Gå til innhold
Arkivverket

[#63814] foreldrene til Christian Alfred Johannessen


Gjest Jorun Mehammer
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorun Mehammer

Prøver å finne ut når to av mine tippoldeforeldre og deres forfedre levde, og om den informasjonen jeg har er korrekt. Min oldefar, Christian Alfred Johannessen f. 29.03.1851 i Moss, døpt 11.05.1851 i Moss, mistet sine foreldre før han ble voksen. Han vokste opp hos familie/venner i Halden (Berg).Videre hadde han en bror, Anders eller Andreas Bernhard f. 05.06.1846 i Moss, døpt 09.08.1846 i Moss og en søster, Marthine Amalia f. 28.11.1849 i Moss, døpt 24.03.1850 i Moss. Etter det jeg har hørt, reiste Anders til fars familie i Grimstad etter at foreldrene døde. Søsteren vet jeg ingenting om. Deres far het Anders Johannessen trolig født i Moss, hans far het muligens Johan Olsen og var trolig fra Fjære i Grimstad. Deres mor het Magdalene Jacobea Johnsen, trolig fra Staver, faren hennes het muligens John Ouensen. Anders og Magdalene giftet seg i Moss 14.11.1845, han var da 26 år gammel og hun var 30 1/2 år. Det jeg ønsker å få vite er følgende: 1. fødsels og dødsdato for Anders og Magdalene og evt. dødsårsak 2. hva var yrket til Anders (har ikke klart å tyde kirkeboken) 3. Hva het foreldrene/besteforeldrene til Anders og Magdalene 4. Hva skjedde med barna deres Anders og MarthineMin oldefar vokste trolig opp hos Peter Lorntz Habel og Anne Petronelle Habel, de bodde på Tolderkasen gard? i Berg prestegjeld i Halden. 5. ønsker å få dette bekreftet/avkreftet og hvilken forbindelse de hadde med min oldefar hvis det er mulig.Jeg vet også at min oldefar var gift 2 ganger, 1. gang med Johanne Sofie Holm f. 13.10.1845, hennes far het August Holm, hun var født i Drøbak. De giftet seg 23.06.1880 i Halden. Er ellers takknemlig for hvor jeg kan finne mer stoff, bygdebøker m.m. mvh Jorun Mehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Her er vigsla til foreldra i Moss 14. november 1845 (nr. 39): Permanent sidelenke: LenkeBrudgommen er ungkar og smed og er kalla Anders Johansen Melløs. Han er fødd i Skibtvedt og busett på Melløs. 26 år gammal, son av Johan Olsen.Brura er pige og er kalla Jacobine Magdalene, pluss noko eg ikkje er sikker på. Ho er fødd i Moss. 30 1/2 år gammal, dotter av John Ouensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jacobine Magdalenas dåp Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 5 (1814-1828), Fødte og døpte 1815, side 6-7. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Delsvar på spørsmål 3:Her er dåpen til mora i Moss i 1815 (nr. 13 til høgre): Permanent sidelenke: LenkeHo er kalla Jacobine Magdalene.Foreldra er John Ouensen Arbeidsmand og kona Sille Birgitte Jacobsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Mogleg delsvar på spørsmål 3:Dette kan vere dåpen til faren i Skiptvet i 1819 (øvst til venstre): Permanent sidelenke: LenkeHan er kalla Anders.Foreldra er Johan Olsen Carls-? [Karlstad?] og Kone Anne Grethe Povelsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Her et to kandidater til Anders og Magdalena: Anders: Skjøt seg? Nr 11: Tror han er svend. LenkeMagdalena: Nr 45: Lungebetendelse ttp://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7516&idx_id=7516&uid=ny&idx_side=-297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorun Mehammer

Hei igjen, ville bare takke dere som har svart så raskt på spørsmålene mine, skjønner jeg må bli flinkere (mer tålmodig?) og grundigere nå jeg leser gamle kirkebøker. Kommer til å se innom disse sidene med jevne mellomrom, kanskje jeg også en gang kan hjelpe noen? mvh Jorun Mehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.