Gå til innhold
Arkivverket

[#63884] Maren Marie Scharlotha gift med Jens Vogelius Steenstrup - hvem var hun?


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

De fikk sønnen Petter Fridrich Johannis Steenstrup i 1777. Senere er Jens V Steenstrup gift på Kongsberg med Mette Amalia Beschee. Ser ut til at Maren Maria Scharlotha døde rundt fødsel til sønnen som døpes 22 FEB 1778 Herefoss, Aust-Agder, Norway iflg family search?Kirkebøker for Herefoss i denne perioden, hvilke er de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Sønnen blir født i Herefoss i Hommedal 1777 eller 1778. Siden faren er gift på ny i 1801 tellingen (da bosatt i Kongsberg)og har en felles sønn (24 år gml)med sin nye kone regner jeg med at første kone, Maren Marie Scharlotha dør rett etter fødsel eller samme år. Men i oversikt over døde står det Madm Scharlotha Amalia Stenstrups og noe jeg ikke kan tyde. Er det noen som klarer å se resten av teksten? Mulig det er en annen enn Maren Marie pga navnet men antagelig slekt så greit å finne ut av det.

bilete5832.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Gunn! Ja det siste lenken har jeg også funnet. Det jeg stusser litt over er at mor heter Maren Marie Scharlotha ved dåp og ved død heter hun Scharlotha Amalia. Noen amerikanere ønsker hjelp med dette og de mener at hun døde etter fødsel noe som stemmer med at sønnen blir født sent 1777 og døpt februar 1778. Scharlotha Amalia dør 14 mars 1778, m.a.o. kort tid etter fødsel og det står Stenstrup etter navnet hennes. Men så er det det da, at faren Jens Vogelius Steenstrup, er i 1801 gift for annen gang med Mette Amalia Beschee og der nevnes førstefødte sønn som 24 år gml, dvs. født 1777. Men iflg kirkebok er jo ikke Beschee moren, så da er det feil innskrevet. Burde stått hans søn og så oppramset deres felles barn etter det. Neste barn på lista er 13 år, så han kan ha vært enkemann en stund. holder på å forsøke å finne vielse for Jens og Mette Amalia. ser du, hun kalles Amalia som mellomnavn, mens det 24 år tidl er nevnt at Mdm Scharlotha har samme mellomnavn, men det er jo Maren Marie/a Scharlotha som er skrevet inn for dåpen av gutten født 1777! klem Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

