Gå til innhold
Arkivverket

[#63943] Rådmann i Oslo, Helge Bertelsen


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Magistrat gaarden i Oslo ble oppført i 1647 for rådmann Helge Bertelsen. Dette framgår av denne steinen som finnes i muren i gården. Her står HBS og APDT. APDT er vel kona - hvem var hun?

bilete5848.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Disse våpenskjoldene finnes på samme bygget. På 'hans' side en engel både på skjold og hjelm. På 'hennes' side ei due med en olivenkvist(?) i nebbet både på skjold og hjelm. Er det Bertelsen og frue?

bilete5849.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei - det er det selvfølgelig ikke. Jeg ser nå at det er over hundre år forskjell på årstall. Men hvem er eiere av disse slektsmerkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da fant jeg dette på nettet:'Over inngangsporten ble det i 1754 innsatt et våpenskjold med monogram av Morten Leuch Elieson og hans hustru Dorothea Monsen (Linderud), som kjøpte gården samme år. Elieson var overhoffrettsassessor, og dessuten en mektig trelasthandler, sagbrukseier og fabrikkeier. Hans mest kjente fabrikk er uten tvil Herrebøe fajancefabrik, som ble etablert i 1758. Elieson døde imidlertid allerede i 1763. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Men hvem tilhører dette da? Jeg tok bildet i går, og mener at det IKKE befant seg på Magistrat gaarden, men på Krigsskolens bygning i Oslo (like ved siden av). Hvem har dette tilhørt?

bilete5850.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette siste er nok alliansevåpen for slektene von Storm og Mangelsen (til høyre på bildet) på ytterveggen til Krigsskolen - mot Dronningens gate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.