Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#63659] Et skifte - mye dameklær - hjelp!

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Inger Cathrine Lachman var enke etter tolleren Amund Soelberg i Drammen. I kirkeboka for Tønsberg finner vi: 1756 d[en] 22. Jan jordet i Laur: krk Inger Cathrine Sl. Tolder Soelbergs 72 1/2 aar. Det er skiftet etter henne jeg trenger noe hjelp til.Hun var nok ei jåledame. Det første bildet jeg legger inn tolker jeg som:En sort Fleyels Kaabe med Graa Værks Foer 30 rdr(andre linje klarer jeg ikke)og en omstrokket Coffert for 6 rdr

bilete5779.jpg

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det. Linje to er ikke av så stor verdi. 2 rdr er nok forsøkt visket ut.Gråverk er vel ekornskinn, tror jeg.Dersom 'omstrokket Coffert' er riktig tolket, går jeg ut fra at det dreier seg om en koffert som har forsterkninger som går rundt hele kofferten.

Gjest Arnstein Rønning

Da synes vi ganske enig så langt.Nest bilde tolker jeg som:En sort Damaskes Adrienne(?) for 8 rdr1 sort Damaskes Skjørt(?) for 6 rdrEn hvid Damaskes Sløye(?) for 4 rdr2 hvite Forklæde(?) No 83 ...?... Vat Servietter No 74 .......?... No 85 .......?... No 9

bilete5780.jpg

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det. Dersom det står 'Skjørt', så vil jeg tro at første bokstav i ordet under også er en 'S' - eller? Sier man ikke 'sløje' i Sverige om slør?Dreyel er vel gjerne riktig. Er ikke det et slagt tøystoff, da?Men hva er i tilfelle en 'Adrienne'?

Gjest Arnstein Rønning

Takk, Else!Hva med denne, da:2 ..?.. blaae og hvid(e) (trykte?) Forklæde2 (blaatænnede?) dto1 Blaat og hvidt Filt Tørklæde3 Røde og blaae lomme Tørklæde3 gl dto1 ...? ...? ...? Klæde til at bedække et (vas?) Bord med

bilete5783.jpg

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.