Gå til innhold
Arkivverket

[#63779] Ole Olsen Bjølsta- løkken eller eie. vågå gudbrannsdalen


Gjest kirsten olaug mølstre
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Ole og Synne bodde i Mo (Bjølstadmo) i 1900. Ole kan ha vært født i Bjølstadløkken i 1828 (Må ikke blandes sammen med Mo !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Helge Da ser det ut for at brikkene faller på plass da. Hadde du flere opplysninger om den slekta. Vi vet ingenting om dem. Ser ut for at jeg må ta meg en tur opp til sommeren. Tror du at du kunne sendt meg det du har om dem? det hadde vært flott. Jeg tror du har min e-mailadr. takk for all hjelp du har gitt både før og nå. så nå kan jeg føre dette inn som sikkert. Takk til deg og Kai. Vet dere mer vil jeg gjerne vite det. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I morgen skal jeg tilfeldigvis treffe Ola Amundstad som er sønnesønn av Ole Olsen født i Heidal 1854. Da skal jeg høre om han vet noe. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Bare for å lage litt forvirring, kan denne Ole Olsen Bjølstad f. være den samme? Ole Larsen f.1799, d.1873, g 1821 m Rønnoug Iversdtr Sæteren f.1797, d.1866 Barn: 1. Marit Olsdtr f.1822 2. Kari Olsdtr f.1825, barn med Ole Olsen Bjølstad f. Barn: 1. Ole Olsen f.1853 2. Iver Olsen f.1855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

hei igjen Kai. Eg vet ikke. Men eg legger meg på den linjen at han er født 1854. Eg skjønne at en må holde tunga bent i munnen her. Eg har fått flere navn på folk som er mer fram i tid tror jeg. Disse skal være samme slekt: Ola Olsen løkken bodde på Skogen i Heidal, ugift. Mathias olsen Løkken bodde på Furreheim. Tor Olsen Bjølstaløkken Bodde på Klonesbakken, ugift? marit gift med Harald Andersen. Oslo. døde tidlig, en sønn. Eg har ikke gått ut med dette for jeg vet ikke hva tid disse er fra. jeg vet heller ingenting om dem. Håper dette ikke skaper mer forvirring. hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til deg Kai: Jeg har 5 Ole Olsen'er i Heidal fra 1854: Kamhaugen, Øvre Amundstad, Mosebakken (midtre), Nordre Randen og på Rønningen under Kagrud. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Jo, det kan nok være riktig, men bare en av de nevnte er Bjølstadeie og det er det som er viktig. ole Olsen Bjølstadeie har iflg dåpslisten 2 barn utenfor ekteskap. Teoretisk sett kan han ha Ole f.1853 med Kari, Ole f.1854 med Synne og Iver f.1855 med Kari. Skal sjekke dåpslistene senere for å se om det finnes et tredje leiermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hvis det står Ole Bjølstadeie flere steder, behøver det slettes ikke å være samme person. Ole var det vanligste navnet og det var 27 husmannsbruk som kunne hete Bjølstadeie i Heidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Innlegg (31) refererer til til Tor Bjølstadlykkja som kom til Klonesbakken i Vågå som skal vere av samme slekt som den Ola Olsson temaet handlar om.Tor Olsson var fødd i 1874 som son til ugifte foreldre Ola Torsson (da nemnt Åsengeie) og Synne Olsdotter (nemnt Djupdalen). Dette var fyrste leiemålet til dei begge. Dei var framleis ugifte da dei fekk sonen Ola i 1877 (faren er da nemnt Lien eller Åsengeie og mora Bjølstadeie), men er gifte før dei døyper dotter Anne i 1883 og er da nemnde Lien. Dei er også nemde Lien når dei døyper Hans i 1886. Kilde: Døypte i Vågå 1811-1904 [url="http://www.arkivnett.ol.no:81/dbsok/npginfo.asp?Code=VAG>LenkeVed folketeljinga i 1900 er familien registrert i Nørdre Lykkja (Bjølstadlykkja) under Bjølstad og dei har også sonen Mathias f.1890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Mathias Løkken nevnt i 35, var morfar til Steinar Grønn og som bor her på Otta og som driver med slektsgransking. Tlf. 61 23 16 42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Hei Per og Helge. Eg tror vi er på villspor her, det var derfor jeg ikke la ut disse navna før. Per d sier at Tor var deres første barn, da kan ikke min Ole være med der for han er født 1854. den Synne som jeg tror er mor hans er trolig født i 1831, men navnene ser ut til å stemme. Den Synne jeg har er datter av Knut. jeg har vært i kontakt med Grøn, det var han som tvilte på at det var samme slekt. Det jeg vet om husmannsplassen er det jeg har skrevet på nr.22. I det gamle huset i hagen bak btikken skulle far til nåværende eier ha hengende det bildet av Ole og Synne som Jeg sendte til deg Helge. Da vet en ihvertfall hvilken husmannsplass det var. Jeg prøvde å snakke med han som hadde butikken nå, men han visste lite om dette, men etter hva jeg har forstått var det de som ordna opp etter Ole og Synne og sendte oppgjøret til min oldefar her på Røksund hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

