret gir imidlertid ingen ytterligere opplysninger om hvilke båter Sigurd Andreassen reiste med i perioden eller hvor han senere er registrert.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå skal vi jo holde mulighetene åpne for at Ellevine var en del eldre enn Sigurd. Kanskje var han stor for alderen?Men jeg har nå sittet og forsøkt å finne en link mellom Ellevines (hun født i 79) og Fayesgate 4, men ser ingen ennå.Jeg innbiller meg at Asta ble plassert hos familie, vet ikke hvorfor jeg tror det, men synes det er mer nærliggende. Det finnes en familie i Fayesgate 4 som har et pleiebarn i 1907: Lenke Det finnes tre alternativer til Anders Christiansen, men så var det dette med pleidatteren da, som jeg hengte meg opp i (kanskje dette er 'søsteren?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ikke uvanlig å bli 'premiert' med en tur på sjøen for å ha avlet barn i ung alder (16 år),og hvor tjenestejenta var ca 2 år eldre. Se lenke. Kirkeboka ligger på 'nettet' så jeg har ingen betenkeligheter. Lenke 1899?distrikt=farsund Jeg kjenner meget godt avkommet ;-) De sjømannsruller jeg har sett er detaljrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

SigbjørnNå virket ikke lenken din, men jeg forstår godt at gutte'valpene' kunne ha godt av litt frisk sjøluft etter en sånn affære:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Lars Ove Det ble mest torpedoer og død og fordervelse i stedet for frisk luft. Gå inn på Farsund sjømannsforening og se etter Torvald Gabrielsen,der står litt om hans første tur til sjøss.Hans meritter under WW 2 er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

DERSOM det skulle vere Sigurd frå (59) og (60) som vart far i 1892 er det veldig nærliggande å tru at også barnemora måtte vere i Oslo i september 1891. Ein trettenåring reiste vel ikkje så veldig langt frå heimen på den tida, eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Kunne det være en idé å sjekke fødselslistene til det som senere ble Rikshospitalet? Jeg har bladd i dem tidligere, og det er massevis av langveisfarende fødende der. Det kan virke som om det ikke var uvanlig å dra til Oslo for å føde om man hadde havnet i uløkka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Aase:Jeg er enig i at det er langt for en trettenåring mellom Vestfold og hovedstaden. Men Sigurd hadde sterke bånd og familie i Tønsberg, så det er jo mulig at det var i Vestfold det 'skjedde'?Per Helge (85):Jeg har trålet fødselslistene på Rikshospitalet fra 1890-1895 med negativt resultat. Så jeg heller til den teorien at hun fødte hjemme.Jeg har ikke lyst til å gi opp nå, selv om det er mange løse tråder her. Ikke vet vi hvem Ellevine er, og er den Sigurd vi har funnet rett, så var han 'lovlig' ung til å bli far.Jeg tror det ligger et spor i Fayesgate 4, og beboerene der i 1907 (innlegg 20) for å finne identiteten til Ellevine. Nå er jo dette skattelister, så det er jo ikke sikkert at alle beboerne står der, men som fostermor til Asta måtte man vel ha en viss inntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Hva kan være grunn for at Asta ikke er døpt? Hvis det var behov for å skjule noe, kan man tenke at det var greit å hoppe over dåpen da? Kanskje er Sigurd kun en fiktiv barnefar og at sannheten har en mer alvorlig karakter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, jeg ville tatt på alvor Astas datters gjentatte utsagn om at Asta vokste opp sammen med MOREN Elevine. Og dette mener jeg er Elevine Hansdtr. gift med Ole Olsen ft-1900 Åsgårdstrand. Dette paret får også sønnen Erling som Asta mente var halvbroren og som Asta har klare minner om. Elevine Hansdtr. og Ole Olsen giftet seg 1891, og jeg finner det merkverdig at det ikke ble barn før etter 1900 - Erling Osvald. Ole Olsen er matros, Elevine kan ha hatt et forhold mens han er vekk, kanskje skjult fødselen ved å føde på et annet sted, og oppgi henne som en hun vil ta seg av når han returnerer.Kirkeboka i Tønsberg i 1907. På denne tiden har Asta kanskje begynt i tjeneste i Fayes gt. Elevine Hansdtr bor også i Tønsberg, kanskje fremdeles i Baglergt, som under dåpen til Erling, det er i nabolaget. Konfirmasjonsforberedelsen avslører at Asta ikke er døpt! Elevine oppgir da til presten (enten selv eller ved å sende en yngre kvinne som kan passe som Astas eldre søster) Sigurd Andersen som far, han er død, det kan være sannheten også, det. Asta oppgis være ektefødt, ergo blir morens etternavn også Andersen for å understreke dette. For å tilsløre morens identitet oppgis hun å være i Kristiania. På den måten blir hun vanskelig å oppspore!Astas datter husker bestemoren Elevine, Åsgårdstrand og Erling. Det må være sentralt i detektivarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Solveig (90)Jeg har sett noen orginale folketellinger på SAH, og ikke oppdaget forskjeller fra de digitale, men det kan kanskje forekomme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Det kan nok forekomme ja. Det kan være opplysniger som er påført i ettertid som registrator og korrekturleser ikke har sett som viktige å få med Det er jo begrenset med plass i registreringsprogrammene. Ting kan vel også blitt utelatt av 