Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest erling t. endresen

[#63615] gamle mødre

Recommended Posts

Guest erling t. endresen

Hei.Ser at diverse 'artige' temaer er oppe i dette forumet.Jeg har ofte filosofert over dette faktum: Jeg er f. i 1963, min mor i 1923, min mormor i 1876 og min mormors mor i 1827. De var altså henh.v. 40, 47 og 49 år når de ble mødre.Min mor fortalte ofte om barndomsminner hennes mor hadde fortalt fra egen barndom og om livet til hennes foreldre igjen, altså mine oldeforeldre; fortellinger overlevert fra midten av 1800-tallet til vår tid gjennom bare få slektsledd. Blant annet ble det overlevert gamle religiøse salmemelodier også, som forøvrig er tatt vare på på folkemusikkarkivet i Sand i Ryfylke.Ut fra dette har jeg fundert: Hva er de eldste mødre man har støtt på i norske kirkebøker? Noen som kjenner seg igjen her, med ordentlig 'gamle' mødre/ bestemødre/ oldemødre osv?Mulig dette temaet har vært oppe før?

Guest Ronny Rismyhr Haugen

Den eldste mora jeg har støtt på er min oldemors svigerinne, Maren Rismyhr på Terninga i Elverum (f. Austad i Hof). Hun var nær 53 år da hennes yngste sønn Magnar Rismyhr ble født i 1917.Magnars dåp i Elverum, nr. 17: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5001&idx_id=5001&uid=ny&idx_side=-76>Lenke. Marens vielse: Lenke. Marens dåp i Hof, nr. 82:

Guest erling t. endresen

Det var jo litt av en bragd! Noen bedre?

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.