hei igjen Helge.jeg lurte på om du fant noe nytt da du snakka med Ola Amundstad. Fikk du bilde jeg sendte deg av Ole og Synne? Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hallo, Amundstad var falsk alarm. Takk for bildet. Gamle bilder er interessante. Ellers håper jeg at du tar kontakt med Steinar Grønn. Han er en positiv person. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Under Bjølstad finner jeg: Løkken nordre 181/15 som bebos av Ola Thorsen Lien f.1849 og kona Synne Olsdtr Dybdalen f.1851. Så er det: Bjølstadløkken søndre 181/38 som også er kalt Løkken (Lykkja) søre og Løkkesæteren. I boka 'Ysta ost og kjinna smør' er Lykkjesetra 181/38 eid av Leif Løkken. Leif Løkken og Thea Løkken som var budeie på setra finner jeg på Lykkja søre. Så disse tre navnene må gjelde samme plassen? I tillegg finnes Løkkestuen og Nilsonløkka. Navnet Mathias som brukes på en sønn i Løkken nordre finnes også på Løkken søndre. Helge, kan noen av navne over brukes om huset i hagen? Kan opprinnelsen til alle de forskjellige løkkene være Lykkjesetra som i 1950 var på 1 mark og 20 øre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Takk Helge . jeg får prøve Grønn igjen. Han var så travelt opptatt sist jeg tok kontakt så jeg har ikke våget å forstyrre han. Men jeg prøver igjen. Takk for all hjelp, men jeg ser at jeg må ta en tur oppover for å se stedene for å forstå hva som er hva. takk igjen. Er der fler som vet noe så sier jeg takk. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Takk Helge . jeg får prøve Grønn igjen. Han var så travelt opptatt sist jeg tok kontakt så jeg har ikke våget å forstyrre han. Men jeg prøver igjen. Takk for all hjelp, men jeg ser at jeg må ta en tur oppover for å se stedene for å forstå hva som er hva. takk igjen. Er der fler som vet noe så sier jeg takk. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Hei nå er jeg her igjen og maser. Jeg fikk en ide om å lete etter ole 1854 i Samnanger for der var hans første barn Niels Bendik født. kirkebok : Samnanger 1885 nr.3 1.02.1885. her står far som Ole Olsen Løkken af Vågå Gudbrannsdalen. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Hei nå er jeg her igjen og maser. Jeg fikk en ide om å lete etter ole 1854 i Samnanger for der var hans første barn Niels Bendik født. kirkebok : Samnanger 1885 nr.3 1.02.1885. her står far som Ole Olsen Løkken af Vågå Gudbrannsdalen. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Ja, nå følger jeg en rød tråd, ikke vet jeg hvor jeg havner.Jeg så at ole 1854 førstefødte var født 1883. jeg gikk da til kirkebøkene i Rogaland, Avaldsnes/Avaldsnes Ministeralbok A17- 1880-1906 og så på vigsel. s.160 nr35 der finner jeg på s.160 ole Olsen Løkken f.1854 fra Nordre Fron 10 ,.far Ole Mikkelsen. Han ble gift 16/9-1882 med Berte Serine Larsdt f.1861, Avaldsnes. Her er noe feil for i barnedåpen heter hun Gjertrud Serine Nilsdtr dette må jeg se på.men at det står Avaldsnes istedet for Nordstokke er sikkert fordi alt lå under Avaldsnes da Er Fron i nærheten av Vågå, Kan dette være samme mann. hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.