Gå til innhold
Arkivverket

[#63779] Ole Olsen Bjølsta- løkken eller eie. vågå gudbrannsdalen


Gjest kirsten olaug mølstre
 Del

Recommended Posts

Gjest kirsten olaug mølstre

Hei igjen. Tusen takk til alle dere som har hjulpet meg her. Snart kommer jeg vel på nettet for å spørre etter Knut Andersen Bjølstadeie også, men får bruke tiden til å sette sammen det som dere har hjulpet meg med å finne.Det er en flott gjeng som er på WebDebatt. Helge , jeg har sendt mail til Steinar Grøn, håper på flere opplysninger der. Takk igjen Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Takk i lige måde. Men, hvor ble det av dåpene til Ole sr. og Ole jr. ? Det finst vel også konfirmantliste fra ca 1870 ? Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Hei Helge. ja, det er sant at jeg har fått tips av deg og flere andre. Jeg kommer til å skrive dette ut og gå gjennom dette. Dere har vært så flinke at jeg har arbeid langt framover. Det jeg tenkte på var at dersom jeg blir sittende fast kommer jeg til å komme igjen for å få hjelp. Jeg var litt upresis. Tusen takk igjen. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brynhild B Person

(77)Har ikkje lagt ut dette før ,dåp ole olesen, sjå litt over midten på sida: Vågå heidal 1842-1856 side 243 nr 25.

bilete5862.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brynhild B Person

Komf ole olesen 1870, gutar nedert venstre side nr.6. Trur ikkje eg har meir . arbeidde meg gjennom'oppland' tidlegare i dag, fann eindel Knud Anderson- men ingen av 'kandidatane' passa heilt inn. Mvh Brynhild

bilete5863.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

hei Brynhild. Alt bra på Bømlo? Du den Ole som er min Oldefar er nr. 44. Hans far heter også Ole Olsen gift med Synne. Den Knut du ser etter er far til Synne, tror eg. Eg har dåpen til min oldefar som sagt. Eg fikk vite hvor jeg kunne finne hans konfirmasjon også, men som du vet så skal jeg begynne på jobb mandag og nå må jeg lage planer til neste uke. Da blir det ikke mye tid til hobby. Får se til jul eller sommer Snakkes. Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brynhild B Person

