Gå til innhold
Arkivverket

[#63659] Et skifte - mye dameklær - hjelp!

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Bra - da fant jeg følgende forklaring:'sjagreng (av fr. chagrin), skinn med spesiell overflate preget i presser med mønstrede valser. Brukes i bokbind. De beste kvaliteter lages av sau- el. helst geiteskinn.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da slår jeg meg foreløpig til ro med at det er snakk om 3 sløyer i innlegg 24, og at den første er en taftsløye.Videre:(første linje et skjørt)En Jern Bøyel [bare gjetting]En sort damaskes Kaabe med Graaværks For - 10 rdr1 sort ...?.. damskes (Liv?)En sort Fleyels (Kyste?) [er det kyse?]En ...? KappeEn gl. sort Fleyels (Kyste?)6 lærrets Særker [er det underskjørt?]2 gl dto

bilete5786.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

1. lina: 1 Stoffes [...] Skjørt2. lina:?? Ikkje jern, sidan overskrifta er 'Og af Gange Klæderne'3. lina: Har du rett sjølv4. lina: 1 sort Ulden Damaskes Liv5. lina: En sort fløyels Kyse6. lina: En Reyse Kappe7. lina: En gl. sort Fløyels Kyse8. lina: 6 Lærrets Særker9. lina: 2 gl. Ditto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk Aud!En sort Chagrins Kaabe forEn sort Fleyels (hage Pute?)En ....? MuffeEn ...? ......?2 hvit? Hollansk lerrets Forklæde2 ditto Nr 22 Ditto Nr 32 Ditto Nr 41 .....? .....lærrets dto Nr 53 stk Hollandsk lerrets Tørklæde3 stk Nr 23 gl. dto Nr 33 stk .....lerrets dto Nr 42 stk dto Nr 5

bilete5788.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til (27): Hvorfor ikke 'Jern Bøyel'? Noe måtte de jo ha for å holde de vide skjørtene i fasong?Til (33): 3. linje: En Zabel MuffeMvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til (27): Hvorfor ikke 'Jern Bøyel'? Noe måtte de jo ha for å holde de vide skjørtene i fasong?Til (33): 3. linje: En Zobel MuffeMvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

Hei Til innlegg nr 11. I følge Norsk historisk leksikon : 'Adrienne, m. oppr. en løs neglisje med slep, første gang båret i 1703 av den fr. skuespillerinnen Mme Dancourt i rollen som A. i en oppførsel av Terents skuespill Adrienne' Dette var et spennende skifte. mvh Annalisa Thelin Knutsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for den forklaringen, Annalisa!Det siste som jeg hadde tenkt å legge inn, klarte jeg - det står bare (med henvising til siste linje i forrige): '2 umage dto Nr 6'Hjertelig takk til alle som deltok! Er det noen som klarer det som ennå gjenstår, så mottas nye innspill med takk.Skiftet er omfattende og vanskelig, men jeg antar at jeg skal få taket på skrifta etter hvert. Da skal jeg legge det hele ut på nettet - med tid og stunder.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Garderoben ser da slik ut - foreløpig:En sort Fleyels Kaabe med Graa Værks Foer 30 rdr1 Slæde-Skrin med beslagen overtrokket Coffert for 6 rdrEn sort Damaskes Adrienne (kjole med slep) for 8 rdr ('Adrienne, m. oppr. en løs neglisje med slep, første gang båret i 1703 av den fr. skuespillerinnen Mme Dancourt i rollen som A. i en oppførsel av Terents skuespill Adrienne')1 sort Damaskes Skjørt for 6 rdrEn hvid Damaskes Sløye (lang, vid kjole)2 hvite Forklæde No 83 dreyels Nat Servietter No 74 stk dto No 85 stk dto No 92 par Manchet Ærmer No 12 par dto No 22 par dto No 32 par dto No 42 par mindre dto No 52 par dto No 62 par dto uden Manchetter No 72 par dto No 82 par slette No 92 nye blaae og hvide trykte Forklæder2 blaatærnede dto.1 Blaat og hvidt Silke Tørklæde3 Røde og blaae lomme Tørklæder3 gl.dto.1 Silke besyed Lærrets Klæde til at bedække et Nat Bord med1 Sort Chagrins Skjørt (sjagreng (av fr. chagrin), skinn med spesiell overflate preget i presser med mønstrede valser. Brukes i bokbind. De beste kvaliteter lages av sau- el. helst geiteskinn)En ranned taftes SløyeEn ranned ..?.. dtoEn blommed ..?.. dtoEt grønt taftes stukket Skjørt med Gang?2 hvit Forklæde No 62 dto No 71 Stoffes [...] SkjørtEn Jern Bøyel?En sort damaskes Kaabe med Graaværks For - 10 rdr1 sort Ulden Damaskes LivEn sort Fleyels KyseEn Reyse KappeEn gl. sort Fleyels Kyse6 Lærrets Særker2 gl dto8 Stk. Særker à 1 rdlEn violet Klædes Rejse KjolEn sort Chagrins Kaabe forEn sort Fleyels hage PudeEn Zobels MuffeEn Maars ......?2 hvit Hollansk lerrets Forklæde2 ditto Nr 22 Ditto Nr 32 Ditto Nr 41 .....? .....lærrets dto Nr 53 stk Hollandsk lerrets Tørklæde3 stk Nr 23 gl. dto Nr 33 stk .....lerrets dto Nr 42 stk dto Nr 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til (33):Kan det stå 'En Moors Pellertine'??'Mor' er et glatt stoff og 'Pellertine' kan jo være feilstaving av 'Pelerine' (en slags cape).Bare noen tanker:-))Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arnsteinbeklager at jeg forstyrrer temaet, men kan du ta kontakt med meg på lars.ove.wangensteen@gmail.com? (heraldikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.