Gå til innhold
Arkivverket

[#63779] Ole Olsen Bjølsta- løkken eller eie. vågå gudbrannsdalen

Gjest kirsten olaug mølstre
 Del

Recommended Posts

Hei Helge om du ser på innlegget mitt nr.45 så ramlet jeg opp i en Mikkelsen, så nå vet jeg ingenting, jeg får ta en ny prat med han jeg fikk de første opplysningene fra. Det er jo delvis feil på navnet til kona (og far hennes )til Ole 1854 i kirkeboka. Men jeg forstår ikke helt dette. Hadde jeg fått vite hvem som sendte arveoppjøret etter foreldrene til Ole 1854 så hadde mye vært løst. Jeg har fått et skriv her fra 1998, det er en Simon Prestjord(tror det). Han skriv at far til Simon og moren mor til Øystein Garmo hadde med begravelsen og auksjonen å gjøre etter Ole og Synne.Far til Simon hadde sendt pengene. Men det jeg ikke forstår er hvorfor jeg finner Ole som Mikkelsen. For om en ser en av fadrene til Ole 1854 så heter han Mikkelsen. Hilsen kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg vært inne på Nordre Fron i klokkerbok 1851-86. Der finner jeg en Ole Olsen f. 18.aug.1854 far Ole Mikkelsen i Kvam mor Kari Amundsdtr. Her må jeg virkelig ha et møte med dem som har gitt meg de første opplysningene.Hilsen Kirsten.Takk for opplysningene om hvilke kirkebøker jeg skulle lete i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Mikkel-navnet er mye brukt på Bjølstadeier i Heidal. Simon Prestjordet og Garmo er navn i Heidal. Det virker absolutt som du skal til Heidal for å finne din Ole. Kan din Ole være en Ole med annet fødselsår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ole på Mosebakken er, som sagt, hos sin mor Synnøve i 1865. Alt stemmer borsett fra at vi ikke kan plassere Bjølstadløkken (Bjørstadlykkja) på han. Det er ikke Prestjordet men Prestgard (nordre) som er aktuelt. Semon Prestgard i nabolaget til Mo; var en lokal slektsguru. Det hendte han for med harelabb og til sides for fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aud Det var giftemålet jeg prøvde å finne. jeg så at eldste barnet var født 1883 og da prøvde jeg å regne ut at de giftet seg ca. 1 år før og det var mest sansynlig at de giftet segi Avaldsnes siden hun kommer fra Kopervik, Karmøy. Det var da jeg fant denne ole f.1854 fra gudbrannsdalen. Hvor fant du den andre Ole fra Gudbrannsdalen? Het kona Gjertrud Serine? Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen Aud. Ja nå ble jeg lettet. Det var denn rette du fant på lenke med ole fra Vågå, eg kjenne alle barna der. Nåfalt en sten fra mitt hjert. Eg trodde eg måttte gå opp igjen alt. Takk skal du ha.Da får jeg leit litt mer på Avaldsnes. Det var litt merkelig at det skulle være to med samme fødselsår fra Gudbrannsdalen på vesle Karmøy. Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg kan ikke med å lese kirkebøker, Hedalen anneks i Vaage prestgjeld 1828-32 for å finne hva som står om Ole Olsen f ca 1828 og Synne Knud(t)sdatter 1831-32. Er det noen glupinger her ? Aud ? Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Brynhild, Nei, eg veit ikkje. Men eg har faktisk slekt i Mosterhamn og Finnås, Stenersen mellom anna. Helsing Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endelig funnet det første innlegget jeg hadde nr.55330 Der står det endel om dette temaet. Kai m Kveum, Oslo, 1.3.2008 11:13 (7) Opphavet til Synne Knudsdtr f.1831 Mosebakken nordre kan være Knut Thorsen Fjerdingren f.1812 gift 1834 m Ingeborg østensdtr Bjølstadeie f.1808. Synne Knudsdtr har en sønn født utenfor ekteskap med Ole Olsen Bjølstadeie. Synne og Ole ble gift 1879. Ole Olsen tror jeg kan komme fra Lien i Heidal. Ann Mary Engum skriver:Ole 1854. Minesterialbok nr.5/2født/døpt 1855 s.310. Kai svarte: Konfirmant 1870, Bjølstaeie, foreldre ungkar Ole Olsen Bjølstadeie. og pige Synne Knudsdtr. Bjølstadeie.Kildeinfo. Oppland fylke, Vågå i Vågå. Minesterialbok nr. 6/1-185671872. Konf. 231 Ann-MaryJeg fant ikke dette før nå fordi det ikke stod i mitt navn. Jeg leiter mer her Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obs!!!!! feil nr. 57330 Her er mer fra dette nr. Ann-Mary Engum, Brekstad, 2.3.2008 12:06 (13) Hei Jan Frode! Dette må vel være Synne og sønnen Ole på tellingen i 1865,bosted Mosebakken.På tellingen står hun ført med fødselsår 1832: LenkeFant en konfirmant som het Synne Knudsdatter Bjølstadeie.Synne Knutsdatter Bjølstadeie,16år ,konfirmant nr 38,1847. Foreldre:Knud Thoresen og Marit Mikkelsdatter: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå i Vågå, Ministerialbok nr. 5 /1 (1842-1856), Konfirmerte 1847, side 138. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDåpen til samme Synne(Synnev),født 21 des 1831,døpt 28 jan 1832. Foreldre:Knud Thorsen Ekreeiet(?) og Marit Mikkelsdatter. Bjølstadeie.Begges første leiermaal. Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå i Vågå, Ministerialbok nr. 4 /1 (1827-1842), Fødte og døpte 1832, side 49. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDette var den eneste Synne(Synnev)jeg fant ved årene 1831 og 1832 som hadde en far som het Knud.Ser i innlegg 7(Kai m Kveum) at han har Knud Thorsen og Ingeborg Østensdatter Bjølstadeie som forslag på mulige foreldre?Mvh Ann-MaryKirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er det siste jeg fant. Dette må vel være Synne og sønnen Ole på tellingen i 1865,bosted Mosebakken.På tellingen står hun ført med fødselsår 1832: LenkeFant en konfirmant som het Synne Knudsdatter Bjølstadeie.Synne Knutsdatter Bjølstadeie,16år ,konfirmant nr 38,1847. Foreldre:Knud Thoresen og Marit Mikkelsdatter: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå i Vågå, Ministerialbok nr. 5 /1 (1842-1856), Konfirmerte 1847, side 138. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDåpen til samme Synne(Synnev),født 21 des 1831,døpt 28 jan 1832. Foreldre:Knud Thorsen Ekreeiet(?) og Marit Mikkelsdatter. Bjølstadeie.Begges første leiermaal. Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå i Vågå, Ministerialbok nr. 4 /1 (1827-1842), Fødte og døpte 1832, side 49. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDette var den eneste Synne(Synnev)jeg fant ved årene 1831 og 1832 som hadde en far som het Knud.Ser i innlegg 7(Kai m Kveum) at han har Knud Thorsen og Ingeborg Østensdatter Bjølstadeie som forslag på mulige foreldre?Mvh Ann-Mary hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brynhild B Person