Hei kirsten La inn 2 innlegg etter kvarandre' - Stemmer at døpt nr 44 er din oldefar MÅ vera komfirm nr 6! Kan du ikkje forstørre det eg legg ut? Ut frå desse opplysningane og det Helge skreiv i (74) leita eg etter far til synne i FT 1875-men finn han ikkje.Dei er alle for unge... Her e de som de pleier, har sett nedi noen løkar i dag det var så fint ute. Har funne ut om tipp-tipp oldemor mi og, men leitar etter vidare etter slekt i hardanger.(på morsida, har sikkert snakkt om samarbeidet eg har.)Litt tidlig å sei god jul ennå! Ha det godt å ikkje overanstreng armen! Brynhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Hei igjen Brynhild. Ja jeg følger med på ditt problem ser det har løst seg. Er det ikke herlig å få løst opp i ting du lurer på. jeg må legge ned dette nå for en stund. Vi snakkes før jul. Ha det bra. Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Når det gjelder Synne Knutsdtr ser det ut til at hennes foreldre er: Knut Thorsen Fjeringren/Kaggerudeie f.1813 og Marit Michelsdtr Bjølstadeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ble noe forvirret når du skriver Fjerdingren/Kaggerudeie, for Fierdingren var selvstendig gard, mens Kaggerudeie jo er et husmannsbruk under Kaggrud. Kan ikke være begge deler på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Har fått en forespørsel fra en dame om Knut Thorsen Kaggerudeie. Leter i mine notater og finner en Knut Thorsen Fjerdingren som i 1834 blir gift med Ingeborg østensdtr Bjølstadeie f.1808. De er bosatt på Mosebakken nordre med 3 barn. Sjekker med Opplandsarkivet og finner at barn nr.1 Synne er barn av Knut og Marit Michelsdtr, barn nr.2 er født før ekteskap mellom Knut og Ingeborg og barn nr 3 Østen er født i ekteskap. Under Mosebakken nedre (søndre?) har jeg ført ham opp som Kaggerudeie uten at jeg kan finne ham på Kaggerud. Hvorfor vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det er slettes ikke bevist, men det kan godt hende at Johannes Knuds. på nedre ? Mosebakken er bror til Synne, som bor på midtre Mosebakken i 1865. Stiller meg noe tvilende til Fjerdigren-navnet til Knud Thorsen. Han er i såfall av gårdmannsfamilie og gifter seg med ei husmannskvinne. Ja, jeg tviler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Knut er hjemfestet til et Bjølstadeie ved konfirmasjonen i 1825. Hjemfestet til et Ekreeie ved dåpen til Synne i 1831, til et Prestgardseie ved dåpen til Johannes i 1834, og endelig til et Kaggerudeie ved vielsen. Faren står her oppført som Thor Olsen Fjerdingren som vel må være 'Thor Skoleholder', sønn til Ole Torsen og Ragnhild Klausdtr. Fjeringren?Da må denne Knut være han som ble født 3/6-1811 og døpt 9/6-1811 i Heidal. Foreldre: Tord Olsen og Ragnhild Knutsdtr. Farens 1. og morens 2. leiermål.Eller hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Mener du denne familien? Fjerdingreneie Ole Tordsen f.1738, d.1815, gm Ragnild Klausdtr Fjerdingren f.1761, d.1802 De var gardsfolk. Barn: 1. Tor Olsen 1781 2. Ragnild Olsdtr f.1787 3. Mari Olsdtr f.1797 Skal Tor olsen f.1781 være Tord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja. Ettersom faren står oppført som Tor/Tord Olsen Fjerdingren ved vielsen til Knut så kan jeg ikke skjønne annet. Har du et annet forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Brynhild (61): Kirkebok for Vågå m/ Heidal ligger ikke inne på nettet enda. Den ble sendt, men det var så mye feil, at registreringen ble trukket tilbake. Nå driver de og leser korrektur og eventuelt registrer ca år 1800. Den starter i 1739. (Jeg vet ikke om de går framover eller bakover)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Ja , dere er flinke. Jeg må se om jeg har forstått dette riktig nå: Er dette rett sammenheng? Synne Far/mor til Synne: Synne er barn av Knut og Marit Michelsdtr, Knut Thorsen Fjeringren/Kaggerudeie f.1813 og Marit Michelsdtr Bjølstadeie.Foreldre til Knut ( far til Synne:) Fjerdingreneie Ole Tordsen f.1738, d.1815, gm Ragnild Klausdtr Fjerdingren f.1761, d.1802 De var gardsfolk. Barn: 1. Tor Olsen 1781 2. Ragnild Olsdtr f.1787 3. Mari Olsdtr f.1797 Skal Tor olsen f.1781 være Tord?Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Spørsmålet som Helge stiller i innlegg (95) er det vel nærmest umulig å kunne gi et tilstrekkelig dokumentert svar på. Likevel er det verdt å merke seg at ved dødsfallet til Ole Olsen Bjølstadmo er han oppført som født i 1827: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5039&idx_id=5039&uid=ny&idx_side=-183>Lenke Den eneste Ole f. 1827 som kan passe inn, er nr. 46 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

hei igjen og takk . Jeg har lett etter Ole 1828 og har heller ikke funnet noen hverken på konfirmant eller dåp som kan passe. dette høres bra ut. Jeg vet ikke hvor utbrett Tora navnet er her rundt Haugalandet, men et av Barnebarna til Ole 1854 heter Tora og en datter fikk kallenavnet Synne. ha en god dag. Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.