Gå til innhold
Arkivverket

[#63599] Har Anders blitt til Johannes i 1801?


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg har lenge lett etter en av mine tipper i 1801-tellingen uten hell. Anders Halvorsen, døpt 26.07.1767 i Lier, sønn av Halvor Olsen og Gunbjør Andersdatter Sjåstadeie. (Har forresten tidligere søkt etter kona, debattinnlegg 52592). Han var 'udtient gevorben' og bodde på Opsaleie da de giftet seg, og den eneste jeg kan finne i 1801, er Johannes Halvorsen, 34, ugift, gevorben soldat, på Mehren i Lier (alt passer glimrende, bortsett fra fornavnet..).Noen som har kjennskap til kar`n, bedre enn meg til å leite i tellingen, eller er det rett og slett en skriveleif? Anders har blitt til Johannes?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ser i den andre lenken at Anders Halvorsen var 48 år ved ekteskap i 1818 = født ca. 1770. Ser på familysearch at det er et par andre kandidater født i Buskerud i årene 1769-1771. Den du nevner er f. 1767... jeg var bare litt nysgjerrig på hvordan du har kunnet fastslå at din Anders er sønnen til Halvor og Gunbjør....Ellers vil jeg jo mene at feilskrivinger kunne forekomme i folketellingene, det har jeg vært borti eksempler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, er et forholdsvis langt lerret å bleke, og jeg får ikke tatt hele bakgrunnen her og nå, men er temmelig sikker på at jeg har funnet det rette opphavet til Anders, inkl. at han er fadder til ved dåp til Peders barn (sønn av Halvor og Gunbjør). Har veldig ofte funnet ut at oppgitte årstall er feil, så alderen på 48 i 1818 kan svinge et år eller tre i begge retninger. MEN bevares, 100% sikker kan en vel aldri bli, så jeg er selvsagt mottakelig for tips,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.