'makelighetshensyn'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Vigdis (89)Din teori har også jeg tenkt veldig mye på de siste dagene, men jeg synes den ble litt for utrolig. Men du har et veldig godt poeng, og det er:'Hvor stor sjanse er det for at et barn med en mor som heter Ellevine, kommer i en fosterfamilie hvor fostermoren også heter Ellevine?'Jeg trodde lenge at Ellevine i Åsgårdstrand var Astas biologiske mor, men etter en debatt her i april, så gikk jeg vekk fra det.Men hvis din teori stemmer, ja da må dette være årets (1892) bløff i Vestfold. At Ellevine ble svanger og fødte en annes barn (kanskje Sigurd er et eventyrnavn også?) mens mannen var til sjøs, det kunne aldri verden være dagligdags.Men bløffen var kanskje med på å redde et ekteskap, økonomisk trygghet, og samtidig ha kontakt med sin biologiske datter.Dette blir bare mer og mer fasinerende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Bare for å snu andre steiner: - har du (er vel nevnt noe tidligere) sjekket bidragsprotokoller?- kan Ellevine m/familie eller Asta ha trengt økonomisk bistand? Tenker på fattigkasse, eller annet fra kommunen.-Har du sjekket mor/ fars søsken, ofte bodde bortsatte barn hos nær familie.- har du sjekket ang. Tønsberg barnehjem? Lite tyder på at hun var der, men...Vestfold Fylkesarkiv har arkiv fra lag og foreninger.Barnehjemmet har noe der, men vet ikke hvordan mulighetene for å få lov til å få innsyn er.Angående fedres yrker, kanskje det er noe å lete på.Noen, prest ,kommune og andre har nok vist noe om denne jenta. Et eller annet sted står det nok noe nevnt, at hun ikke var døpt, at hun vokste opp hos noen andre eller annet.Mye av dette har vært innom, men ...spenende, sikker på at en eller annen her inne finner et eller annet som løser dette. :-)Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Solfrid (94)1) Jeg har ikke funnet at Asta, eller Astas 'fostermor' (som kanskje er hennes biologiske mor har søkt om økonomisk støtte.2) Jeg har sjekket, men aldri funnet noen link mellom beboere i Fayesgate 4 og Asta.3) Jeg er nesten helt sikker på at Ellevine ikke var på barnehjem, men det er ikke sjekket.4) Farens yrke ble oppgitt til sjømann. Der er alt sjekket.5) Presten skrev selv et brev (se kopi over) til biskopen i Kristiania. Han viste ikke mer en oss.Jeg har nesten 'plaget livet av' IKA (Interkommunalt arkiv for Buskerud, Vestfold og Telemark de siste dagene, eposter har flydd begge veier, og jeg har fått en utrolig god hjelp og service, men dessverre var det ikke mye de kunne finne om Asta.Jeg har ogå 'plaget' SAKO, og Wenche der har stått på hodet for å hjelpe meg, men det virker som Ellevine og Asta har klart å vri seg unna offentlige arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Hmm. Jeg kjenner til problemet i egen familie. Oldeforeldrene mine levde som gifte(Oldefar var gift fra før i Sverige, fant jeg ut).Noen av de 9 barna ble døpt, noen ikke, 3 av dem som voksne etter faren dde i 1915. Ved dåp i kirkebøkene står det noen steder at foreldrene var gifte, og barna ektefødte.Ved noen senere dåper (da hadde det gått noen år) står det at foreldrene ikke var gifte, uektefødte. Ved Oldefars død, oppgir oldemor for presten, at de hadde levet som gifte, men var det ikke. Hun og deres barn arvet ikke oldefar.Barna var født mellom 1895-1913. Ved en av komfirmasjonene står det at dåpen ikke kan stadfestes, andre finner jeg ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Hva med folkeregisteret i Oslo? Det var opprettet tidligere i Oslo, enn resten av landet. Men da må man ha navn, fødseldato og helst adresse ved vanlige navn, lettere med Ellevine, tror jeg.Men det fordrer at hun bodde der og ikke bare var på gjennomreise.Og at hun fortsatte å bo i Oslo etter at folkeregisteret ble opprettet.Har selv kopi av kartotekkort fra folkeregisteret, for Oldemor, kortene viser alle bosteder for henne fra 1933 til hennes død i 1947.Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Lars Ove (93)Det er dette også, hvor mange fostermødre kan Asta ha hatt? I kb 1907 henvises det til en fostermor i Fayes gt. Og det er ikke Elevine som bor der. Hvis Elevine Hansdtr Olsen var en fostermor har hun jo hatt 2 fostermødre! Det rimer dårlig med at Asta også hadde kontakt med sin biologiske mor. Datteren hennes gir veldig klart uttrykk for det i innleggene dine i debatten fra april i år.Jeg synes Per Helges innspill om skoleprotokollers opplysninger om mor, er interessante. Kanskje noen på forumet kunne slå opp for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Vi vet ikke med sikkerhet om Ellevine Olsen (Hansdatter) bodde i Fayesgate 4. ( Fayesgate het Store Kammegate i 1900), og vi har skattelistene for 1907 for Fayesgate 4.Hvis ikke Ole Olsen betalte skatt til Tønsberg (han var sjømann), så står han ikke på listen. Derfor er det det en teoretisk mulighet for at de kunne bodd der.Jeg tror ikke Ellevine hadde to fostermødre. Hun hadde en biologisk mor som andre trodde var fostermor. (jeg tenker høyt nå)Spørsmålet er om Asta viste om dette. Eller klarte Ellevine å skjule sannheten også for datteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.