Fint, Kirsten ser ut til at du snart har løyst oppgåva!Helge, det ser ut til at det finst i andre kyrkjebøker enn dei eg fann. Så du har kjenningar på Bømlo, trur ikkje eg kjenner nokon av dei namna, dei er vel litt lenger nord på øya Mvh Brynhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Årstallet i nr 10 (1879) og i nr 66 (1872) stemmer ikke overens. Til Brynhild (67) det er ikke bare kjenningar, men slekt i Mosterhamn. Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Det kan se ut som vår Ole Olsen har forlatt redet mellom 1865 og 75. Det finnes en passende Ole som skysskar på Kvarberg i 1875. Det finnes vel en utvandret liste fra området,om ikke annet så har Semond Prestgard publisert noe om dette. Kansje du har dette heftet, Helge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, han forlot redet og ble Kirsten Olaug's oldefar. Det er ikke det som er det gjenværende problemet, men å knytte Bjølstadløkken til Ole Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brynhild B Person

Tilbake til innlegg (66) Fann ole og synne under gifte i vågå/vågå 1872-86 26 januar nr 1. Er ny her på forumet, men prover å legge ved kopi av det eg fann. 69 Eg er ikkje frå Bømlo, berre bur her nå, så eg kjenner ikkje alle. Mvh.Brynhild

bilete5843.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Idag leste jeg FT1875 for Heidal. Som tjenere på Bjølstad fant jeg Synne med (feilaktigt) fødselsår 1836. Ole Ols. f 1828 er tjener der også med bosted Mo (200 m unna Bjølstad) Som vi ser på deres giftemål i 1879, står Knud Andersen Bjølstadeie som hennes far. Vi finner ikke han i FT1865. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Tusen takk til alle dere som har hjulpet meg her. Snart kommer jeg vel på nettet for å spørre etter Knut Andersen Bjølstadeie også, men får bruke tiden til å sette sammen det som dere har hjulpet meg med å finne.Det er en flott gjeng som er på WebDebatt. Helge , jeg har sendt mail til Steinar Grøn, håper på flere opplysninger der. Takk igjen Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Tusen takk til alle dere som har hjulpet meg her. Snart kommer jeg vel på nettet for å spørre etter Knut Andersen Bjølstadeie også, men får bruke tiden til å sette sammen det som dere har hjulpet meg med å finne.Det er en flott gjeng som er på WebDebatt. Helge , jeg har sendt mail til Steinar Grøn, håper på flere opplysninger der. Takk igjen Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.