Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Børge Strandskog

[#63913] Nidarosdomens pikekor

Recommended Posts

Gjest Børge Strandskog

Min oldemor, Karen Elisabeth Winther (g Hansen) fra Hadsel i Nordland (f.1855) tilbrakte en tid i ungdommen hos en tante i Trondheim for å lære søm. Dette må ha vært i første halvdel av 1870-årene. Under oppholdet i Trondheim heter det i slekta at den sang- og musikkglade jenta skal ha vært med i noe som omtales som ”Nidarosdomens pikekor” eller ”Domkirkens pikekor”.Noen som kjenner til dette koret og dets aktivitet på 1870-tallet? Kan det finnes fotografier av koret?Tar gjerne mot opplysninger. Håper noen kan hjelpe.Mvh. Børge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest kirsten olaug mølstre

Hei Astrid! Her gikk det vel fort i svingene,det opereres med to århundrer her Hilsen Kirsten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Fort i svingene? Hvordan? Jeg la ut den informasjonen jeg fant på nettet og i Trondheim Byleksikon. Jeg vet ikke om det eksisterte noe 'Domkirkens pikekor' før 1992.Under lenken i innlegg 2 finnes e-postadresser til en rekke personer bl. a. dirigenten for koret. Jeg anbefaler at Børge Strandskog prøver å innhente informasjon der om det fantes et pikekor på 1870-tallet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Børge Strandskog

Jeg var oppmerksom på dagens 'jentekor' i Nidarosdomen, men det er altså så langt ingen som kjenner til om det fantes noe kor for jenter i Trondheim så langt tilbake som på 1870-tallet? Fantes det i det hele tatt egne jentekor på den tida?Børge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.