glemte å føye til at jeg har funnet dette på Rentekammerets norske bestallinger 1660-1814Steenstrup, Jens Vogelius, foged for Robyggelagets fogderi under Nedenes amt istedetfor Andreas Lie, som er forflyttet, 17 febr. 1777. Se Lyng, M. S., se Svaboe, J. C. - Jens Vogelius, hittil foged for Robyggelagets fogderi i Nedenes amt; foged for Numedal og Sandsværs fogderi i Buskerud amt i Akershus stift i avg. kammerraad Hans Zacharias Flors sted 22 dec. 1783. – Se Weidemann, L. Svaboe, Jens Christian, foged for Robyggelagets fogderi under Nedenes amt istedetfor Andreas Lie, som er forflyttet, 29 aug. 1776. Bestallingen kassert efter resol. av 17 febr. 1777 og en ny utfærdiget for J. V. Steenstrup.Weidemann, Lars, foged for Robyggelagets fogderi under Nedenes amt istedetfor Jens Vogelius Steenstrup, som er forflyttet, 22 dec. 1783.Marcus Sodemann, hittil foged for Raabyggelagets fogderi; foged for Gudbrandsdalens fogderi i Christians amt istedetfor Jens Vogelius Steenstrup, som er forflyttet, 27 sept. 1797. – Se Pind, C. F.Skjønner ikke alt som står der men det betyr at han har forflyttet seg litt rundt omkring. Ikke lett å vite hvor jeg kan finne vielser og slikt da.På Ancestry.com fant jeg en genealogy tråd der noen amerikanere forsøker å finne slekten Steenstrup i Norge. Der bekreftes noe av det jeg har funnet: Karen,I may have some information about your Martin Steenstrup. It looks like the additional information from PR, may be your Martin. If that is the case, I have information about his parents, and his parents and on and on and on. If you look at the web page on PR's message, you will find that Martinus and Johan are actually the sons of Godfred. Under marital status g means married, ug is unmarried and e is widowed. Godtfred is widowed. Also, deres son means their son and hans son means his son referring to Godtfred's sons. Also I have an emigration record that I found on the Norwegian Census web page. It is emigrants sailing from Kristiana 1871-1930. It shows a 12 year old Johan Stenstrup and a 9 year old Martinius Stenstrup sailing in August 1872. It also shows an Agnes Stenstrup who is 8 traveling at the same time. I do not know who she is. Or who they are traveling with. The ages are a few years off, but there are not a lot of Steenstrups in Norway. I have not found the church christening records for any of Johan Steenstrup and Marte Pedersdatter's children, but I do have the christening record for Johan Steenstrup (Martinus Steenstrup's grandfather). I have been able to put this info together in the last year and a half. So, here is goes:I will start with my connection, so you can see where I come from.My grandmother is Mabel Leona Steenstrup, born 1893 in Minnesota. Her father is Peter Christian Engel Steenstrup, born 1837 in Sondre Land, Oppland, Norway. He came to America in 1860His father is Ole Nicolai Steenstrup christened 1805 in Kongsberg, Buskerud, NorwayOle' parents and siblings: Petter Fridrich Johannis Steenstrup christened 1778 in Herefoss, Aust-agder, Norway wife: Maren Kirstine Olsdr Lindboe christened 1777 in Flesberg, Buskerud, Norway (I have a lot of info on the Lindboe line - which I received from very distant relatives in Norway.) children: 1) Johanne Christiana Steenstrup christened 1802 in Kongsberg, Buskerud, Norway. Johanne married Christian Louis Adamy. Their daughter, Louive Adamy, her husband and children are listed on the bottom of the Norwegian census that lists Martin. Johan Steenstrup would be her uncle. 2) JOHAN KREINER STEENSTRUP christened 1803 in Kongsberg. This is Martin's grandfather. Johan's wife, Marte Pedersd. children: Jens Peter Steenstrup born abt 1832 his family is listed on the 1875 census Johannes Steenstrup born abt 1843 he is single and living with Jens on 1875 c. Godtfred Steenstrup born abt 1837, his two children, Martin and Johan are listed on 1865 census Hans Frederik Steenstrup born abt 1842 his family is listed on 1875 census NOTE: I show a Carl Johan Christopher Gottfried Steenstrup who got married in 1867 to Anne Marie Juulsdr. I will have to look that record up and see if it shows more info. I believe that this is the second marriage of Gottfried. If that is the case, then Martin's father is actually a Carl and that name was often Americanized to Charles when they came to America.As you can see the info I have about Johan KREINER Steenstrup beyond his christening record, is all from census records. So, it has not been verified yet.3) Ole Nicolai Steenstrup christened 1805 in Kongsberg (went to America in 1863 with his wife) 4) Petronelle Martine Steenstrup christened in 1807 in Kongsberg. I have not found any other info on her. 5) Jorgen Steenstrup christened in 1810, died 4 months later. Maren, his mother, died in 1810 and Petter, his father, died a couple of years later. Johanne and Petronelle were raised by their grandfather, Jens Kraft Vogelius Steenstrup. Johan was raised by his father's half brother, Johannes Vogelius Zacharias Steenstrup and Ole was raised by his uncle, Knud Lindboe. I found this information in Petter's probate records.Jens Kraft Vogelius Steenstrup, born 1748 in Sjorring, Thisted, Denmark wife Scharlotha Amalia (last name unknown) she died in 1778 shortly after giving birth to her first son, Petter Fridrich Johannis Steenstrup Jens remarried Maette Amalia Beesche children: 1) Charlotha Amailia Steenstrup born abt 1787 2) Johannes Zacharias Vogelius Steenstrup born abt 1788 3) Helen Maria Steenstrup born abt 1792 4) Elisabeth Catarine Steenstrup born abt 1796 (This information in on the 1801 Norwegian Census) Jens parents are: Johannes Vogelius Steenstrup born 1706 in Oslos, Thisted, Denmark. He was a preacher. If you put his name in google.com you will pull upa few histories about him, but they are in Danish. wife Helen Catrine Soltoft born 1716 in Nore Snede, DenmarkJohannes parents are: Michael Frandsen Vogelius born 1671 wife: Magdalene Sibylle Nielsdatter Steenstrup. Some of their children took the Vogelius name while others took the Steenstrup name.If you pull up the history from Thisted (on the internet) about Johannes Vogelius Steenstrup, you will pull up his genealogy which goes back about 5 more generations.Hopefully, this info will help in you genealogy search,BarbaraSå her fikk jeg en del å titte nærmere på:-)hva tror du? gifter han seg i Kongsberg tro med kone nr 2 siden han bor der?kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var mange opplysninger på en gang. Jeg legger inn denne dåpen Ole Nocolai Steenstrup fra denne kilden her:LenkeSkal prøve å lete litt. Har sett litt i skfter på Kongsberg, ikke funnet mye av interesse der til nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Gunn, tusen takk! Har funnet noe på nettet om denne grenen på danske nettsider. Man kommer ganske langt bakover. Men her i Norge var det skuffende lite på de navnene hittil. Setter meg ned og arbeider videre med det nå. kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har funnet noe på danske sider! Vi drar til Sverige i morgen, så da rekker jeg ikke lete så mye med det aller første.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kirkeboka: vielsen i med Mette Besche i 1784, siste vielsen det året LenkeApropo første kona til Jens, Marie Scharlotha, så synes jeg det står mad. Marie Scharlotha ved sønnens dåp og kun mad. Scharlotha ved begravelsen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Ved begravelsen (om det er riktig person), står det «Madm Scharlotha Amalia Stenstrups p Heyafos [tomt felt] aar, begraven d? d. 14 Martij [el. Marty]».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Takk til Gunn og Kenneth! det var fint å få oversatt fra begravelsen. Da er det nok riktig at hun døde en tid etter fødselen.Da får jeg lete etter en ved samme fornavn i dåp delen av kirkebøkene men skriften er skrekkelig så vet ikke om jeg greier det.hilsen kikki brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.