Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Sten Høyendahl

[#63845] Laksefiske i Haugfoss i Eiker - eller på Modum?

Recommended Posts

Guest Sten Høyendahl

Bjørul Søndre Oppegård i Oppegård skattet i 1611 for en gammel daler i et laksefiske i Haugsfoss på Eiker. Jeg har ikke funnet noen Haugsfoss i Eiker, og undres derfor på om det dreier seg om fossen av samme navn oppe ved Blaafarveværket i Modum - den ligger tross alt ikke langt over soknegrensen. Modum bygdebok skriver mye om sagbruk i Haugsfossen - men såvidt jeg kan se ikke noe om laksefiske.Er det noen med lokalkunnskap som vet noe om dette?

Guest Asbj. Arnestad

Om Hellefoss ved Hokksund (tidligere Haugsund) eller en annen foss der kan ha hett Haugfoss vet jeg ikke, men jeg tviler på om laksen har klart å komme opp til Haugfoss ved Blåfarveverket. For å komme så langt, måtte den blant annet komme seg forbi Kongsfoss og opp i Simoa og jeg kan ikke huske å ha hørt om laks i Simoa noen gang.Mvh Asbjørn

Guest Erling Diesen

Det er sikkert Hellefoss det siktes til. Hellefoss er nederst fossen i Drammenselva, den ligger i Hokksund i Øvre Eiker kommune, og der er det fortsatt et stort laksfiske. Så høyt opp i vassdraget som til Haugfossen i Simoa ved Blaafarveværket har det aldri gått laks.

Guest Sten Høyendahl

Takk for opplysende svar som gjør at Haugsfoss i Modum kan elimineres.

Guest Erling Diesen

Bare for å pirke litt helt til slutt: Fossen i Modum heter Haugfossen, ikke Haugsfossen

Guest Jon Torp

Hokksund het tidligere Hougsund. Kirken heter fortsatt Haug kirke. Det er nok fossen ved Haug. Nå kalles den Hellefossen.

Guest Sten Høyendahl

Ut fra dette er det nok Hellefoss, nederste fossen i Drammenselva, som er det mest sannsynlige stedet. At den tidligere gikk under navnet Haugsfoss kommer vel av at kirkestedet ved Hokksund het Haug.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.