Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest erling t. endresen

[#63552] oppslag bygdebok Hjelmeland, gården Rosaaen

Recommended Posts

Guest erling t. endresen

Johannes Gudmundsen Haustavik var født på Rosaaen 03.12.1872, av foreldre Gudmund Osmundsen og Sesila Olsdatter Rosaaen. Dem finner jeg ikke gift. De fikk som husmannspar sønnen Ole f. desember 1867, på Rosaaen i Hjelmeland. Opplyser bygdeboken noe om når og hvor de ble gift? Jeg finner dem heller ikke som ektepar i 1865, men har en mistanke om at i alle fall han kommer fra Jelsa?

Guest Tove Tjøstheim Eek

Fra Bygdaboka for Hjelmeland bind I, garden Rosså; Gudmund Osmundsen f 1839 på Kleivaland , Hamrevad , død 1893 på Auklend , g med sissel Osldatter f 1846 på Sjernarøy . Barn ; Ole f 1867, Marta Olava f 1869, d 1884, Johannes f 1872 -Auklend , Cecilie f 1874-Tandrevoll, Sjernarøy g m Jonas Larson Bø, Berta Serina f 1877,-Rosså, Karoline f 1880 , Jæren, Kristine f 1880 , Sjernarøy gm Jonas Seltveit , Ola f 1886 , Tandrevoll, Sjernarøy, Marta Olava f 1886 , tvilling med Ola , emgr, Amerika .Tove

Guest erling t. endresen

Takk... da får jeg lete i kirkebøkene og se om jeg finner deres ekteskap. OK å få på plass hvor de kom fra.

Guest erling t. endresen
LenkeHer finner jeg han på gården Skjerpe på Nærbø i Hå i 1865, og i Hå-boka bind 1, Nærbø, står det at nr. 29 Eivind Andersson Fosse på Skjerpe selde eit stykke, br.n. 7 til 'ein Gudmund Osmundson frå Hjelmeland i 1865' Gudmund Osmundson har ikke fått eget brukernummer under Skjerpe, men nr. 30 heter Tore Osmundsen frå Gaubås i Skjold. '(Eg har meint at han var bror til Gudmund Osmundsen som er nemd under 29?)' skriver bygdebokforfatteren for Hå på Jæren. Stemmer det, tro?

Guest Tove Tjøstheim Eek

Gudmund Osmundsen sin gard /bruk 3 på Rosså blei fradelt bruk 2 i 1868. Gudmund har bror ved navn Tore f 1835 som 'melder flytting til Skjold i 1868, flyttinga skjedde nok fleire år før, for dei budde ikkje i Hjelmeland i 1865.' Tore gift 1861 med Alis Nilsdatter f 1833 på Fevoll.

Guest erling t. endresen

Då kan det godt være at han overtar Gudmunds gård, siden Gudmund som vist ovenfor ble gift i Sjernarøy og bosatt i hjelmeland. I bygdeboken for hå nevnes ikke kone eller barn til Tore Osmundsen, bare at han selde noe av gården i 1872 men så sent som 1886 sto som eier av gården på Skjerpe i Nærbø/ Hå.

Guest erling t. endresen
LenkeHer er Tore i 1865... så det må ha vært litt frem og tilbake? Ser også at de har en sønn Nikolai f. ca. 1865 i Stavanger

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.